loading


Marguerite (Sabina Risholt) och Faust (Yinjia Gong). Foto: Micke Sandström
Marguerite (Sabina Risholt) och Faust (Yinjia Gong). Foto: Micke Sandström
Musik

Faust och Marguerite intar NorrlandsOperan

Epoch Times

När NorrlandsOperan sätter upp Charles Gounods Faust i höst så är fokus lika mycket på Marguerite som på Faust. Produktionen är en av NorrlandsOperans största någonsin. 

Livets stora frågor kommer upp till ytan i höstens opera. Faust är baserad på Goethes mästerverk om livets existentiella utmaningar och kombineras med Gounods musik till en gripande berättelse. Faust regisseras av Eva-Marie Melbye och dirigeras av Eric Solén. För scenografi och kostym står Marcus Olson. I rollerna ser vi bland andra Yinjia Gong som Faust, Kosma Ranuer som Méphistophélès samt Sabina Bisholt som Marguerite.

Operan berättar historien om Faust som trött och besviken på livet, säljer sin själ till Djävulen. I utbyte mot evig ungdom och kärlek svär han att tjäna Méphistophélès – Djävulen – i livet efter döden. Han kommer att göra en fattig kvinna gravid, överge henne och döda hennes bror. Kvinnan, som blir vansinnig, dödar deras gemensamma barn. Till slut får han en uppenbarelse och uppsöker henne i fängelset där hon sitter i dödscellen och väntar på sin dom. För den största förbrytelsen: Barnamord.

Men operan kan också vara berättelsen om Marguerite som har förlorat nästan hela sin familj. Hon faller, mot bättre vetande, för en stilig man och blir gravid. När han överger henne och hela staden vänder sig mot henne, kommer hon av desperation att döda barnet. När Faust kommer tillbaka dödar han hennes bror som hade kommit tillbaka från kriget, därefter försvinner han igen. Till slut besöker han henne i dödscellen där hon inväntar sin avrättning för den största förbrytelsen: Barnamord.

– Jag vill visa helheten, de parallella historierna är så värdefulla för handlingen. Det har därför varit helt naturligt att lyfta fram de kvinnliga karaktärerna och deras inbördes relationer, utan dessa skulle historien inte kännas komplett. Méphistophélès och Marguerite är dessutom helt nödvändiga för att förstå Faust, säger regissör Eva-Maria Melbye.

NorrlandsOperans kör och barnkör. Foto: Micke Sandström

NorrlandsOperans uppsättning är en riktigt stor produktion som omfattar inte mindre än 150 kostymer som alla är skapade i NorrlandsOperans kostymateljé. Scenografin är utmanande och spektakulär på ett sätt som verkligen kommer att sätta sångare och dansare på prov.

– Visuellt har jag haft som avsikt att arbeta på ett tvetydigt sätt. Kan de där färgglada karamellerna egentligen vara giftiga fast de ser så galet goda ut? Kan ett mörker ibland kanske vara det bästa att gömma sig i för att hålla ryggen fri? Vad Faust gör med sin frustration när han inser att all hans forskning och vetenskap lett till rien – ingenting, kommer publiken att bli varse, säger kostymdesigner och scenograf Marcus Olson.

FAUST

Premiär 5 oktober

Musik: Charles Gounod
Libretto: Jules Barbier & Michel Carré

KONSTNÄRLIGT TEAM
Regissör: Eva-Maria Melbye
Dirigent: Eric Solén
Scenografi & kostym: Marcus Olson
Ljusdesign: Kerstin Weimers
Mask och peruk: Angelica Ekeberg
Koreograf: Amanda Arin

MEDVERKANDE
Faust – Yinjia Gong
Méphistophélès – Kosma Ranuer
Marguerite – Sabina Bisholt
Siébel – Solgerd Isalv
Valentin – Hannes Öberg
Martha – Susanna Levonen
Wagner – Fredrik Essunger
Dansare – Maria Jonsson & Andreas Resar

NorrlandsOperans Symfoniorkester
NorrlandsOperans kör & barnkör

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Marguerite (Sabina Risholt) och Faust (Yinjia Gong). Foto: Micke Sandström
Marguerite (Sabina Risholt) och Faust (Yinjia Gong). Foto: Micke Sandström
Musik

Faust och Marguerite intar NorrlandsOperan

Epoch Times

När NorrlandsOperan sätter upp Charles Gounods Faust i höst så är fokus lika mycket på Marguerite som på Faust. Produktionen är en av NorrlandsOperans största någonsin. 

