3 alternativ till socker som är bättre för din hälsa


De flesta av oss vet idag att socker är skadligt för vår hälsa. Men ibland kanske man känner att man bara måste få äta lite sött, vad ska man göra då? Faktum är att det finns några sötningsalternativ som är bättre för din hälsa och till och med har vissa positiva ”bieffekter”.

Vanligt socker och olika sötningsvarianter översvämmar vårt samhälle idag. Men att få i sig för mycket socker kan ge en mängd hälsoproblem såsom övervikt, fetma, fettlever och diabetes. Det höga sockerintaget tillsammans med andra snabba kolhydrater och processad mat har lett till att alltfler barn och vuxna blir ohälsosamt överviktiga. Idag beräknas att omkring varannan svensk har övervikt eller fetma.

Extra farligt "socker"

Dessutom är socker idag inte bara vanligt socker. Det som nu används allra mest för att söta godis, glass, kakor, läsk och även andra livsmedel är något som kallas högfruktossirap, och som finns i lite olika varianter med namn såsom majssirap, stärkelsesirap, modifierad stärkelse, glukossirap med mera.

Anledningen till att de blivit så populära är att dessa sockervarianter är både sötare och billigare än vanligt socker från betor och sockerrör. Tyvärr är de också beroendeframkallande, och har mycket negativa effekter på vår ämnesomsättning och vår hälsa. Det finns mängder av studier som visar på ett samband mellan intag av högfruktossirap av olika slag och risker för fetma, hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck, fettlever och diabetes.

Då har man ändå inte tagit med det faktum att majs, som ofta används för att tillverka högfruktossirap, ofta innehåller GMO (genmodifierade organismer), som enligt en mängd studier visar på allvarliga hälsorisker.

Idag luras vi också ofta till att tro att det som sötats med ”koncentrerad fruktjuice” är mindre skadligt än vanligt socker, vilket det inte är. Men äter du frukten som den är blir det en annan sak eftersom den också innehåller fibrer och andra nyttigheter - läs mer om det här.

Artificiella sötningsmedel

Kanske tänker du nu att det är bättre att använda något av alla de artificiella sötningsmedel som finns i butikerna såsom aspartam, sukralos, sackarin, suklamat, acesulfam etcetera. De här konstgjorda sockersubstituten innehåller inga kalorier alls, men man bör ändå undvika dem då forskning visar att de kan kopplas till olika metabola sjukdomar, njurproblem, cancer, diabetes och fetma, samt att de till och med kan öka sockersuget. Så vill du behålla en god hälsa ska du skippa dem också.

Bättre söta alternativ

Vad ska man då göra om man nu ändå känner att man bara måste ha något sött ibland? Finns det några sötningsalternativ som inte ger samma negativa hälsoeffekter? Svaret är faktiskt ja, och här nedan ska du få tips på tre olika söta produkter som är säkrare för din hälsa – även om man förstås alltid ska undvika överdrifter och endast söta med måtta. 

1. Xylitol

Xylitol eller björksocker tillverkades ursprungligen från björkbarken.

Xylitol som också kallas björksocker, är en sockeralkohol som utvinns ur sockerarten xylos, och som ursprungligen utvanns ur björkbark i Finland under andra världskriget. Det har ungefär samma utseende och smak som kristallint socker, men innehåller bara 40 procent av kalorierna, och mindre än en fjärdedel av kolhydraterna som finns i vanligt rörsocker.

Förutom i björk finns xylitol även i fibrerna i många olika frukter och grönsaker, och utvinns idag även ur dessa. Det tillverkas också i små mängder i människokroppen under den normala ämnesomsättningen.

Xylitol har ett lågt glykemiskt index (GI) på ca 12, vilket innebär att det omvandlas betydligt långsammare och stabilare än socker. Det har endast obetydlig påverkan på blodsocker- och insulinnivåerna, vilket gör det till ett bättre och säkrare alternativ för diabetiker och personer med sockerkänslighet.

Dessutom har xylitol visat sig motverka karies, candida samt öron- och halsinfektioner. Det här beror på att xylitol skapar en basisk miljö som dessa bakterier inte trivs i, samt att de inte kan använda xylitol som näring (de äter socker). Enligt studier kan plack och karies minskas avsevärt vid användning av måttliga mängder xylitol (upp till 30 g per dag). 

Forskning visar också att konsumtion av xylitol kan öka benstyrkan och bentätheten.

Försök få tag i bra kvalitet när du köper xylitol – ibland tillverkas xylitol av majs, som kan vara både genmodifierad och starkt besprutad – välj andra sorter, och allra helst xylitol som kommer från björk. Om det inte står vad xylitolen utvinns från kan man alltid fråga försäljaren.

Tänk också på att xylitol kan ha en laxerande effekt, så man bör inta det försiktigt i inte alltför stora mängder.

