loadingDen 21 september är det val i Svenska kyrkan. Bild tagen under förra kyrkovalet 2021. Foto: Johan Nilsson/TT
Den 21 september är det val i Svenska kyrkan. Bild tagen under förra kyrkovalet 2021. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Tiktok ska locka unga i ”det bortglömda valet”

TT

På måndag öppnar förtidsröstningen till valet i Svenska kyrkan. Förra valet seglade deltagandet upp till det näst högsta sedan 1930-talet.

– Det finns ett ökat intresse för tro och för Svenska kyrkan, säger Svenska kyrkans generalsekreterare Camilla Asp.

Det brukar kallas för det bortglömda valet. Enligt en enkät gjord av Svenska kyrkan anser endast cirka hälften, 46 procent, av kyrkans medlemmar att det är ”mycket viktigt” eller ”ganska viktigt” att påverka kyrkans arbete.

– Trots det var det väl ungefär 18 procent som röstade i förra valet. Så det finns en diskrepans mellan engagemanget och de som faktiskt går till val, säger Asp som ändå menar att valdeltagandet är högt jämfört med andra organisationer.

– Det är ungefär en miljon människor som går och röstar för att vara med och påverka.

Är på Snapchat och Tiktok

Enligt Asp finns det ett ökat intresse för Svenska kyrkan. En del av tillströmningen kommer från unga personer under 16 år, och som alltså inte kan rösta i årets val.

Samtidigt är det bland unga vuxna som Svenska kyrkan upplever att de har svårt att nå ut till väljare.

– Vi vet att det finns en stor kännedom bland våra medlemmar att det är val. Jag tror att vi var uppe i 96 procent förra valet, säger Asp.

– Vi har ett särskilt fokus på unga vuxna i tonalitet och vilka kanaler vi väljer när vi vill nå ut. Vi är också på Snapchat och Tiktok.

Skillnad mellan män och kvinnor

Män uppger i högre utsträckning än kvinnor att de röstar på grund av ett intresse för politik. Kvinnor anser att det viktigaste skälet till att rösta är ”kyrkans viktiga arbete” och möjligheten att värna om den demokratiska rättigheten.

Så vad är det medlemmarna kan påverka i valet?

– Om man tar den lokala nivån, vilket är den egna församlingen, handlar det om vad det ska vara för verksamhet, säger Nils Warmland, kyrkovalledare.

Det kan handla om öppen förskola, samtalsgrupper, hur kyrkogården ska se ut och utformningen av kulturfrågor.

– Det finns också fokus på hållbarhetsfrågor, internationellt arbete, och diakoni, vilket är det kyrkliga begreppet för socialt arbete och hjälp för dem som är sjuka och ensamma, säger Warmland.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDen 21 september är det val i Svenska kyrkan. Bild tagen under förra kyrkovalet 2021. Foto: Johan Nilsson/TT
Den 21 september är det val i Svenska kyrkan. Bild tagen under förra kyrkovalet 2021. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Tiktok ska locka unga i ”det bortglömda valet”

TT

På måndag öppnar förtidsröstningen till valet i Svenska kyrkan. Förra valet seglade deltagandet upp till det näst högsta sedan 1930-talet.

– Det finns ett ökat intresse för tro och för Svenska kyrkan, säger Svenska kyrkans generalsekreterare Camilla Asp.

Det brukar kallas för det bortglömda valet. Enligt en enkät gjord av Svenska kyrkan anser endast cirka hälften, 46 procent, av kyrkans medlemmar att det är ”mycket viktigt” eller ”ganska viktigt” att påverka kyrkans arbete.

– Trots det var det väl ungefär 18 procent som röstade i förra valet. Så det finns en diskrepans mellan engagemanget och de som faktiskt går till val, säger Asp som ändå menar att valdeltagandet är högt jämfört med andra organisationer.

– Det är ungefär en miljon människor som går och röstar för att vara med och påverka.

Är på Snapchat och Tiktok

Enligt Asp finns det ett ökat intresse för Svenska kyrkan. En del av tillströmningen kommer från unga personer under 16 år, och som alltså inte kan rösta i årets val.

Samtidigt är det bland unga vuxna som Svenska kyrkan upplever att de har svårt att nå ut till väljare.

– Vi vet att det finns en stor kännedom bland våra medlemmar att det är val. Jag tror att vi var uppe i 96 procent förra valet, säger Asp.

– Vi har ett särskilt fokus på unga vuxna i tonalitet och vilka kanaler vi väljer när vi vill nå ut. Vi är också på Snapchat och Tiktok.

Skillnad mellan män och kvinnor

Män uppger i högre utsträckning än kvinnor att de röstar på grund av ett intresse för politik. Kvinnor anser att det viktigaste skälet till att rösta är ”kyrkans viktiga arbete” och möjligheten att värna om den demokratiska rättigheten.

Så vad är det medlemmarna kan påverka i valet?

– Om man tar den lokala nivån, vilket är den egna församlingen, handlar det om vad det ska vara för verksamhet, säger Nils Warmland, kyrkovalledare.

Det kan handla om öppen förskola, samtalsgrupper, hur kyrkogården ska se ut och utformningen av kulturfrågor.

– Det finns också fokus på hållbarhetsfrågor, internationellt arbete, och diakoni, vilket är det kyrkliga begreppet för socialt arbete och hjälp för dem som är sjuka och ensamma, säger Warmland.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025