loadingFörbudet försvann, men skylten blev kvar. Arkivbild. Foto: Lars Erik Gille/Arbetet/TT
Förbudet försvann, men skylten blev kvar. Arkivbild. Foto: Lars Erik Gille/Arbetet/TT
Inrikes

Bötfällda bilister får pengarna tillbaka efter miss

TT

Omkring hundra bilister som bötfällts för att ha kört mot förbudsskylt på Slottsbron i Jönköping får tillbaka sina pengar, rapporterar Jönköpings-Posten.

Ett förbud mot biltrafik infördes på bron på grund av att den skulle upprustas, enligt en lokal tidsbestämd trafikföreskrift. Men när bygget drog ut på tiden missade kommunen att förlänga förbudet mot biltrafik, och trafikförbudet upphörde att gälla sommaren 2021.

Men förbudsskylten har stått kvar och polisen har fortsatt att bötfälla bilister som kört på bron fram till 10 oktober förra året. Nu måste de böterna betalas tillbaka, sedan polisen själva upptäckt att trafikföreskriften saknades och att böterna därmed var otillåtna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingFörbudet försvann, men skylten blev kvar. Arkivbild. Foto: Lars Erik Gille/Arbetet/TT
Förbudet försvann, men skylten blev kvar. Arkivbild. Foto: Lars Erik Gille/Arbetet/TT
Inrikes

Bötfällda bilister får pengarna tillbaka efter miss

TT

Omkring hundra bilister som bötfällts för att ha kört mot förbudsskylt på Slottsbron i Jönköping får tillbaka sina pengar, rapporterar Jönköpings-Posten.

Ett förbud mot biltrafik infördes på bron på grund av att den skulle upprustas, enligt en lokal tidsbestämd trafikföreskrift. Men när bygget drog ut på tiden missade kommunen att förlänga förbudet mot biltrafik, och trafikförbudet upphörde att gälla sommaren 2021.

Men förbudsskylten har stått kvar och polisen har fortsatt att bötfälla bilister som kört på bron fram till 10 oktober förra året. Nu måste de böterna betalas tillbaka, sedan polisen själva upptäckt att trafikföreskriften saknades och att böterna därmed var otillåtna.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025