Slutligen är xylitol mycket giftigt för hundar, så håll det på säkert avstånd från din hund.

2. Stevia

Steviaplantan innehåller stevioglykosider som man tillverkar sötningsmedel av.

Stevia är en växt som främst odlas i Sydamerika, och har använts av ursprungsbefolkningar för att söta mat och dryck i hundratals år. Den art som oftast används för tillverkning av sötningsmedel heter Sötflockel. Eftersom Stevia inte påverkar blodsockret och inte innehåller några kalorier, har det blivit ett populärt sockeralternativ inom hälsovärlden under de senaste åren.

För att tillverka sötningsmedel av Stevia utvinns så kallade steviolglykosider ur växten, vilka är ämnen som är cirka 300 gånger sötare än vanligt socker.

Det har också visat sig att steviolglykosider har en del positiva effekter på hälsan. Man har sett i studier att de kan bidra till att sänka blodsockret och blodtrycket, bekämpa infektioner samt minska risken för fetma och diabetes

Ny forskning bekräftar att steviolglykosider ger ett ofarligt, prisvärt och gott smakalternativ till dyra och potentiellt farliga sötningsmedel. Enligt studien publicerad i Journal of Medicinal Food 2017, har steviolglykosider ”antioxidanta, antimikrobiella, antihypertensiva, antidiabetiska och anticancerogena farmakologiska och terapeutiska egenskaper”. 

Steviolglykosider finns idag i både pulver- och flytande form, eller som små tabletter som kan köpas i vanliga livsmedelsaffärer och hälsokostbutiker. Det finns även olika produkter där steviolglykosider blandas med exempelvis eryritrol (även kallat sukrin, som är en kalorifri sockeralkohol) eller med vanligt socker för att få en god smak och mindre kolhydrater.

3. Rå honung

Rå honung innehåller en mängd näringsämnen och goda bakterier.

honung har använts i tusentals år, och är kanske den sötning som är mest känd för att ha en utsökt smak samtidigt som den innehåller en mängd hälsofrämjande ämnen.

Rå, ofiltrerad honung skiljer sig dock mycket från den pastöriserade produkten som man ofta hittar i livsmedelsbutiker. Mycket av den utländska kommersiellt producerade honungen värms upp för att döda potentiellt skadliga bakterier och minska kristalliseringen. Den här processen dödar tyvärr också de viktiga, levande enzymerna och goda bakterierna som är en av orsakerna till att rå honung är så nyttig. Svensk honungsstandard är dock högre då den oftast inte värms över ca 35 grader som är den värme bina har i kupan – vilket innebär att den är rå. 

Det finns ett uttryck som säger att vår hälsa börjar i magen, och anledningen till det är att matsmältningen är avgörande för vårt näringsupptag. Goda bakterier är viktiga för en frisk och stark tarmflora, och här kan bakterierna i rå honung göra stor nytta. När honungen intas rå hjälper dess naturliga enzymer till med nedbrytningen och upptaget av de många näringsämnen som den innehåller.

Dessutom har rå honung ett rikt innehåll av fytonäringsämnen, som har kraftfulla antioxidant- och antiinflammatoriska egenskaper. Den innehåller även en form av kraftfulla antioxidanter som kallas fenoler, vilka är kända för att ha en viktig roll i förebyggandet av cancer, och för att sänka riskerna för hjärt-kärlsjukdom.

Köp allra helst din honung från en lokal biodlare så att du kan vara helt säker på att den har hög kvalitet och inte är värmebehandlad. Köper du i butik så läs noga på etiketten så att den inte är pastöriserad eller uppblandad med exempelvis glukos.

Om du använder honungen i te eller andra varma drycker ska du vänta med att tillsätta den tills det svalnat till omkring 35 grader för att behålla nyttigheterna.

Tänk dock på att honung, utöver alla hälsosamma ämnen, även innehåller mycket socker, så inta inte några stora mängder. Har man sockerkänslighet, är diabetiker eller överviktig bör man vara ytterst försiktig. Kanske gör man då bäst i att undvika honung helt och hållet, och istället välja xylitol eller stevia.

Honung ska inte heller ges till barn under 1 år. På grund av att bina hämtar sin föda i naturen så kan honungen innehålla sporer som i sällsynta fall kan utvecklas till bakterier i tarmen och där producera ett farligt gift, botulin. 

De här tre, betydligt hälsosammare alternativen till vanligt socker, visar att lite sötma inte nödvändigtvis behöver leda till en dålig hälsa.

Men man ska komma ihåg att den del av hjärnan som triggas av socker går igång på allt sött, så har man problem med sötsug eller sockerberoende bör man försöka undvika även dessa.

Annars kan alltså xylitol, stevia och rå honung, i lagom mängd, vara goda både för vår hälsa och vår gom.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.