Ekonomi & Näringsliv

Efter chockpriserna på bensin: regeringens förslag för att blidka landsbygden

Epoch Times

Reseavdragen kan komma att höjas utanför storstadsregionerna då regeringen söker lösningar för att lindra effekterna av de höga bensinpriserna, skriver Expressen.

– Det måste vara möjligt att leva och bo i glesbefolkade delar av Sverige, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till tidningen.

Den nya indexhöjningen av bensinskatten innebar att literpriset ligger på över 16 kronor.

Enligt Magdalena Andersson finns det två orsaker till att bensinpriset är så högt. Dels är oljepriset i världen högt, dels är den svenska kronan svag, något som påverkar importerade varor, säger hon till Expressen.

60 procent av varje liter bensin betalar man i skatt (inklusive energi- och koldioxidskatt samt även moms på skatten).

Den nya indexhöjningen infördes 2017. Bakgrunden är ett avtal som Socialdemokraterna slöt tillsammans med Miljöpartiet. Men finansministern vill dock tona ner effekterna av den nya indexhöjningen och menar att av de 2 kronorna som bensinpriset höjts med det senaste året är 30 öre indexhöjningen.

Maria Malmer Stenergard (M) menar att den extra indexeringen som regeringen och miljöpartiet införde slår hårt. Hon säger till tidningen att bilen på många håll i landet är ”oumbärlig och man behöver den för att få livet att gå ihop”.

Finansminister Magdalena Andersson (S). Foto: Politikerveckan Almedalen/Wikimedia Commons

Magdalena håller med om att bensinen är dyr i Sverige. Framför märker man det, säger hon, där man behöver bilen för att ta sig till jobbet och där det inte finns några andra alternativ.

En lösning som man tittar på är således att ändra i reseavdragen beroende på var man bor. Framför allt menar Magdalena Andersson att det måste finnas bra möjligheter till reseavdrag i de glesbefolkade delarna”. Förslaget är på utredningsnivå, säger hon.

Samtidigt kritiserar Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarnas förening, förslaget. Hon menar att för många är kollektivtrafiken inte ett alternativ i storstadsregionerna.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

Ekonomi & Näringsliv

Efter chockpriserna på bensin: regeringens förslag för att blidka landsbygden

Epoch Times

Reseavdragen kan komma att höjas utanför storstadsregionerna då regeringen söker lösningar för att lindra effekterna av de höga bensinpriserna, skriver Expressen.

– Det måste vara möjligt att leva och bo i glesbefolkade delar av Sverige, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till tidningen.

Den nya indexhöjningen av bensinskatten innebar att literpriset ligger på över 16 kronor.

Enligt Magdalena Andersson finns det två orsaker till att bensinpriset är så högt. Dels är oljepriset i världen högt, dels är den svenska kronan svag, något som påverkar importerade varor, säger hon till Expressen.

60 procent av varje liter bensin betalar man i skatt (inklusive energi- och koldioxidskatt samt även moms på skatten).

Den nya indexhöjningen infördes 2017. Bakgrunden är ett avtal som Socialdemokraterna slöt tillsammans med Miljöpartiet. Men finansministern vill dock tona ner effekterna av den nya indexhöjningen och menar att av de 2 kronorna som bensinpriset höjts med det senaste året är 30 öre indexhöjningen.

Maria Malmer Stenergard (M) menar att den extra indexeringen som regeringen och miljöpartiet införde slår hårt. Hon säger till tidningen att bilen på många håll i landet är ”oumbärlig och man behöver den för att få livet att gå ihop”.

Finansminister Magdalena Andersson (S). Foto: Politikerveckan Almedalen/Wikimedia Commons

Magdalena håller med om att bensinen är dyr i Sverige. Framför märker man det, säger hon, där man behöver bilen för att ta sig till jobbet och där det inte finns några andra alternativ.

En lösning som man tittar på är således att ändra i reseavdragen beroende på var man bor. Framför allt menar Magdalena Andersson att det måste finnas bra möjligheter till reseavdrag i de glesbefolkade delarna”. Förslaget är på utredningsnivå, säger hon.

Samtidigt kritiserar Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarnas förening, förslaget. Hon menar att för många är kollektivtrafiken inte ett alternativ i storstadsregionerna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024