loadingElbilsförsäljningen ökar kraftigt för tyska BMW. Arkivbild Foto: Bilal Hussein AP/TT
Elbilsförsäljningen ökar kraftigt för tyska BMW. Arkivbild Foto: Bilal Hussein AP/TT
Utrikes

BMW ångar på – på elbilsmarknaden

TT

Den tyska biltillverkaren BMW:s försäljning av helt eldrivna bilar ökade kraftigt under första kvartalet, upp med 41 procent jämfört med första kvartalet 2023. Detta medan konkurrenter som Mercedes-Benz, Volkswagen och Tesla kämpar i motvind med vikande efterfrågan på deras elbilar – inte minst i Kina.

Siffror från Mercedes-Benz visar att bolagets elbilsförsäljning sjönk med 8 procent under kvartalet. För VW blev det minus 3 procent.

De tyska rapporterna kommer sedan Tesla tidigare i april redovisat sitt första kvartal med vikande försäljning sedan 2020 – ned till 386 800 sålda bilar under årets första kvartal jämfört med 422 900 bilar under motsvarande kvartal i fjol.

För BMW – som även äger bilmärket Mini – innebär utvecklingen att elbilarnas andel av koncernens totala försäljning har lyft till 20 procent, upp från 15 procent för ett år sedan.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingElbilsförsäljningen ökar kraftigt för tyska BMW. Arkivbild Foto: Bilal Hussein AP/TT
Elbilsförsäljningen ökar kraftigt för tyska BMW. Arkivbild Foto: Bilal Hussein AP/TT
Utrikes

BMW ångar på – på elbilsmarknaden

TT

Den tyska biltillverkaren BMW:s försäljning av helt eldrivna bilar ökade kraftigt under första kvartalet, upp med 41 procent jämfört med första kvartalet 2023. Detta medan konkurrenter som Mercedes-Benz, Volkswagen och Tesla kämpar i motvind med vikande efterfrågan på deras elbilar – inte minst i Kina.

Siffror från Mercedes-Benz visar att bolagets elbilsförsäljning sjönk med 8 procent under kvartalet. För VW blev det minus 3 procent.

De tyska rapporterna kommer sedan Tesla tidigare i april redovisat sitt första kvartal med vikande försäljning sedan 2020 – ned till 386 800 sålda bilar under årets första kvartal jämfört med 422 900 bilar under motsvarande kvartal i fjol.

För BMW – som även äger bilmärket Mini – innebär utvecklingen att elbilarnas andel av koncernens totala försäljning har lyft till 20 procent, upp från 15 procent för ett år sedan.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024