loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Den motsägelsefulla logiken bakom Marabou-bojkotten är talande

Epoch Times ledarredaktion

Kriget i Ukraina medför i dagsläget många olika typer av konsekvenser världen över. Sverige är inte undantaget dessa. De senaste veckorna har en kontrovers uppstått kring varumärket Marabou på grund av att Ukraina uppmanat till bojkott av varumärket och dess moderbolag Mondelez.

Bakgrunden är att den ukrainska antikorruptionsmyndigheten underhåller en lista med bolag vilka fortfarande bedriver verksamhet i Ryssland trots krigsutbrottet. Listan inkluderar numera den amerikanska livsmedelskoncernen Mondelez som sedan 1993 äger det svenska varumärket Marabou.

Det faktum att varumärket nu står på denna lista resulterade i att krav på en bojkott av Marabou och Mondelez började spridas i offentliga kanaler. Många företag och organisationer, både offentliga och privata, har i dag anslutit sig till bojkotten. Däribland SJ, Ikea, flera nöjesparker, Stockholms stad och Försvarsmakten.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Den motsägelsefulla logiken bakom Marabou-bojkotten är talande

Epoch Times ledarredaktion

Kriget i Ukraina medför i dagsläget många olika typer av konsekvenser världen över. Sverige är inte undantaget dessa. De senaste veckorna har en kontrovers uppstått kring varumärket Marabou på grund av att Ukraina uppmanat till bojkott av varumärket och dess moderbolag Mondelez.

Bakgrunden är att den ukrainska antikorruptionsmyndigheten underhåller en lista med bolag vilka fortfarande bedriver verksamhet i Ryssland trots krigsutbrottet. Listan inkluderar numera den amerikanska livsmedelskoncernen Mondelez som sedan 1993 äger det svenska varumärket Marabou.

Det faktum att varumärket nu står på denna lista resulterade i att krav på en bojkott av Marabou och Mondelez började spridas i offentliga kanaler. Många företag och organisationer, både offentliga och privata, har i dag anslutit sig till bojkotten. Däribland SJ, Ikea, flera nöjesparker, Stockholms stad och Försvarsmakten.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024