loadingAllt dyrare tanka diesel. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Allt dyrare tanka diesel. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Utrikes

Brist lyfter dieselpriset

TT-Bloomberg

Oljepriset har stigit den senaste tiden. Men än värre är det för dieseln som på världsmarknaden har rusat med runt 60 procent sedan i somras, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Det har också märkts vid svenska mackar där literpriset nu ligger över 26 kronor igen, den högsta nivån sedan förra hösten, medan bensinpriset inte stigit lika mycket.

En orsak är att de sedan pandemin färre raffinaderierna inte hinner med att möta efterfrågan. Och det kan bli än värre. Saudiarabien och Ryssland har kapat produktionen av olja som används för dieseltillverkning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAllt dyrare tanka diesel. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Allt dyrare tanka diesel. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Utrikes

Brist lyfter dieselpriset

TT-Bloomberg

Oljepriset har stigit den senaste tiden. Men än värre är det för dieseln som på världsmarknaden har rusat med runt 60 procent sedan i somras, skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Det har också märkts vid svenska mackar där literpriset nu ligger över 26 kronor igen, den högsta nivån sedan förra hösten, medan bensinpriset inte stigit lika mycket.

En orsak är att de sedan pandemin färre raffinaderierna inte hinner med att möta efterfrågan. Och det kan bli än värre. Saudiarabien och Ryssland har kapat produktionen av olja som används för dieseltillverkning.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025