7 faktorer som påverkar din vikt enligt kinesisk medicin
Antibiotika, stress och andra faktorer leda till ökad vikt eller att man får kämpa för att gå ner i vikt.
Om du inte är tillfreds med din vikt kan det vara väl värt att se över hur väl din matsmältning fungerar. Foto: Nathan Cowley


Vart tog min midja vägen? Jag knäpper jeansen och där det brukade synas en fin kurva har jag nu något som liknar en liten sufflé ovanför midjan. Vad var det som hände?

Jag har helt enkelt lagt på mig lite, där midjan en gång befann sig.

Det är ganska få människor som inte över huvud taget tänker på sin vikt. Det visar sig ofta i de små dagliga besluten som huruvida man ska ta en till margarita, eller om man ska ta en brownie eller frukt till dessert. Många människor gör medvetna val som utgår från vikten, allt från att välja en sallad istället för pasta till att lägga en timme på träning när man egentligen skulle vilja ta en tupplur.

Hur väl du bryter ner maten du äter och omvandlar den till energi och näringsämnen påverkar din vikt.

I mitt yrke som akupunktör träffar jag ett rätt stort antal patienter som oroar sig för sin vikt. Vissa vill veta om några välplacerade nålar kan göra susen för de där extra kilona, medan andra liksom i förbifarten nämner hur skönt det skulle vara om akupunktur kunde hjälpa dem att få bukt med deras galna och okontrollerade begär till godsaker.

När det gäller de mesta som har med hälsa att göra vill vi gärna ha ett magiskt piller. Människor som har migrän vill veta vad exakt det är som triggar deras huvudvärk. Människor med oro och ångest vill hitta en qick-fix, och människor som vill gå ner i vikt vill hitta mirakelmaten som ska att smälta bort deras överflödiga fett för alltid.

Den tråkiga nyheten är att det väldigt sällan är en enda faktor som orsakar migränen, ångesten eller övervikten: Det är oftast en blandning av många faktorer som har legat och ruvat under lång tid.

Den goda nyheten är att när man väl förstår att det inte bara finns en enda orsak till att vågen når upp till nya höjder, så blir det lättare att ta små steg som tillsammans kommer att ge resultat.

Här är sju faktorer som påverkar din vikt:


1. Kalorier är inte allt

Nej, faktiskt inte nödvändigtvis. Det har visat sig att det kaloriinnehåll som står på livsmedelsetiketterna bara är en uppskattning. Hur du tillagar ett särskilt livsmedel, hur mycket fiber det innehåller, hur stor näringstätheten är och hur din kropp smälter maten påverkar hur mycket energi du tar upp från den. Så även om att räkna kalorier kan verka vara ett säkert sätt, så är det faktiskt inte så.

2. Hur väl du smälter maten

Hur väl du bryter ner maten du äter och omvandlar den till energi och näringsämnen påverkar din vikt.

Om du inte kan bryta ner mat och vätskor väl kommer din kropp att ansamla fukt, som man talar om inom kinesisk medicin. Det här skapar fickor av fukt, vilket är definitionen på fettvävnad. Man kan avgöra om ens matsmältning behöver lite hjälp utifrån olika symtom såsom gaser, uppsvälld mage, magvärk, sura uppstötningar, illamående, förstoppning eller lös avföring. Dessutom är ett starkt begär efter sötsaker och kolhydrater också en varningssignal för dålig matsmältning.

3. Antibiotika

Antibiotika kan också vara en faktor som påverkar matsmältningen. Forskare har upptäckt att frekvent antibiotikaanvändning, eller att man får dessa läkemedel som litet barn, kan skada de goda tarmbakterierna, vilket inte bara påverkar matsmältningen utan även den övergripande hälsan. Forskare har till och med pekat på att fetma och diabetes kan bero på antibiotikaanvändning.

4. Stress och starka känslor

När man är upprörd eller stressad kommer stresshormonerna ur balans. 

Kortisol, adrenalin och insulin går upp (eller ner) på ett sätt som gör att kroppen hålls kvar i ett flykt- och kamptillstånd. Ett av kroppens system som går på sparlåga när man är stressad är matsmältningen eftersom den inte behövs vare sig för kamp eller flykt – åtminstone inte för stunden.

