Dr. Sanna Ehdin: Tarmfloran är avgörande för din hälsa
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Främsta vägen till god hälsa är att ha en hälsosam livsstil och främja en sund bakterieflora. För vi är inte VAD vi äter utan vad kroppen kan ta upp – med hjälp av de små goda tarmbakterierna! De producerar näringsämnen, omvandlar hormoner och hjälper och tränar immunförsvaret – så de är guld värda! 

Magen och tarmarna är egentligen ett kraftcentrum där vi hämtar näring och energi ur maten. Hur väl det fungerar beror till stor del på tarmfloran. I vår långa tarmkanal finns ett intensivt bakterieliv – kvinnor har cirka 0,8 kilo bakterier i tarmarna och män har cirka ett kilo. Vi har faktiskt betydligt fler bakterier än celler i kroppen!

Om man äter mycket skräpmat, socker och dylikt ökar det risken för en ohälsosam, förstoppad, gasig och dåligt fungerande mage och tarm.

Maten styr den inre miljön

Vi har hundra gånger fler bakterier i mag-tarmkanalen än vi har celler i kroppen, och det är helt nödvändigt att ha en god symbios med positiva bakterier. Dessa producerar näringsämnen för oss samt hjälper till att hålla patogener borta.

– Miljön i kroppen avgör vad som växer – våra egna celler, hälsosamma och symbiotiska bakterier eller patogena bakterier och parasiter. Epigenetiken beskriver detta med all tydlighet.

– Tarmens bakterieflora påverkas av det vi äter, vilket i sin tur påverkar hur vi mår.

Därför är matsmältningsapparaten att betrakta som ett eget organ – ett helt ekosystem som samverkar med resten av kroppen. Bakterierna lever och utvecklas i enlighet med den näring de får och hur väl de kan tävla om sin plats i ekosystemet.

Den goda nyheten är att de olika hälsosamma tarmbakterierna samverkar och främjar varandra, vilket leder till en avsevärd minskning av antalet ohälsosamma bakterier. Vi kan använda och styra denna positiva synergism.

Hela 70-80 procent av immunförsvarets celler finns i mag-tarmkanalen.

Tarmen – ett eget organ

Tarmen är kroppens största immunologiska organ, tätt följt av huden och lungorna. De är också de tre organ som utsätts för ständig kontakt med omvärlden.

Tunntarmen hos en (levande) människa är ca 5 meter (kan variera från 3–11 meter) och tjocktarmen är ca 1,5 meter (variation 0,8–3,3 meter) så tillsammans har vi ett ungefär 6,5 meter långt tarmpaket. Tarmväggen är tjock som ett ögonlock, den gränsar mot insidan och skyddar kroppen mot det som passerar igenom. Mag-tarmkanalen är egentligen en utsida, som ett långt rör med två mynningar. Där exponeras kroppens inre dagligen för en rad främmande ämnen.

Tarmen är de facto en del av utsidan – och inte insidan av kroppen!

Därför återfinns cirka 70–80 procent av immunförsvarets celler i regionen. Det finns även en mängd signalsubstanser (neuropeptider) som bildar en egen liten hjärna i mag-tarmområdet. Denna är delvis självständig, men kommunicerar även med hjärnan.

Tarmkanalen är ett känsligt system som lätt kommer ur balans av skräpmat, antibiotika, stress, oro, parasiter, patogena bakterier och olika matintoleranser. Därför behöver vi vårda vårt fina mag-tarmsystem med rätt kost, probiotika och lugnande övningar.

Om man äter mycket skräpmat, socker och dylikt ökar det risken för en ohälsosam, förstoppad, gasig och dåligt fungerande mage och tarm.

Därför är det viktigt att ge rätt näring via maten så att vi främjar hälsosamma tarmbakterier. Dessa stärker immunförsvaret, producerar nyttiga fettsyror och vitaminer, ökar cancerskyddet och behövs för hormonproduktionen.

Ghee – klarnat smör – innehåller den nyttiga smörsyran som är näring för tarmslemhinnan. Bra tips är att äta ghee ofta, gärna dagligen och recept på ghee finner du här.

Tarmfloran producerar näring

En sund tarmflora med mycket mjölksyrebakterier producerar en rad ämnen som är positiva och stärkande för kroppen. De bildar viktiga vitaminer som B1, B2, B6 och K, folsyra samt essentiella fettsyror (som smörsyra).

Barn som har gott om laktobaciller i tarmfloran har allergier i betydligt mindre utsträckning än andra. Studier på spädbarn med atopiska eksem och komjölksallergi har visat att laktobaciller stimulerar skyddet i kroppens barriärer (slemhinnor och hud) samt lindrar tarminflammation.

Tarmfloran är viktig hormonellt, då den även behövs för omvandling av hormoner från sköldkörteln, binjurebarken och könskörtlarna. Hormonerna utsöndras från levern via gallan och transporteras ett stycke i tarmen innan de återupptas av tarmslemhinnan för vidare transport till levern. Under färden genom tarmen kan bakterierna påverka mängden och kvaliteten på de produkter som återvänder till levern.

Tarmen är ett eget ekologiskt system. Mat som innehåller olösliga fibrer (stärkelse och oligosackarider) är näring för bland annat bifidusbakterier. Dessa bakterier producerar i sin tur fettsyror som är viktig näring för tarmslemhinnan och hormonproduktionen. Men de producerar även ämnen som är antibiotiska och hämmar cancerbildning.

Studier har visat att när man äter oligosackarider ger det en minskad kolesterolhalt i blodet, en ökad vitaminsyntes och en stimulering av immunsystemet. Oligosackarider är vanligt förekommande i de flesta österländska örtmediciner som förbättrar immunförsvaret.

Skador på tarmen

I mag-tarmkanalen kan vi utsättas för farliga eller giftiga ämnen från en mindre hälsosam tarmflora med jästsvampar eller olika bakterier som klostridier och campylobakter. Dessa bakterier kan producera avfallsämnen – endotoxiner – som är retande för både immunförsvaret och tarmväggen. En del kan även bli direkt giftiga om de tas upp av blodet. Beroende på vilken typ av bakterier som bor i våra tarmar är de antingen till glädje eller skapar problem för oss.

Den moderna livsstilen ställer till mycket problem för tarmen och därigenom vår hälsa.

Överanvändningen av antibiotika i kombination med den kraftigt ökade konsumtionen av socker, godis, läsk, vitt bröd, pasta, pizza etcetera bäddar för överväxt av jästsvampar. Dessa producerar en mängd ämnen som belastar kroppen och gör att vi fungerar allt sämre. Följden blir en stressad kropp som lättare blir infekterad och som får allt sämre möjlighet att försvara sig mot de fria radikalernas verkan.

I sjukvårdens nit att bekämpa sjukdomsframkallande bakterier glömdes de hälsosamma bakterierna bort. I stället för att vi mår bättre har det skapats ännu fler problem och sjukdomar än tidigare. Det är heller inte konstigt att vi har fått denna utveckling eftersom sjukvården länge envist har hävdat att det inte spelar någon roll vad vi äter. Nu har detta dock svängt om och medvetenheten ökar. Flera uppmärksammade böcker och artiklar lyfter nu fram både kostens och tarmflorans enorma betydelse. Vilket är saker som jag lyft fram och föreläst om i 25 år.

Stöd de goda bakterierna

Främsta vägen till en god hälsa är att ha en hälsosam livsstil och främja en sund bakterieflora!

Välj detta och försök att ge din kropp den näring den behöver, vårda balansen och framför allt de goda tarmbakterierna. För vi är inte VAD vi äter utan vad kroppen kan ta upp – med hjälp av de små goda tarmbakterierna! Det vi äter påverkar även vilka mikrober (bakterier, svamp, mögel etc) som växer i hela kroppen, så det är centralt. Maten du äter är näring för alla invånare i kroppen;  dina egna celler, de positiva symbiotiska bakterierna samt de skadliga parasiterna (sjukdomsframkallande bakterier, den aggressva formen av Candida, inälvsmask, leverflundror mm.)

Fördel fibrer

Vi får generellt i oss för lite fibrer, så därför rekommenderar jag att man gör en kur på minst en månad med nya Ultimata Fibrer. Det är fiberrik mat med 32 ekologiska örter, man rör ut lite fiberpulver i ett glas vatten och dricker. Jag har själv tagit detta fiberpulver ett längre tag och är väldigt nöjd med resultatet! Tillsammans med en strikt kostplan har dessa ändringar gett mig en lugnare och fungerande mage, är mindre känslig, har gått ner ett par kg i vikt, svullnad är borta, sover bättre, är piggare och orkar mer, känner mig lättare och gladare i sinnet. Jag känner igen min kropp igen – en fantastisk känsla!

Min kost har varit en striktare variant – Gröna Kuren. Även lektinfri och låghistamin, och jag beskriver den i höstens Sannas Fastebok.

Enkla hälsoråd för tarmen:

1. Undvik snabba kolhydrater (sockermat, mjölmat, läsk, skräpmat inklusive chips etc.)

2. Ät komplexa kolhydrater som i grönsaker och rotfrukter (Har du problem med jäsningar i tarmen, låt bli även stärkelse. Det kan vara bra att pröva antingen att fasta eller eller äta carnivore ett tag – enbart kött, fisk, ägg och fett/olja.)

3. Ät fiberrik mat. Ät gärna fiberpulvret Ultimata Fibrer med jämna mellanrum.

4. Tugga maten ordentligt, helst dubbelt så mycket som du brukar: för det ger mer salivproduktion och bättre sönderdelning av maten, vilket gör enorm skillnad.

5. Drick inget eller bara lite under själva måltiden. Späd inte ut magsaften och framförallt – drick inte iskallt! Enzymerna i matsmältningen fungerar bäst vid 37 grader – och dåligt när de kyls ner.

6. Inta probiotika regelbundet.

7. Var lugn och harmonisk i sinnet när du äter, det gör enorm skillnad för matsmältningen och näringsupptaget.

8. Lär dig hantera stress genom att regelbundet meditera, göra Mindfulness, yoga och NPH-program (fd Happy Heart-metoden).

9. OBS! Vid SIBO – överväxt av bakterier i tunntarmen som ger svullen, irriterad och känslig mage – ska du inte inta probiotika. SIBO är ett växande problem i det dolda.

10. Naturmedel som är bra för att stödja en frisk tarm är exempelvis ingefära, gurkmeja, gul eller röd lök, att tugga fänkålsfrön eller kryddnejlika, aloe vera juice, sennablad, pepparmyntaté, psylliumfröskal.

Detta gäller under förutsättning att man inte har ett irriterat eller känsligt tarmsystem. Då får du ge akt på det och vidta lämpliga åtgärder. Lyssna på och respektera din kropp.

Låt maten bli din medicin och medicinen bli din mat.

– Hippokrates

Dr. Sanna Ehdin

– Text delvis ur min bok Nya Självläkande människan och Mat som läker

– Jag rekommenderar LactoVital Pro av Holistic Den har 12 bakteriestammar, minst 6,5 miljarder bakterier varav 90 procent av bakterierna kommer oskadda fram till tarmen genom magens låga pH. Innehåller FOS (fruktooligosackarider) som ger rätt näring till mjölksyrabakterierna

– Läs även God hälsa börjar i tarmen

– Att dagligen träna NPH-program – NeuroPlastic Heart-program (fd Happy Heart-metoden) som jag utvecklat är ett väl fungerande sätt att skapa ett omgående inre lugn. Du bryter med stressen och oron när den inträffar, och får då loss väldigt mycket energi. Samt att matsmältningen fungerar inte bra vid stress, för då lämnar blodet mag-tarmområdet och går ut till musklerna för att vara beredda på att fäkta eller fly! 

– Ultimata Fibrer finns hos flera ÅF (hälsoterapeuter) runt om i landet eller via we.

– OBS! ej sponsrat inlägg. Jag delar endast min positiva erfarenhet här, sedan får andra välja det som är bra för dem. Egen hälsa, eget ansvar.

Sanna Ehdin. Foto: Catarina Hansson

Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.   


Hjälp oss att driva Epoch Times vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som verkligen pågår i vår värld.

Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! 

Här ser du hur du kan stödja oss.