Alexandra De Paoli: Kål rensar kroppen


Kål i olika former ger oss vitaminer och kalcium, men hjälper oss också att rensa kroppen. Alexandra De Paoli berättar varför den är bra för oss och om grönkålen som är den nyttigaste sorten. Gaserna? Jo, de har hon förstås bot för.

Kålen som vi odlar nu för tiden har sitt ursprung i vildkål som växer i sydvästra Europa. Den började man odla under stenåldern. Sedan hittade kålen hit till Norden under järnåldern, berättar Alexandra i sin artikel för Yle.

Längs svenska kusten finns vild strandkål, men den är både sällsynt och fridlyst.

Städhjälp för kroppen

Det är svavelföreningarna i kålen som hjälper till att få bort slaggämnen ur kroppen. Samma ämnen ger doften vi känner igen från kokt kål. Svavlet binder till slaggämnena som då blir vattenlösliga och kan transporteras ut. 

Märkligt nog är den där smaken rent begärlig, åtminstone för mig, och jag kan ibland sätta i mig en hel liter ren grönkålsjuice på en gång.

-Alexandra De Paoli, örtterapeut

Kålen är en hjälp för levern i rensningen av gifter, den motverkar onormal celldelning och bekämpar också sjukdomar i ögon och leder. 

Kålen är rik på vitaminer, mineraler och kalcium. Den mjölksyrade kålen är allra bäst med tanke på kalcium. Rödkålen innehåller antocyanin, en antioxidant som motverkar demenssjukdomar.

Kålrabbin är mild och god att äta som den är.

Blomkålen hjälper levern. Det är glukosinolaterna i den som ger bränsle och hjälper till med avgiftningen. 

Broccoli är ett bra kålval för den som har tendens att få magsår. Den dödar skadliga bakterier och ger därmed ett skydd mot magsår. Också broccolin hjälper till med avgiftning i kroppen.

Brysselkål är stärkande för immunförsvaret och är även bra för hyn.

Allra bäst är grönkålen

Alexandra kallar grönkålen för ”Kungen av kål”. Förutom det nyttiga i vanlig kål så innehåller grönkålen dessutom antioxidanterna betakarotener och klorofyll. Så den har antioxidativ effekt och verkar utrensande.

Grönkålen kan vara en stor hjälp för rökare eftersom det är vanligt att de har svårt att ta upp A-vitamin.

Den ger ett bra försvar mot förkylningar och virus, är antiinflammatorisk och ger en minskad risk för astmaatacker och värk i lederna.

Grönkålen stärker också benstommen och skyddar ögonen vid kyla. Fibrerna stabiliserar blodsockret.

Grönkål passar fint i en smoothie, stekt med lök, i grytan eller soppan. Alexandra gör också gärna grönkålschips eller råsaft med grönkål.

Grön smoothie.

Råsaften gör hon genom att köra grönkålen i en råsaftcentrifug. Det blir knallgrönt och smaken påminner mycket om gräs. Men det faller henne helt i smaken:

– Märkligt nog är den där smaken rent begärlig, åtminstone för mig, och jag kan ibland sätta i mig en hel liter ren grönkålsjuice på en gång.

Det går förstås fint att blanda i annat nyttigt som till exempel gurka, äpple, citron, selleri, päron, broccoli, persiljestjälkar, spenat eller andra gröna grönsaker eller frukter. Hon tipsar också särskilt om rödbetsblasten, som är den nyttigaste delen av rödbetan och har god smak.

Alexandras recept på råsaft på grönkål

Du behöver:

Några blad grönkål

Ev ett knippe rödbetsblast

1 citron, grovskalad

1 grönt äpple

Ev en liten bit ingefära

Lägg allt i råsaftcentrifugen. Kör, drick den sedan färsk.

Gasbildning

Orsaken till att kål ger gaser finns i de många kolhydrater som kroppen inte kan ta upp. För att få ut näringen ur kolhydraterna jäser tarmbakterierna dem och resultatet ger även gaser. För att minska dessa hjälper det att tillaga kålen. Att tugga på en nypa fänkålsfrön lättar för en svullen mage.

Alexandra De Paoli. Foto: Eva Sagerfors

Alexandra De Paoli är utbildad örtterapeut och journalist, men har lärt sig om växters effekter på kroppen sedan 7-årsåldern. Sedan 2005 medverkar hon som örtexpert i livsstilsprogrammet Strömsö. Förutom de kunskaper hon har genom egen erfarenhet studerar hon tillgänglig forskning om örter och deras verksamma substanser. Genom sitt arbete vill hon inspirera fler att prova läkeväxter som komplement till annan medicin.