loadingMånga personer med intellektuell funktionsnedsättning står både utanför arbetsmarknaden och utan annan sysselsättning efter avslutat gymnasium. Foto: Linnea Bengtsson/Creative Commons
Många personer med intellektuell funktionsnedsättning står både utanför arbetsmarknaden och utan annan sysselsättning efter avslutat gymnasium. Foto: Linnea Bengtsson/Creative Commons
Inrikes

Svårt få jobb efter gymnasiesärskola

Camilla Johansson

Strax före jul den 21 december, släppte Skolverket sina siffror beträffande arbetsmarknadssituationen för elever som gått gymnasiesärskola. Var tredje ungdom har varken arbete eller annan typ av sysselsättning.

Det är första gången man följt upp och redovisat statistik över sysselsättning efter studier i gymnasiesärskolan. Siffrorna visar att var tredje ungdom som gått gymnasiesärskola inte har någon form av sysselsättning efter avslutad skolgång.

– Det här är ett oroande resultat som Skolverket ser allvarligt på. Att stå utan sysselsättning kan få stora konsekvenser för individen, såväl ur ett socialt som ur ett ekonomiskt perspektiv. För ungdomen kan det i förlängningen leda till ett livslångt utanförskap, sade Cecilia Hågemark, undervisningsråd på Skolverket, när rapporten släpptes.

Gymnasiesärskola

Skolverket genomför just nu en revidering av gymnasiesärskolans ämnesplaner. Detta som en del i arbetet med att förbereda införandet av ämnesbetyg i gymnasial utbildning.

Utbildningen i gymnasiesärskolan består av nationella program och individuella program. Det finns nio nationella program.

Gymnasiesärskolan ska ge elever med intellektuell funktionsnedsättning en anpassad utbildning som ska erbjuda en god grund för framtida yrkesliv.

Forskning på Örebro universitet tittar bland annat på arbetsmarknadsstödinsatser och hur de fungerar för kvinnor respektive män.

Källa: Skolverket/FUB

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMånga personer med intellektuell funktionsnedsättning står både utanför arbetsmarknaden och utan annan sysselsättning efter avslutat gymnasium. Foto: Linnea Bengtsson/Creative Commons
Många personer med intellektuell funktionsnedsättning står både utanför arbetsmarknaden och utan annan sysselsättning efter avslutat gymnasium. Foto: Linnea Bengtsson/Creative Commons
Inrikes

Svårt få jobb efter gymnasiesärskola

Camilla Johansson

Strax före jul den 21 december, släppte Skolverket sina siffror beträffande arbetsmarknadssituationen för elever som gått gymnasiesärskola. Var tredje ungdom har varken arbete eller annan typ av sysselsättning.

Det är första gången man följt upp och redovisat statistik över sysselsättning efter studier i gymnasiesärskolan. Siffrorna visar att var tredje ungdom som gått gymnasiesärskola inte har någon form av sysselsättning efter avslutad skolgång.

– Det här är ett oroande resultat som Skolverket ser allvarligt på. Att stå utan sysselsättning kan få stora konsekvenser för individen, såväl ur ett socialt som ur ett ekonomiskt perspektiv. För ungdomen kan det i förlängningen leda till ett livslångt utanförskap, sade Cecilia Hågemark, undervisningsråd på Skolverket, när rapporten släpptes.

Gymnasiesärskola

Skolverket genomför just nu en revidering av gymnasiesärskolans ämnesplaner. Detta som en del i arbetet med att förbereda införandet av ämnesbetyg i gymnasial utbildning.

Utbildningen i gymnasiesärskolan består av nationella program och individuella program. Det finns nio nationella program.

Gymnasiesärskolan ska ge elever med intellektuell funktionsnedsättning en anpassad utbildning som ska erbjuda en god grund för framtida yrkesliv.

Forskning på Örebro universitet tittar bland annat på arbetsmarknadsstödinsatser och hur de fungerar för kvinnor respektive män.

Källa: Skolverket/FUB

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024