loadingPremiärdansaren Nadja Sellrup i baletten Raymonda av Pontus Lidberg på Kungliga Operan. Foto: Mats Lindgren
Premiärdansaren Nadja Sellrup i baletten Raymonda av Pontus Lidberg på Kungliga Operan. Foto: Mats Lindgren
Kultur

Dans: Ett liv i dansens tjänst

Kristina I. Kleinert

Med en fot i historien och en i framtiden skapar Nadja Sellrup dans i samtiden. Hon har dansat på de stora scenerna i Sverige och utomlands och har setts i huvudrollerna i klassiska baletter och nyskapade verk.


Att vara en balettdansare är ingen dans på rosor, snarare ett hårt slit som kräver helhjärtad satsning från unga år. Även om man som Nadja Sellrup är premiärdansare vid Kungliga Baletten i Stockholm består dagarna av morgonklass, repetitioner och föreställningar. Varje morgon börjar med plié vid balettstången, på samma sätt som det gjort varje morgon sedan hon började vid Kungliga Svenska balettskolan när hon var nio år. Vad är det då som gör att några få utvalda ändå väljer att ägna sitt liv åt den klassiska baletten? Nadja Sellrup berättar här om sitt liv som dansare och sina tankar om danskonsten.

Redan som litet barn tyckte hon om att röra sig och blev fascinerad av Birgit Cullbergs balett Fröken Julie när den visades på tv. Det var inte balett som lockade utan snarare att få dansa till musik. I hemmet lyssnades det på pop och rock och dans var en del av familjelivet. Även när det städades så kunde det bli en eller annan snurr, vilket medförde att dans och rörelse förknippades med något positivt och roligt från tidig ålder.

Nadja Sellrup

Bor: Lägenhet i Stockholm

Familj: Maken Jens Rosén (före detta förste solist i Kungliga Baletten) och son.

Senaste projekt: Dansar just nu i programmet Robbins/ Balanchine vid Kungliga Operan i Stockholm.

Fritid: Älskar att pyssla med blommor hemma och på lantstället.

Favoritbok: Att läsa om kvinnliga öden och deras livshistoria; Katarina den stora är en favorit.

Mer om Nadja Sellrup:

Vid Drottningholmsteaterns 100-årsjubileum i somras deltog Stockholm 59° North i Salle des Machines – en jubileumskväll.

Det firades med fransk och italiensk festmusik, dans och scenväxlingar.

Det var första gången på flera år som dansare från Kungliga Operan beträdde tiljorna.

För Nadja Sellrup var det ett kärt återseende.

 

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingPremiärdansaren Nadja Sellrup i baletten Raymonda av Pontus Lidberg på Kungliga Operan. Foto: Mats Lindgren
Premiärdansaren Nadja Sellrup i baletten Raymonda av Pontus Lidberg på Kungliga Operan. Foto: Mats Lindgren
Kultur

Dans: Ett liv i dansens tjänst

Kristina I. Kleinert

Med en fot i historien och en i framtiden skapar Nadja Sellrup dans i samtiden. Hon har dansat på de stora scenerna i Sverige och utomlands och har setts i huvudrollerna i klassiska baletter och nyskapade verk.


Att vara en balettdansare är ingen dans på rosor, snarare ett hårt slit som kräver helhjärtad satsning från unga år. Även om man som Nadja Sellrup är premiärdansare vid Kungliga Baletten i Stockholm består dagarna av morgonklass, repetitioner och föreställningar. Varje morgon börjar med plié vid balettstången, på samma sätt som det gjort varje morgon sedan hon började vid Kungliga Svenska balettskolan när hon var nio år. Vad är det då som gör att några få utvalda ändå väljer att ägna sitt liv åt den klassiska baletten? Nadja Sellrup berättar här om sitt liv som dansare och sina tankar om danskonsten.

Redan som litet barn tyckte hon om att röra sig och blev fascinerad av Birgit Cullbergs balett Fröken Julie när den visades på tv. Det var inte balett som lockade utan snarare att få dansa till musik. I hemmet lyssnades det på pop och rock och dans var en del av familjelivet. Även när det städades så kunde det bli en eller annan snurr, vilket medförde att dans och rörelse förknippades med något positivt och roligt från tidig ålder.

Nadja Sellrup

Bor: Lägenhet i Stockholm

Familj: Maken Jens Rosén (före detta förste solist i Kungliga Baletten) och son.

Senaste projekt: Dansar just nu i programmet Robbins/ Balanchine vid Kungliga Operan i Stockholm.

Fritid: Älskar att pyssla med blommor hemma och på lantstället.

Favoritbok: Att läsa om kvinnliga öden och deras livshistoria; Katarina den stora är en favorit.

Mer om Nadja Sellrup:

Vid Drottningholmsteaterns 100-årsjubileum i somras deltog Stockholm 59° North i Salle des Machines – en jubileumskväll.

Det firades med fransk och italiensk festmusik, dans och scenväxlingar.

Det var första gången på flera år som dansare från Kungliga Operan beträdde tiljorna.

För Nadja Sellrup var det ett kärt återseende.

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025