loading
Folksams undersökning visar att utrustning som ökar säkerheten för barn och passagerare har ökat successivt i nyare bilar, men det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet jämfört med framsätet. Foto: Folksam
Folksams undersökning visar att utrustning som ökar säkerheten för barn och passagerare har ökat successivt i nyare bilar, men det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet jämfört med framsätet. Foto: Folksam
Inrikes

Bilarnas baksäten har blivit säkrare

Lotta Svedin

Bilarna har blivit säkrare för barn som åker i baksätet. Det  konstaterar Folksam efter en granskning  av bilarnas säkerhetsrustning i baksätet. Men av alla granskade bilar är det endast en modell som är utrustad med samtliga tillgängliga säkerhetssystem.

I ”Säkra familjebilar” har Folksam granskat 177 familjebilar utifrån vilken säkerhetsutrustning som finns i baksätet. Med utgångspunkt i rapporten ”Hur säker är bilen” har försäkringsbolaget tittat på vilken familjebil som är säkrast för barn att färdas i. Det skriver Folksam i ett pressmeddelande.

Barn från 4-5 år sitter ofta i baksätet och därför är det viktigt att bilen har en hög säkerhetsnivå även där. Folksam har nu listat de bilmodeller som är säkrast för barn och som har viktiga säkerhetssystem inbyggda även i baksätet. Bilen bör vara utrustad med bältespåminnare, bältesförsträckare, bälteskraftbegränsare, sidokrockgardin och gärna en integrerad bilbarnstol.

Försäkringsbolagets granskning  visar att endast en modell av de 177 granskade familjebilarna har samtliga säkerhetssystem som standard i baksätet inklusive framåtvända, integrerade bilbarnstolar i baksätet för barn i  åldern cirka 5-12 år. Det är bara Volvo V90/S90 med tillverkningsår 2016 och framåt som har det.

– Vi har tittat särskilt på tre säkerhetsfunktioner hos bilbältet, där vi ser att biltillverkarna idag ökar säkerheten även i baksätet. En annan egenskap är sidokrockgardin som i princip är standard i de flesta nyare bilmodeller,  säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, i pressmeddelandet.

Säkerheten har blivit bättre

Försäkringsbolagets granskning visar dock att säkerheten överlag har ökat sedan förra undersökningen 2015. Till exempel har bältespåminnaren som indikerar om någon i bilen inte är fastspänd blivit standard även i baksätet i 98 procent av bilarna.

Enligt undersökningen har andelen bilar som har bälteskraftsbegränsare, som släpper efter bältet för att dämpa kraftnivåerna i takt med att krafterna mot kroppen ökar då den rör sig framåt i kollisionen, ökat från 48 procent till 77 procent. Även andelen bilar med bältesförsträckare, som hastigt stramar åt bältet i krockögonblicket, har nästan fördubblats från 41 procent till 79 procent.

Sidokrockgardin som skyddar huvudet vid sidokollisioner var standard i de flesta bilar redan vid den förra undersökningen 2015.

För att barnen ska åka så säkert som möjligt bör de enligt försäkringsbolaget åka bakåtvänt i en godkänd bilbarnstol så länge som möjligt, gärna till 4-5 år och därefter framåtvänt i en bältesstol/kudde. Anders Ydenius påminner också om vikten av att bältet sitter korrekt, det vill säga tajt och tätt intill kroppen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading
Folksams undersökning visar att utrustning som ökar säkerheten för barn och passagerare har ökat successivt i nyare bilar, men det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet jämfört med framsätet. Foto: Folksam
Folksams undersökning visar att utrustning som ökar säkerheten för barn och passagerare har ökat successivt i nyare bilar, men det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet jämfört med framsätet. Foto: Folksam
Inrikes

Bilarnas baksäten har blivit säkrare

Lotta Svedin

Bilarna har blivit säkrare för barn som åker i baksätet. Det  konstaterar Folksam efter en granskning  av bilarnas säkerhetsrustning i baksätet. Men av alla granskade bilar är det endast en modell som är utrustad med samtliga tillgängliga säkerhetssystem.

I ”Säkra familjebilar” har Folksam granskat 177 familjebilar utifrån vilken säkerhetsutrustning som finns i baksätet. Med utgångspunkt i rapporten ”Hur säker är bilen” har försäkringsbolaget tittat på vilken familjebil som är säkrast för barn att färdas i. Det skriver Folksam i ett pressmeddelande.

Barn från 4-5 år sitter ofta i baksätet och därför är det viktigt att bilen har en hög säkerhetsnivå även där. Folksam har nu listat de bilmodeller som är säkrast för barn och som har viktiga säkerhetssystem inbyggda även i baksätet. Bilen bör vara utrustad med bältespåminnare, bältesförsträckare, bälteskraftbegränsare, sidokrockgardin och gärna en integrerad bilbarnstol.

Försäkringsbolagets granskning  visar att endast en modell av de 177 granskade familjebilarna har samtliga säkerhetssystem som standard i baksätet inklusive framåtvända, integrerade bilbarnstolar i baksätet för barn i  åldern cirka 5-12 år. Det är bara Volvo V90/S90 med tillverkningsår 2016 och framåt som har det.

– Vi har tittat särskilt på tre säkerhetsfunktioner hos bilbältet, där vi ser att biltillverkarna idag ökar säkerheten även i baksätet. En annan egenskap är sidokrockgardin som i princip är standard i de flesta nyare bilmodeller,  säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, i pressmeddelandet.

Säkerheten har blivit bättre

Försäkringsbolagets granskning visar dock att säkerheten överlag har ökat sedan förra undersökningen 2015. Till exempel har bältespåminnaren som indikerar om någon i bilen inte är fastspänd blivit standard även i baksätet i 98 procent av bilarna.

Enligt undersökningen har andelen bilar som har bälteskraftsbegränsare, som släpper efter bältet för att dämpa kraftnivåerna i takt med att krafterna mot kroppen ökar då den rör sig framåt i kollisionen, ökat från 48 procent till 77 procent. Även andelen bilar med bältesförsträckare, som hastigt stramar åt bältet i krockögonblicket, har nästan fördubblats från 41 procent till 79 procent.

Sidokrockgardin som skyddar huvudet vid sidokollisioner var standard i de flesta bilar redan vid den förra undersökningen 2015.

För att barnen ska åka så säkert som möjligt bör de enligt försäkringsbolaget åka bakåtvänt i en godkänd bilbarnstol så länge som möjligt, gärna till 4-5 år och därefter framåtvänt i en bältesstol/kudde. Anders Ydenius påminner också om vikten av att bältet sitter korrekt, det vill säga tajt och tätt intill kroppen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025