Kommentar

Underhållsskulden är allas skuld

Ledarredaktionen
loadingJärnvägen får den stora delen av regeringens infrastruktursatsning. Foto: Sofia Drevemo
Järnvägen får den stora delen av regeringens infrastruktursatsning. Foto: Sofia Drevemo
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

Trafikverkets plan talar om 25 år för att få järnvägen i skick. Det är inte en enskild regerings misslyckande. Det är resultatet av decennier av politiskt svek, från vänster till höger.

Att Sveriges järnvägssystem har en underhållsskuld på över 100 miljarder kronor är inget naturfenomen. Det är summan av politiska beslut – eller bristen på beslut – från samtliga regeringar under de senaste decennierna. Trafikverkets besked om att det kan ta ända till 2050 innan järnvägarna är i gott skick är egentligen en dom över hela det politiska etablissemanget.

Socialdemokraterna bar länge huvudansvaret. I årtionden styrde partiet och valde att prioritera nya reformer och välfärdsutbyggnad framför att ta hand om infrastrukturen. Moderaterna har i sina regeringsperioder inte varit bättre – de har hållit hårt i pengarna, men samtidigt lanserat egna prestigeprojekt för att visa handlingskraft. Centerpartiet, partiet som gärna talar om landsbygden, lät samtidigt de regionala banorna förfalla. Miljöpartiet, som byggt sin identitet kring miljövänliga transporter, lyckades inte förmå regeringar de satt i att skjuta till de resurser som krävdes för att rälsen faktiskt skulle hålla. Kristdemokraterna har suttit i samma regeringar och delat ansvaret.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kommentar

Underhållsskulden är allas skuld

Ledarredaktionen
loadingJärnvägen får den stora delen av regeringens infrastruktursatsning. Foto: Sofia Drevemo
Järnvägen får den stora delen av regeringens infrastruktursatsning. Foto: Sofia Drevemo
Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Epoch Times ledarredaktion.

Trafikverkets plan talar om 25 år för att få järnvägen i skick. Det är inte en enskild regerings misslyckande. Det är resultatet av decennier av politiskt svek, från vänster till höger.

Att Sveriges järnvägssystem har en underhållsskuld på över 100 miljarder kronor är inget naturfenomen. Det är summan av politiska beslut – eller bristen på beslut – från samtliga regeringar under de senaste decennierna. Trafikverkets besked om att det kan ta ända till 2050 innan järnvägarna är i gott skick är egentligen en dom över hela det politiska etablissemanget.

Socialdemokraterna bar länge huvudansvaret. I årtionden styrde partiet och valde att prioritera nya reformer och välfärdsutbyggnad framför att ta hand om infrastrukturen. Moderaterna har i sina regeringsperioder inte varit bättre – de har hållit hårt i pengarna, men samtidigt lanserat egna prestigeprojekt för att visa handlingskraft. Centerpartiet, partiet som gärna talar om landsbygden, lät samtidigt de regionala banorna förfalla. Miljöpartiet, som byggt sin identitet kring miljövänliga transporter, lyckades inte förmå regeringar de satt i att skjuta till de resurser som krävdes för att rälsen faktiskt skulle hålla. Kristdemokraterna har suttit i samma regeringar och delat ansvaret.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025