Livets stora frågor kommer upp till ytan i höstens opera. Faust är baserad på Goethes mästerverk om livets existentiella utmaningar och kombineras med Gounods musik till en gripande berättelse. Faust regisseras av Eva-Marie Melbye och dirigeras av Eric Solén. För scenografi och kostym står Marcus Olson. I rollerna ser vi bland andra Yinjia Gong som Faust, Kosma Ranuer som Méphistophélès samt Sabina Bisholt som Marguerite.

Operan berättar historien om Faust som trött och besviken på livet, säljer sin själ till Djävulen. I utbyte mot evig ungdom och kärlek svär han att tjäna Méphistophélès – Djävulen – i livet efter döden. Han kommer att göra en fattig kvinna gravid, överge henne och döda hennes bror. Kvinnan, som blir vansinnig, dödar deras gemensamma barn. Till slut får han en uppenbarelse och uppsöker henne i fängelset där hon sitter i dödscellen och väntar på sin dom. För den största förbrytelsen: Barnamord.

Men operan kan också vara berättelsen om Marguerite som har förlorat nästan hela sin familj. Hon faller, mot bättre vetande, för en stilig man och blir gravid. När han överger henne och hela staden vänder sig mot henne, kommer hon av desperation att döda barnet. När Faust kommer tillbaka dödar han hennes bror som hade kommit tillbaka från kriget, därefter försvinner han igen. Till slut besöker han henne i dödscellen där hon inväntar sin avrättning för den största förbrytelsen: Barnamord.

– Jag vill visa helheten, de parallella historierna är så värdefulla för handlingen. Det har därför varit helt naturligt att lyfta fram de kvinnliga karaktärerna och deras inbördes relationer, utan dessa skulle historien inte kännas komplett. Méphistophélès och Marguerite är dessutom helt nödvändiga för att förstå Faust, säger regissör Eva-Maria Melbye.

NorrlandsOperans kör och barnkör. Foto: Micke Sandström

NorrlandsOperans uppsättning är en riktigt stor produktion som omfattar inte mindre än 150 kostymer som alla är skapade i NorrlandsOperans kostymateljé. Scenografin är utmanande och spektakulär på ett sätt som verkligen kommer att sätta sångare och dansare på prov.

– Visuellt har jag haft som avsikt att arbeta på ett tvetydigt sätt. Kan de där färgglada karamellerna egentligen vara giftiga fast de ser så galet goda ut? Kan ett mörker ibland kanske vara det bästa att gömma sig i för att hålla ryggen fri? Vad Faust gör med sin frustration när han inser att all hans forskning och vetenskap lett till rien – ingenting, kommer publiken att bli varse, säger kostymdesigner och scenograf Marcus Olson.

FAUST

Premiär 5 oktober

Musik: Charles Gounod
Libretto: Jules Barbier & Michel Carré

KONSTNÄRLIGT TEAM
Regissör: Eva-Maria Melbye
Dirigent: Eric Solén
Scenografi & kostym: Marcus Olson
Ljusdesign: Kerstin Weimers
Mask och peruk: Angelica Ekeberg
Koreograf: Amanda Arin

MEDVERKANDE
Faust – Yinjia Gong
Méphistophélès – Kosma Ranuer
Marguerite – Sabina Bisholt
Siébel – Solgerd Isalv
Valentin – Hannes Öberg
Martha – Susanna Levonen
Wagner – Fredrik Essunger
Dansare – Maria Jonsson & Andreas Resar

NorrlandsOperans Symfoniorkester
NorrlandsOperans kör & barnkör

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024