loading
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Foto: WSP
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Foto: WSP
Livsstil

Besöksnäringen spås en långsam återhämtning

Lotta Svedin

Att vi semestrar mer nära hemmet och i naturen, samt att bilen seglat upp som en favorit är en utveckling som förstärkts under året. Och det kommer ta lång tid innan hotell, restauranger, evenemang och övrig upplevelseindustri återfår merparten av sina gäster. Det menar WSP:s expert inom hållbar turism och besöksnäring, Sanja Vujicic.

De allra flesta som svarat på analys- och teknikkonsultföretaget WSP:s enkät om hur svenskarna ändrat sina resvanor säger att de räknar med att semestra mer i Sverige i framtiden.

– Det är möjligt att vi kommer uppleva ett ”kosläpp” den första tiden efter att restriktionerna fasas ut, men därefter finns det en risk att vi kryper tillbaka in i ladan igen och fortsätter med en del av de nya vanor vi lagt oss till med under den här tiden, säger Sanja Wujicic i ett pressmeddelande.

Många planerar Sverigesemester

Enligt enkätsvaren planerar 47 procent att semestra i närheten av sin bostadsort i sommar medan 43 procent säger att de kommer semestra i en annan del av landet. En fjärdedel av de tillfrågade har tänkt semestra utomlands och en femtedel säger att de inte kommer ha någon semester alls i sommar.

Flest semesterfirare, 20 procent, planerar att bo hos släkt och vänner. Därefter kommer de som tänker stanna hemma med 18 procent. Lika många planerar att bo på hotell eller vandrarhem. 16 procent svarar att de ska semestra i egen semesterbostad och lika många kommer att hyra semesterbostad. Bara fyra procent svarar att de ska bo i husvagn eller husbil på campingplats.

Uteblivna utländska turister

WSP:s sammanställning av statistiken pekar på en mycket långsam återhämtning för branschen. Det beror framförallt på de uteblivna utländska besökarna som kanske inte väljer Sverige i första hand när reserestriktionerna släpper.

– Det blir inget klirr i kassan för de många små och medelstora företag som till stor del utgör besöksnäringen. De utländska turisterna har många intressanta platser att välja mellan när reserestriktionerna väl släpper och Sverige är kanske inte förstahandsvalet, säger Wujicic.

Specialresor

Precis som många andra trender har även resetrender förstärkts genom pandemin. I branschen har det länge pratats om hållbar turism och specialresor, skriver WSP. Sanja Wujicic menar att det kommer att förstärkas ytterligare och att just specialresor är en möjlighet för branschen.

– Vi vet att människor med specialintressen är beredda att lägga mycket pengar på sina intressen. Det kan handla om mat, segling, skidåkning eller cykling. Här behöver branschen ta reda på mer om vad deras besökare har för preferenser och hitta nya sätt att använda sina resurser, säger hon.

Enligt Wujicic behöver regeringen vara beredd att sätta in stödinsatser under lång tid framöver för att de små och medelstora företagen inom besöksnäringen ska överleva.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Foto: WSP
Bilen är favoriten under semestern. 75 procent av respondenterna planerar att resa med bil jämfört med 15 procent för tåg. Foto: WSP
Livsstil

Besöksnäringen spås en långsam återhämtning

Lotta Svedin

Att vi semestrar mer nära hemmet och i naturen, samt att bilen seglat upp som en favorit är en utveckling som förstärkts under året. Och det kommer ta lång tid innan hotell, restauranger, evenemang och övrig upplevelseindustri återfår merparten av sina gäster. Det menar WSP:s expert inom hållbar turism och besöksnäring, Sanja Vujicic.

De allra flesta som svarat på analys- och teknikkonsultföretaget WSP:s enkät om hur svenskarna ändrat sina resvanor säger att de räknar med att semestra mer i Sverige i framtiden.

– Det är möjligt att vi kommer uppleva ett ”kosläpp” den första tiden efter att restriktionerna fasas ut, men därefter finns det en risk att vi kryper tillbaka in i ladan igen och fortsätter med en del av de nya vanor vi lagt oss till med under den här tiden, säger Sanja Wujicic i ett pressmeddelande.

Många planerar Sverigesemester

Enligt enkätsvaren planerar 47 procent att semestra i närheten av sin bostadsort i sommar medan 43 procent säger att de kommer semestra i en annan del av landet. En fjärdedel av de tillfrågade har tänkt semestra utomlands och en femtedel säger att de inte kommer ha någon semester alls i sommar.

Flest semesterfirare, 20 procent, planerar att bo hos släkt och vänner. Därefter kommer de som tänker stanna hemma med 18 procent. Lika många planerar att bo på hotell eller vandrarhem. 16 procent svarar att de ska semestra i egen semesterbostad och lika många kommer att hyra semesterbostad. Bara fyra procent svarar att de ska bo i husvagn eller husbil på campingplats.

Uteblivna utländska turister

WSP:s sammanställning av statistiken pekar på en mycket långsam återhämtning för branschen. Det beror framförallt på de uteblivna utländska besökarna som kanske inte väljer Sverige i första hand när reserestriktionerna släpper.

– Det blir inget klirr i kassan för de många små och medelstora företag som till stor del utgör besöksnäringen. De utländska turisterna har många intressanta platser att välja mellan när reserestriktionerna väl släpper och Sverige är kanske inte förstahandsvalet, säger Wujicic.

Specialresor

Precis som många andra trender har även resetrender förstärkts genom pandemin. I branschen har det länge pratats om hållbar turism och specialresor, skriver WSP. Sanja Wujicic menar att det kommer att förstärkas ytterligare och att just specialresor är en möjlighet för branschen.

– Vi vet att människor med specialintressen är beredda att lägga mycket pengar på sina intressen. Det kan handla om mat, segling, skidåkning eller cykling. Här behöver branschen ta reda på mer om vad deras besökare har för preferenser och hitta nya sätt att använda sina resurser, säger hon.

Enligt Wujicic behöver regeringen vara beredd att sätta in stödinsatser under lång tid framöver för att de små och medelstora företagen inom besöksnäringen ska överleva.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024