loadingStorbritanniens premiärminister Boris Johnson undertecknar avtalet. Foto: Leon Neal/Pool via AP/TT
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson undertecknar avtalet. Foto: Leon Neal/Pool via AP/TT
Utrikes

Brexitavtalet undertecknat av Johnson

TT

Allt är nu klart för att ta det sista steget i brexit på nyårsdagen. Då lämnar Storbritannien även EU:s tullunion och inre marknad. Premiärminister Boris Johnson undertecknade avtalet i direktsänd tv på onsdagen.

Det innebär att det nyligen framförhandlade handelsavtalet mellan britterna och EU snart träder i kraft.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och EU:s permanente rådsordförande Charles Michel skrev på onsdagen under avtalet. Det kunde ske efter att EU-ländernas regeringar, inklusive Sveriges, sagt ja.

Överenskommelsen flögs till London i ett brittiskt militärflygplan där det undertecknades av Storbritanniens premiärminister Boris Johnson.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Arkivbild. Foto: Francisco Seco/AP/TT

Bästa alternativet

Den svenska regeringen ser avtalet som det bästa av möjliga brexitalternativ.

– Förhandlingarna kom mycket längre än vad vi förväntat oss från början, säger EU-minister Hans Dahlgren (S).

Handelsminister Anna Hallberg (S) nämner som ett exempel att svensk fordonsindustri från början riskerade en tull på över tio procent, vilket hade fördyrat exporten med över en miljard kronor.

– I stället har vi nu hundra procent tull- och kvotfritt för samtliga varukategorier, säger hon.

Villkoret är dock att varorna uppfyller ursprungsreglerna, det vill säga att en vara bara får innehålla insatsdelar från tredje land upp till ett visst tröskelvärde.

Hallberg pekar också på att avtalet reglerar tjänster, vilket är viktigt för företag som oftast säljer både varor och tjänster som hör ihop med varorna.

– Företag kommer nu faktiskt tillfälligt att kunna sända personal till Storbritannien för att utföra arbete där, säger hon.

Blir krångligare

Handelsministern bedömer dock att den främsta vinsten med avtalet är att det skapar en klarhet i handelsrelationen om vilka regler som gäller 1 januari.

Hallberg gläds också över att offentlig upphandling ingår i avtalet.

– Nu har svenska företag en chans att fortsätta konkurrera på lika villkor med brittiska företag om kontrakt på den brittiska marknaden, säger hon.

Det gäller, enligt henne, i en rad sektorer som gas, värme, telekommunikationstjänster och andra affärstjänster.

– Men det är viktigt att komma ihåg att ingenting blir bättre eller enklare när Storbritannien lämnar EU, säger EU-minister Dahlgren.

– Det kommer att bli krångligare för företag att handla över gränserna.

Avtalet innehåller ett kapitel om små och medelstora företag, som oftast inte är vana vid att handla med länder utanför EU.

– En ömsesidig avsikt är att verkligen förenkla för dessa mindre företag, bland annat med en överenskommelse om tydlig informationsgivning, säger handelsminister Hallberg.

Många områden

En av de svåraste frågorna i i förhandlingarna om handelsavtalet var hur man ska säkra rättvisa konkurrensvillkor mellan företag i EU och i Storbritannien.

– Resultatet blev en reglering som saknar motstycke bland den här typen av avtal, säger Dahlgren.

– Här finns nu ett åtagande om att upprätthålla gemensamma höga standarder när det gäller arbetarskydd, kampen mot klimathotet och inte minst när det gäller statsstödsregler.

De två ministrarna gläds över djupet och bredden i avtalet, som sträcker sig bortom handel.

– Det finns omfattande regler för samarbete på transportområdet till exempel. Alla slags transporter omfattas, som bilar, lastbilar, flygplan och så vidare, men givetvis inte lika fritt som för transporterna inom EU, säger Dahlgren.

– EU-länderna har vissa möjligheter att göra egna tilläggsavtal med britterna.

Storbritannien och EU kommer att fortsätta samarbeta kring den inre säkerheten, främst brottsbekämpning. Det handlar framförallt om utbyte av data, som uppgifter om flygpassagerare.

Storbritannien får möjlighet att delta i vissa EU-program. Landet tänker fortsätta delta i forskningsprogrammet Horizon, men inte i utbildningsprogrammet Erasmus .

Även EU-parlamentet måste godkänna handelsavtalet. Det hinner dock inte ske före den 1 januari. Avtalet kommer ändå att tillämpas provisoriskt från den dagen.

