”Om jag hade frågat kunderna vad de ville ha, hade de svarat en snabbare häst.” Orden kommer från Henry Ford, som gjorde dundersuccé med T-Forden. När däremot sonsonen tog över ratten så blev det raka motsatsen. Henry Ford II förlitade sig på 1 600 kundintervjuer – och resultatet blev Edsel. Ett rullande praktfiasko som höll på att köra hela företaget åt skogen. ”Underliga äro Herrens vägar”, sade prästen när han körde i diket. Här är tio bilar som tillverkarna helst vill glömma.
Alfa Romeo Arna (1984–1986)
Tillverkade: 61 750 exemplar
Samarbetet mellan Alfa Romeo och Nissan på 1980-talet kunde ha blivit nyckeln till framgång. Tänk dig själv – italienarnas fräcka design i kombination med japanernas pålitliga teknik. Men av någon outgrundlig anledning gjorde man precis tvärtom: Alfa stod för tekniken och Nissan ansvarade för designen. Arna (Alfa Romeo Nissan Autoveicoli) blev ett jättelikt misslyckande, och det sägs att bara 300 bilar finns kvar i trafik. Resterande 61 450 exemplar ska redan ha kört genom pärleporten – genomrostiga.