Kronisk stress eller känslomässig upprördhet ändrar alltså matsmältningsprocesserna på ett sätt som leder till att man går upp i vikt. Och till följd av ökade kortisolnivåer lägger det sig gärna runt midjan.

5. Träning

Vi har alltid fått höra att träning är bra för att gå ner i vikt eftersom det bränner kalorier. Det här stämmer, och inom kinesisk medicin anser man att rörelse är viktigt av ytterligare en anledning. En god hälsa handlar om att ha tillräckliga reserver av vitala substanser, såsom qi (livsenergi) och blod.

Men den andra delen av ekvationen är att dessa substanser behöver flöda fritt för optimal hälsa. Övervikt ses som en slags blockering eller stagnation – saker som bara finns där utan att röra sig. Så träning sätter talesättet ”rörelse skapar rörelse” i verket. Genom att röra sig skapar man ett flöde och hjälper kroppen att få fart på en del av den ackumulerade och fuktiga vävnaden som satt sig runt midjan.

6. Åldern spelar in

När man åldras märker man att det är svårare att bli av med de extra kilona än när man var tio år yngre. Metabolismen saktar ner och det blir lite svårare att bygga upp kaloribrännande muskelmassa med samma mängd ansträngning som man lade ner för tio år sedan. Och för kvinnor som kommit in i klimakteriet har hormonförändringarna en stor roll i att det blir svårare att hålla vikten. 

7. Du är unik

Även om vi önskar att det fanns en universallösning eller en enda kostplan som passar alla, så är verkligheten den att vi alla är unika. Inom kinesisk medicin skulle det vara omöjligt att ta fram en plan som passar alla, helt enkelt för att vad just du behöver i fråga om näringshälsa och balans skiljer sig fullkomligt från vad din chef, ditt barn, din partner, granne eller någon annan människa behöver för optimal hälsa. Vi behöver alla olika saker beroende på en mängd faktorer.

Utifrån det som nämnts ovan kommer här förslag på några åtgärder som kanske kan tippa vågen i rätt riktning.

· Var uppmärksam på din matsmältning: Om du har några av symtomen som jag tog upp ovan, ät framför allt tillagad mat och undvik kalla drycker.

· Probiotika: Eftersom det är omöjligt att gå tillbaka i tiden och låta bli att ta antibiotika, så är det bra att inkludera probiotika i kosten, exempelvis genom att äta yoghurt, kefir, surkål och andra fermenterade livsmedel som kan hjälpa till att återuppbygga bakteriefloran i tarmarna.

· Lita inte på kaloriräkning: Åtminstone inte som enda strategi för viktkontroll. Välj mat som är lättsmält, har färre enkla sockerarter och kolhydrater, och som inte är bearbetad.

· Ta kontroll över stressen: Det här är viktigt både för den övergripande hälsan och för vikten.

· Rör på kroppen: Du behöver inte åka på träningsläger, men försök att utföra någon form av (trevlig) rörelseträning varje dag.

· Kostterapi: Ta hjälp av en läkare som är kunnig inom kinesisk kostterapi. Du kommer inte att ångra det.

· Bli vän med din kropp: Din kropp är inte en fiende som ska svältas och bankas i form. Acceptera att den förändras över tid och behandla den med kärlek. Det är den enda kropp du har.

Även om jag ibland hajar till lite när jag drar på mig jeansen, så accepterar jag också att min kropp är annorlunda idag än den var för 10 eller 20 år sedan – av flera orsaker. Jag är inte bara äldre utan min träning har också förändrats, och mitt näringsbehov är annorlunda. Min vikt är ungefär densamma som för 20 år sedan, det bara ser lite annorlunda ut, och det känns okej – för det mesta.

Lynn Jaffee har en masterexamen i kinesisk medicin, är utbildad akupunktör och författare till boken ”Simple Steps: The Chinese Way to Better Health.” Artikeln publicerades ursprungligen på AcupunctureTwinCities.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.