Svenska bilister bäst på att minska koldioxidutsläpp
Miljöminister Andreas Carlgren provsitter i en miljöbil i samband med att Bil Sweden uppmärksammar succén med miljöbilar, 2 juli 2007. (Foto: Bil Sweden)


Svenska bilister är bäst i Europa på att minska koldioxidutsläppen. Om trenden håller i sig kommer Sverige snart att ha den renaste bilparken i Europa.

Den positiva nyheten uppmärksammades av bilindustriföreningen Bil Sweden igår genom att bjuda in miljöminister Andreas Carlgren och Sveriges miljöbilsleverantörer till Ulriksdals slott.

Enligt Bil Sweden beror den positiva trenden på en kombination av säljsuccén för miljöbilar, den rekordhöga andelen (24 procent) dieselbilar, ökad skrotning av gamla bilar och en generell ökning av bilar med lågt koldioxidutsläpp.

15,2 procent av alla nya bilar, eller mellan var sjätte och sjunde som såldes under första halvåret, var en miljöbil. Det är en ökning med 25 procent jämfört med samma period förra året.

En godkänd miljöbil är bränslesnål och har låga koldioxiutsläpp (max 120 g/km), och dieselbilar ska ha partikelfilter.

Sverige var sämst i Europa 2005 när det gäller koldioxidutsläpp från personbilar. I dag är Sverige på sjätte plats bland EU15 länderna, bara Belgien, Spanien, Frankrike, Italien och Portugal är bättre. Sverige blir bäst redan nästa år, enligt Bil Sweden.

– Dessa framgångar beror på en föredömlig samverkan mellan kloka politiska beslut och ambitiösa satsningar från fordonsföretagen, sade föreningens VD Bertil Moldén i ett pressmeddelande den 2 juli.

För att främja minskningen av koldioxidutsläpp bjuder staten på en premie på 10 000 kronor till den som köper en miljöbil från och med 1 april 2007 till och med 31 december 2009. Kampanjen kostar 250 miljoner kronor.