Motor

Tidernas största bilfloppar

Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson/CNP
loadingAlfa Romeo Arna. Foto: CNP
Alfa Romeo Arna. Foto: CNP

”Om jag hade frågat kunderna vad de ville ha, hade de svarat en snabbare häst.” Orden kommer från Henry Ford, som gjorde dundersuccé med T-Forden. När däremot sonsonen tog över ratten så blev det raka motsatsen. Henry Ford II förlitade sig på 1 600 kundintervjuer – och resultatet blev Edsel. Ett rullande praktfiasko som höll på att köra hela företaget åt skogen. ”Underliga äro Herrens vägar”, sade prästen när han körde i diket. Här är tio bilar som tillverkarna helst vill glömma.

Alfa Romeo Arna (1984–1986)

Tillverkade: 61 750 exemplar

Samarbetet mellan Alfa Romeo och Nissan på 1980-talet kunde ha blivit nyckeln till framgång. Tänk dig själv – italienarnas fräcka design i kombination med japanernas pålitliga teknik. Men av någon outgrundlig anledning gjorde man precis tvärtom: Alfa stod för tekniken och Nissan ansvarade för designen. Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) blev ett jättelikt misslyckande, och det sägs att bara 300 bilar finns kvar i trafik. Resterande 61 450 exemplar ska redan ha kört genom pärleporten – genomrostiga.     

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor

Tidernas största bilfloppar

Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson/CNP
loadingAlfa Romeo Arna. Foto: CNP
Alfa Romeo Arna. Foto: CNP

”Om jag hade frågat kunderna vad de ville ha, hade de svarat en snabbare häst.” Orden kommer från Henry Ford, som gjorde dundersuccé med T-Forden. När däremot sonsonen tog över ratten så blev det raka motsatsen. Henry Ford II förlitade sig på 1 600 kundintervjuer – och resultatet blev Edsel. Ett rullande praktfiasko som höll på att köra hela företaget åt skogen. ”Underliga äro Herrens vägar”, sade prästen när han körde i diket. Här är tio bilar som tillverkarna helst vill glömma.

Alfa Romeo Arna (1984–1986)

Tillverkade: 61 750 exemplar

Samarbetet mellan Alfa Romeo och Nissan på 1980-talet kunde ha blivit nyckeln till framgång. Tänk dig själv – italienarnas fräcka design i kombination med japanernas pålitliga teknik. Men av någon outgrundlig anledning gjorde man precis tvärtom: Alfa stod för tekniken och Nissan ansvarade för designen. Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) blev ett jättelikt misslyckande, och det sägs att bara 300 bilar finns kvar i trafik. Resterande 61 450 exemplar ska redan ha kört genom pärleporten – genomrostiga.     

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025