loadingHaydns cellokonsert i C-dur tolkades friskt och poetiskt av Andreas Brantelid, Andrew Manze, och Svenska Kammarorkestern. Foto: Daniel Stigefelt
Haydns cellokonsert i C-dur tolkades friskt och poetiskt av Andreas Brantelid, Andrew Manze, och Svenska Kammarorkestern. Foto: Daniel Stigefelt
Musik

Briljans med Svenska Kammarorkestern

Magnus Löwendahl

Svenska Kammarorkestern under dirigenten Andrew Manze slog följe med cellisten Andreas Brantelid i Berwaldhallen onsdag den 6, och torsdag den 7 mars. På programmet fanns musik av Anton Webern, Joseph Haydn och Franz Schubert.

Förhållandet mellan den modernistiska pionjären Anton Webern och konsertpubliken har alltid varit detsamma, endast en mindre grupp entusiaster har visat egentligt intresse. Detta förhållande åskådliggjordes tydligt nog av de matta applåder som följde på det inledande numret denna konsertkväll: Weberns tvåsatsiga symfoni, opus 21.

Innan recensentens bedömning av framförandet ska vi försöka reda ut vad det kan vara för egenskaper i Weberns symfoni som inte föll publiken på läppen.

Musik

Schubert var, liksom Haydn, enormt produktiv och skrev sin fjärde symfoni, ”Den tragiska”, redan vid nitton års ålder.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHaydns cellokonsert i C-dur tolkades friskt och poetiskt av Andreas Brantelid, Andrew Manze, och Svenska Kammarorkestern. Foto: Daniel Stigefelt
Haydns cellokonsert i C-dur tolkades friskt och poetiskt av Andreas Brantelid, Andrew Manze, och Svenska Kammarorkestern. Foto: Daniel Stigefelt
Musik

Briljans med Svenska Kammarorkestern

Magnus Löwendahl

Svenska Kammarorkestern under dirigenten Andrew Manze slog följe med cellisten Andreas Brantelid i Berwaldhallen onsdag den 6, och torsdag den 7 mars. På programmet fanns musik av Anton Webern, Joseph Haydn och Franz Schubert.

Förhållandet mellan den modernistiska pionjären Anton Webern och konsertpubliken har alltid varit detsamma, endast en mindre grupp entusiaster har visat egentligt intresse. Detta förhållande åskådliggjordes tydligt nog av de matta applåder som följde på det inledande numret denna konsertkväll: Weberns tvåsatsiga symfoni, opus 21.

Innan recensentens bedömning av framförandet ska vi försöka reda ut vad det kan vara för egenskaper i Weberns symfoni som inte föll publiken på läppen.

Musik

Schubert var, liksom Haydn, enormt produktiv och skrev sin fjärde symfoni, ”Den tragiska”, redan vid nitton års ålder.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024