loadingDigitala tjänster räcker inte för att hålla kunderna nöjda, skriver Svenskt kvalitetsindex. Foto: Jessica Gow
Digitala tjänster räcker inte för att hålla kunderna nöjda, skriver Svenskt kvalitetsindex. Foto: Jessica Gow
Ekonomi & Näringsliv

Svenskarna mindre nöjda med sin bank

TT

Svenskarnas kundnöjdhet med bankerna har sjunkit det senaste året, visar svenskt kvalitetsindex årliga genomgång.

”Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen”, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Förra året bidrog bankernas digitala lösningar och smidiga självservice till att kunderna blev nöjdare. Den effekten har planat ut i år.

”Nedgången i nöjdhet visar att bankerna återigen måste prioritera personlig kontakt och proaktiv rådgivning för att bygga förtroende”, fortsätter Johan Parmler.

Ingen bank får underkänt av kunderna, men ingen får hellre toppbetyg. Som vanligt är det storbankerna som får sämst betyg. Den enda storbanken som hamnar över branschsnittet för privatkundernas betyg är Handelsbanken.

Privatkundernas bankbetyg

Sparbankerna: 74,6

Länsförsäkringar Bank: 72,7

Övriga banker: 70,4

Skandia: 70,4

ICA Banken: 69,6

Danske Bank: 68,0

Handelsbanken: 67,8

Branschen: 67,1

Nordea: 66,6

SEB: 65,5

Swedbank: 60,4

Skalan går till 100. 75 är gränsen för "mycket nöjda kunder" medan 60 är gränsen för "missnöjda kunder".

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingDigitala tjänster räcker inte för att hålla kunderna nöjda, skriver Svenskt kvalitetsindex. Foto: Jessica Gow
Digitala tjänster räcker inte för att hålla kunderna nöjda, skriver Svenskt kvalitetsindex. Foto: Jessica Gow
Ekonomi & Näringsliv

Svenskarna mindre nöjda med sin bank

TT

Svenskarnas kundnöjdhet med bankerna har sjunkit det senaste året, visar svenskt kvalitetsindex årliga genomgång.

”Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen”, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Förra året bidrog bankernas digitala lösningar och smidiga självservice till att kunderna blev nöjdare. Den effekten har planat ut i år.

”Nedgången i nöjdhet visar att bankerna återigen måste prioritera personlig kontakt och proaktiv rådgivning för att bygga förtroende”, fortsätter Johan Parmler.

Ingen bank får underkänt av kunderna, men ingen får hellre toppbetyg. Som vanligt är det storbankerna som får sämst betyg. Den enda storbanken som hamnar över branschsnittet för privatkundernas betyg är Handelsbanken.

Privatkundernas bankbetyg

Sparbankerna: 74,6

Länsförsäkringar Bank: 72,7

Övriga banker: 70,4

Skandia: 70,4

ICA Banken: 69,6

Danske Bank: 68,0

Handelsbanken: 67,8

Branschen: 67,1

Nordea: 66,6

SEB: 65,5

Swedbank: 60,4

Skalan går till 100. 75 är gränsen för "mycket nöjda kunder" medan 60 är gränsen för "missnöjda kunder".

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025