loadingVäglaget kan bli besvärligt för dem som tänker ge sig ut i trafiken i nyårshelgen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Väglaget kan bli besvärligt för dem som tänker ge sig ut i trafiken i nyårshelgen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Blåst och snö orosmoment i nyårstrafiken

Epoch Times

De som tänker ge sig ut i nyårstrafiken bör räkna med några besvärliga dygn, där blåst, snö och halka kan ställa till problem för både bilar och tåg.

– Ha koll på väderrapporterna och hur tågbolagen planerar sin verksamhet, manar Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket.

Vädret hotar att ställa till det för dem som ska resa i landet efter nyårsledigheten. På nyårsafton och natten mot nyårsdagen väntas problem över Västkusten och norra Skåne när hårda vindar drar in.

– Det kan innebära att vi kan bli tvungna att vid något tillfälle antingen stänga någon bro eller någon tågbana där det finns träd väldigt nära järnvägsspåret, där hårda vindstötar kan fälla träd över kontaktledningar, säger Bengt Olsson.

Det är främst mindre banor, exempelvid Bohusbanan som är i riskzonen.

Snöplogar flyttas

I mellersta och norra Norrland väntas både hårda vindar och snö.

– Vi har förberett oss för att flytta ett antal snöröjningsmaskiner norröver om det behövs, och det kommer att ske under morgonen, förklarar Bengt Olsson.

Under nyårsdagen och onsdag väntas nordanvinden dra ner längs Östersjökusten i Gävleborg, Uppland och Stockholm och ut över Gotland. Samtidigt väntas snöbyar.

– Hård vind och snö är den värsta kombinationen man kan ha, oavsett om det gäller väg eller järnväg. Även om vi hinner ut och saltar och plogar så kommer det, beroende på var det landar någonstans, att blåsa igen ganska kvickt.

Även längs ostkusten finns det risk för inställda tåg, om vinden når stormstyrka och beroende på hur mycket snö som faller.

Kan bli halka

Trafikverket har förberett sig för några besvärliga trafikdagar.

– Vi kommer att ha möte ett par gånger om dagen med start i morgon bitti för att se vart väderområdena rör sig. Vi har förstärkt bemanningen på trafikledningen både för järnväg och väg, säger Bengt Olsson.

De hårda nordanvindarna drar senare ner kallare väder över landet, vilket betyder att det kan frysa på och bli halt på vägarna.

Bengt Olsson manar alla trafikanter att följa väderrapporterna och uppdatera sig om tågbolagens planer.

– Trafiken kan bli utmanande på sina ställen. Frågan är bara vilka ställen. Det vet man inte förrän man är där. Det går inte att ploga innan snön är på backen, konstaterar han.

(Britt-Marie Seibold/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVäglaget kan bli besvärligt för dem som tänker ge sig ut i trafiken i nyårshelgen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Väglaget kan bli besvärligt för dem som tänker ge sig ut i trafiken i nyårshelgen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Blåst och snö orosmoment i nyårstrafiken

Epoch Times

De som tänker ge sig ut i nyårstrafiken bör räkna med några besvärliga dygn, där blåst, snö och halka kan ställa till problem för både bilar och tåg.

– Ha koll på väderrapporterna och hur tågbolagen planerar sin verksamhet, manar Bengt Olsson, presstalesperson på Trafikverket.

Vädret hotar att ställa till det för dem som ska resa i landet efter nyårsledigheten. På nyårsafton och natten mot nyårsdagen väntas problem över Västkusten och norra Skåne när hårda vindar drar in.

– Det kan innebära att vi kan bli tvungna att vid något tillfälle antingen stänga någon bro eller någon tågbana där det finns träd väldigt nära järnvägsspåret, där hårda vindstötar kan fälla träd över kontaktledningar, säger Bengt Olsson.

Det är främst mindre banor, exempelvid Bohusbanan som är i riskzonen.

Snöplogar flyttas

I mellersta och norra Norrland väntas både hårda vindar och snö.

– Vi har förberett oss för att flytta ett antal snöröjningsmaskiner norröver om det behövs, och det kommer att ske under morgonen, förklarar Bengt Olsson.

Under nyårsdagen och onsdag väntas nordanvinden dra ner längs Östersjökusten i Gävleborg, Uppland och Stockholm och ut över Gotland. Samtidigt väntas snöbyar.

– Hård vind och snö är den värsta kombinationen man kan ha, oavsett om det gäller väg eller järnväg. Även om vi hinner ut och saltar och plogar så kommer det, beroende på var det landar någonstans, att blåsa igen ganska kvickt.

Även längs ostkusten finns det risk för inställda tåg, om vinden når stormstyrka och beroende på hur mycket snö som faller.

Kan bli halka

Trafikverket har förberett sig för några besvärliga trafikdagar.

– Vi kommer att ha möte ett par gånger om dagen med start i morgon bitti för att se vart väderområdena rör sig. Vi har förstärkt bemanningen på trafikledningen både för järnväg och väg, säger Bengt Olsson.

De hårda nordanvindarna drar senare ner kallare väder över landet, vilket betyder att det kan frysa på och bli halt på vägarna.

Bengt Olsson manar alla trafikanter att följa väderrapporterna och uppdatera sig om tågbolagens planer.

– Trafiken kan bli utmanande på sina ställen. Frågan är bara vilka ställen. Det vet man inte förrän man är där. Det går inte att ploga innan snön är på backen, konstaterar han.

(Britt-Marie Seibold/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024