(TT)

 

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingStorbritanniens premiärminister Boris Johnson undertecknar avtalet. Foto: Leon Neal/Pool via AP/TT
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson undertecknar avtalet. Foto: Leon Neal/Pool via AP/TT
Utrikes

Brexitavtalet undertecknat av Johnson

TT

Allt är nu klart för att ta det sista steget i brexit på nyårsdagen. Då lämnar Storbritannien även EU:s tullunion och inre marknad. Premiärminister Boris Johnson undertecknade avtalet i direktsänd tv på onsdagen.

Det innebär att det nyligen framförhandlade handelsavtalet mellan britterna och EU snart träder i kraft.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och EU:s permanente rådsordförande Charles Michel skrev på onsdagen under avtalet. Det kunde ske efter att EU-ländernas regeringar, inklusive Sveriges, sagt ja.

Överenskommelsen flögs till London i ett brittiskt militärflygplan där det undertecknades av Storbritanniens premiärminister Boris Johnson.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Arkivbild. Foto: Francisco Seco/AP/TT

Bästa alternativet

Den svenska regeringen ser avtalet som det bästa av möjliga brexitalternativ.

– Förhandlingarna kom mycket längre än vad vi förväntat oss från början, säger EU-minister Hans Dahlgren (S).

Handelsminister Anna Hallberg (S) nämner som ett exempel att svensk fordonsindustri från början riskerade en tull på över tio procent, vilket hade fördyrat exporten med över en miljard kronor.

– I stället har vi nu hundra procent tull- och kvotfritt för samtliga varukategorier, säger hon.

Villkoret är dock att varorna uppfyller ursprungsreglerna, det vill säga att en vara bara får innehålla insatsdelar från tredje land upp till ett visst tröskelvärde.

Hallberg pekar också på att avtalet reglerar tjänster, vilket är viktigt för företag som oftast säljer både varor och tjänster som hör ihop med varorna.

– Företag kommer nu faktiskt tillfälligt att kunna sända personal till Storbritannien för att utföra arbete där, säger hon.

Blir krångligare

Handelsministern bedömer dock att den främsta vinsten med avtalet är att det skapar en klarhet i handelsrelationen om vilka regler som gäller 1 januari.

Hallberg gläds också över att offentlig upphandling ingår i avtalet.

– Nu har svenska företag en chans att fortsätta konkurrera på lika villkor med brittiska företag om kontrakt på den brittiska marknaden, säger hon.

Det gäller, enligt henne, i en rad sektorer som gas, värme, telekommunikationstjänster och andra affärstjänster.

– Men det är viktigt att komma ihåg att ingenting blir bättre eller enklare när Storbritannien lämnar EU, säger EU-minister Dahlgren.

– Det kommer att bli krångligare för företag att handla över gränserna.

Avtalet innehåller ett kapitel om små och medelstora företag, som oftast inte är vana vid att handla med länder utanför EU.

– En ömsesidig avsikt är att verkligen förenkla för dessa mindre företag, bland annat med en överenskommelse om tydlig informationsgivning, säger handelsminister Hallberg.

Många områden

En av de svåraste frågorna i i förhandlingarna om handelsavtalet var hur man ska säkra rättvisa konkurrensvillkor mellan företag i EU och i Storbritannien.

– Resultatet blev en reglering som saknar motstycke bland den här typen av avtal, säger Dahlgren.

– Här finns nu ett åtagande om att upprätthålla gemensamma höga standarder när det gäller arbetarskydd, kampen mot klimathotet och inte minst när det gäller statsstödsregler.

De två ministrarna gläds över djupet och bredden i avtalet, som sträcker sig bortom handel.

– Det finns omfattande regler för samarbete på transportområdet till exempel. Alla slags transporter omfattas, som bilar, lastbilar, flygplan och så vidare, men givetvis inte lika fritt som för transporterna inom EU, säger Dahlgren.

– EU-länderna har vissa möjligheter att göra egna tilläggsavtal med britterna.

Storbritannien och EU kommer att fortsätta samarbeta kring den inre säkerheten, främst brottsbekämpning. Det handlar framförallt om utbyte av data, som uppgifter om flygpassagerare.

Storbritannien får möjlighet att delta i vissa EU-program. Landet tänker fortsätta delta i forskningsprogrammet Horizon, men inte i utbildningsprogrammet Erasmus .

Även EU-parlamentet måste godkänna handelsavtalet. Det hinner dock inte ske före den 1 januari. Avtalet kommer ändå att tillämpas provisoriskt från den dagen.

(TT)

 

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025