Trafikverkets plan talar om 25 år för att få järnvägen i skick. Det är inte en enskild regerings misslyckande. Det är resultatet av decennier av politiskt svek, från vänster till höger.
Att Sveriges järnvägssystem har en underhållsskuld på över 100 miljarder kronor är inget naturfenomen. Det är summan av politiska beslut – eller bristen på beslut – från samtliga regeringar under de senaste decennierna. Trafikverkets besked om att det kan ta ända till 2050 innan järnvägarna är i gott skick är egentligen en dom över hela det politiska etablissemanget.
Socialdemokraterna bar länge huvudansvaret. I årtionden styrde partiet och valde att prioritera nya reformer och välfärdsutbyggnad framför att ta hand om infrastrukturen. Moderaterna har i sina regeringsperioder inte varit bättre – de har hållit hårt i pengarna, men samtidigt lanserat egna prestigeprojekt för att visa handlingskraft. Centerpartiet, partiet som gärna talar om landsbygden, lät samtidigt de regionala banorna förfalla. Miljöpartiet, som byggt sin identitet kring miljövänliga transporter, lyckades inte förmå regeringar de satt i att skjuta till de resurser som krävdes för att rälsen faktiskt skulle hålla. Kristdemokraterna har suttit i samma regeringar och delat ansvaret.