loadingAnna Castberg, avdelningschef på Skolverket, presenterar resultaten från den internationella studien Talis 2024, som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag. Foto: Anders Wiklund/TT
Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket, presenterar resultaten från den internationella studien Talis 2024, som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Trots stress och stök – lärare nöjda på jobbet

Anna Lena Wallström och Marc Skogelin/TT

Nio av tio högstadielärare gillar sitt jobb, och andelen som räknar med att vara kvar i yrket har ökat. Men svenska lärare vittnar också om stress och stök.

– Arbetet med att skapa studiero har blivit mer krävande och stressande, säger Anna Castberg på Skolverket.

Bilden ges i världens största studie av lärares yrkesvillkor: Talis.

Mot bakgrund av de negativa rubriker skolan ofta får ger Talis ett möjligen överraskande besked: 92 procent av svenska lärare på högstadiet är nöjda med sitt jobb. Det är samma nivå som OECD-snittet och som i Talis 2018.

Två av tre svenska lärare skulle välja samma yrke igen om de fick välja om, en påtaglig ökning sedan Talis 2013.

En annan positiv indikation är den relativt låga andelen lärare som tror att kommer att söka sig bort från yrket inom några år. Bland lärare yngre än 55 år är andelen 17 procent, en väsentlig minskning sedan 2018. Bland lärare under 30 år är andelen så låg som 10 procent.

Lågt värderat

Men en del av lärarutbildningarna i Sverige har haft svårt att fylla platserna och troligen är det kopplat till yrkets status. I Talis tycker endast 15 procent av lärarna att yrket är högt värderat i samhället.

– Andelen som anser att yrket har hög status har ökat med cirka 10 procentenheter sedan 2013, men yrkets upplevda status är fortfarande lägre än OECD:s genomsnitt, säger Stephanie Plenty, Skolverkets projektledare för Talis.

Stephanie Plenty, projektledare på Skolverket, presenterar de svenska resultaten för Talis 2024. Foto: Anders Wiklund/TT

Inte förvånande vittnar lärare också om stress. Cirka 44 procent av de svenska högstadielärarna är ganska eller mycket stressade, samma andel som i förra mätningen .

– Fortfarande är det administration som skapar mest stress, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.

Svenska lärare lägger ungefär tre timmar i veckan på administration, mer än de andra nordiska länderna.

Störande elever

De allra flesta svenska lärare tycker att de och eleverna kommer bra överens för det mesta. Men stök och oro i klassrummet är ett fortsatt problem. 17 procent av lärarna säger att de tappar ganska mycket undervisningstid på grund av det.

Ett negativt resultat är att 42 procent av svenska rektorer säger att mobbning sker varje vecka – dubbelt så många som OECD-snittet. Bilden är dock inte entydig.

– I våra internationella studier bland elever där de uppger om de är mobbade ser vi inte att Sverige sticker ut negativt, säger Stephanie Plenty.

Så trots stressen och stöket – vad är det som ger lärarna arbetstillfredsställelse?

– Svenska lärare är väldigt engagerade. Att kunna påverka samhället är en viktig drivkraft. De ser också positivt på stödet från rektor och sina arbetsrelationer, säger Anna Castberg.

Talis

Talis står för Teaching and learning survey.

Ansvarig för undersökningen som helhet är OECD. Skolverket ansvarar för den svenska delen.

Talis genomförs i regel i femårsintervaller. Den näst senaste gjordes 2018, den senaste 2024 (ett års fördröjning på grund av pandemin).

I 2024 års upplaga har 280 000 högstadielärare och rektorer världen över deltagit, däribland i de nordiska länderna.

Svenskt deltagande: 3 065 högstadielärare och 183 rektorer.

Talis om förskolan publiceras 2 december.

Källa: OECD/Skolverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAnna Castberg, avdelningschef på Skolverket, presenterar resultaten från den internationella studien Talis 2024, som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag. Foto: Anders Wiklund/TT
Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket, presenterar resultaten från den internationella studien Talis 2024, som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Trots stress och stök – lärare nöjda på jobbet

Anna Lena Wallström och Marc Skogelin/TT

Nio av tio högstadielärare gillar sitt jobb, och andelen som räknar med att vara kvar i yrket har ökat. Men svenska lärare vittnar också om stress och stök.

– Arbetet med att skapa studiero har blivit mer krävande och stressande, säger Anna Castberg på Skolverket.

Bilden ges i världens största studie av lärares yrkesvillkor: Talis.

Mot bakgrund av de negativa rubriker skolan ofta får ger Talis ett möjligen överraskande besked: 92 procent av svenska lärare på högstadiet är nöjda med sitt jobb. Det är samma nivå som OECD-snittet och som i Talis 2018.

Två av tre svenska lärare skulle välja samma yrke igen om de fick välja om, en påtaglig ökning sedan Talis 2013.

En annan positiv indikation är den relativt låga andelen lärare som tror att kommer att söka sig bort från yrket inom några år. Bland lärare yngre än 55 år är andelen 17 procent, en väsentlig minskning sedan 2018. Bland lärare under 30 år är andelen så låg som 10 procent.

Lågt värderat

Men en del av lärarutbildningarna i Sverige har haft svårt att fylla platserna och troligen är det kopplat till yrkets status. I Talis tycker endast 15 procent av lärarna att yrket är högt värderat i samhället.

– Andelen som anser att yrket har hög status har ökat med cirka 10 procentenheter sedan 2013, men yrkets upplevda status är fortfarande lägre än OECD:s genomsnitt, säger Stephanie Plenty, Skolverkets projektledare för Talis.

Stephanie Plenty, projektledare på Skolverket, presenterar de svenska resultaten för Talis 2024. Foto: Anders Wiklund/TT

Inte förvånande vittnar lärare också om stress. Cirka 44 procent av de svenska högstadielärarna är ganska eller mycket stressade, samma andel som i förra mätningen .

– Fortfarande är det administration som skapar mest stress, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.

Svenska lärare lägger ungefär tre timmar i veckan på administration, mer än de andra nordiska länderna.

Störande elever

De allra flesta svenska lärare tycker att de och eleverna kommer bra överens för det mesta. Men stök och oro i klassrummet är ett fortsatt problem. 17 procent av lärarna säger att de tappar ganska mycket undervisningstid på grund av det.

Ett negativt resultat är att 42 procent av svenska rektorer säger att mobbning sker varje vecka – dubbelt så många som OECD-snittet. Bilden är dock inte entydig.

– I våra internationella studier bland elever där de uppger om de är mobbade ser vi inte att Sverige sticker ut negativt, säger Stephanie Plenty.

Så trots stressen och stöket – vad är det som ger lärarna arbetstillfredsställelse?

– Svenska lärare är väldigt engagerade. Att kunna påverka samhället är en viktig drivkraft. De ser också positivt på stödet från rektor och sina arbetsrelationer, säger Anna Castberg.

Talis

Talis står för Teaching and learning survey.

Ansvarig för undersökningen som helhet är OECD. Skolverket ansvarar för den svenska delen.

Talis genomförs i regel i femårsintervaller. Den näst senaste gjordes 2018, den senaste 2024 (ett års fördröjning på grund av pandemin).

I 2024 års upplaga har 280 000 högstadielärare och rektorer världen över deltagit, däribland i de nordiska länderna.

Svenskt deltagande: 3 065 högstadielärare och 183 rektorer.

Talis om förskolan publiceras 2 december.

Källa: OECD/Skolverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025