5 goda sätt att undvika vätskebrist i värmen
Känns vatten tråkigt? Prova då dessa alternativ så att din kropp får i sig den vätska den behöver.
Om det är svårt att få dina barn att dricka tillräckligt med vatten, så kan en frukt smoothie vara ett perfekt sätt att se till att de får i sig tillräckligt med vätska utan att de ens märker det.


Dricker du tillräckligt med vatten? Vissa människor glömmer bort det då de är för upptagna eller helt enkelt inte gillar smaken. Men tänk på vikten av vätska, särskilt om du känner dig trött, lite yr eller har huvudvärk under dagen. Du kanske har vätskebrist.

Varför ska man undvika vätskebrist? Vår kropp består av nästan 70 procent vatten; det finns i varenda cell i kroppen. Vatten reglerar kroppstemperaturen, smörjer dina leder och hjälper till i matsmältningsprocessen. Så utan den livsviktiga vätskan som behövs för att kroppen ska fungera som den ska, kan organ skadas och olika system sluta fungera korrekt.

Det viktigaste av allt är att du ger kroppen den vätska den behöver, även om du inte är en ”vattenälskare”.

Om du har svårt för att dricka vatten och skulle föredra några andra hälsosamma alternativ för att se till att kroppen får den vätska den behöver, så kommer här några förslag. Det finns egentligen ingen optimal ersättning för vatten, men dessa är ett bra komplement till vätskeintaget.

1. Färskpressad juice

Har du någonsin smakat ett glas nypressad morotsjuice med ingefära? Eller om det inte faller dig i smaken kan du prova färsk apelsinjuice. Du kan köpa en ganska billig utrustning för att pressa saften från apelsiner (eller citroner och lime) och blanda det med vatten. Eller blanda det med andra favoritjuicer såsom ananas eller tranbär. Det finns ingen ände på de kombinationer man kan göra för att sedan hälla upp i vattenflaskan. Titta alltid noga på innehållsförteckningen om du köper juice, och välj de som inte kommer från koncentrat, är utan glukossirap och artificiella färgningsmedel. Att blanda juice med vatten minskar sockerinnehållet, vilket är hälsosammare för dina blodsockernivåer, och kommer dessutom att få juicen att räcka längre.

2. Soppor

Ät en lätt grönsakssoppa som mellanmål på förmiddagen eller eftermiddagen för att öka vätskeintaget och energinivåerna. Använd grönsaker med högt vatteninnehåll såsom selleri, gurka, isbergssallad, tomat och zucchini. Eller mixa allt och ta med i en termos och drick lite då och då under dagen.

3. Smoothies

Gör en smoothie av frukter med högt vatteninnehåll såsom blåbär, apelsin, persika, ananas, plommon, hallon, cantalope och vattenmelon. Tillsätt vatten istället för mjölkprodukter, soya-, ris-, eller mandelmjölk. Kom ihåg att det ska vara som ett fruktigt och gott glas vatten. Gör en stor sats så att det räcker flera timmar.

4. Kokosvatten

Kokosvatten är ett utmärkt sätt att ge kroppen vätska, särskilt efter träning. Kokosnöten innehåller mineraler oh vitaminer som upprätthåller vätskebalansen, så kallade elektrolyter. Man kan hitta kokosvatten i de flesta matvarubutiker. Titta efter de märken som inte tillsätter socker.

5. Örtteer

Om du vill ha en paus från allt pressande, mixande och hackande, så kan du helt enkelt brygga dig en kanna te. Bra alternativ är kamomill, pepparmynta eller nässelte. Under varma sommardagar kan du kyla ner teet så att du får ett hemmagjort iste. Även här finns det inga gränser för vilka örtteer du kan välja. Variera dem så att du aldrig tröttnar på smaken. Och det viktigaste av allt är att du ger kroppen den vätska den behöver, även om du inte är en ”vattenälskare”.

Eleanor Healy är en författare med passion för helhetshälsa, och är registrerad holistisk nutritionist. Artikeln publicerades ursprungligen på Naturally Savvy.

 

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen