loading"When in Europe don’t miss Skurup" - välkänd kommunslogan på kommunhuset i Skurup i september 2025. Till vänster i bild syns den logotyp med Nils Holgersson som en majoritet i Skurup röstat för. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
"When in Europe don’t miss Skurup" - välkänd kommunslogan på kommunhuset i Skurup i september 2025. Till vänster i bild syns den logotyp med Nils Holgersson som en majoritet i Skurup röstat för. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Stor majoritet för Nils Holgersson i Skurup

TT

En stor majoritet i Skurup vill behålla Nils Holgersson sittande på en gåsrygg i kommunens logotyp, visar det preliminära resultatet av söndagens folkomröstning.

I början av året byttes den gamla loggan med en flygande Nils Holgersson med fält, sol och hav i bakgrunden ut mot en mer avskalad och stiliserad variant i svartvitt. Men av dem som deltog i folkomröstningen röstade 90 procent för den gamla, rapporterar P4 Malmöhus.

– Nils Holgersson är verkligen kultur för mig, och Selma Lagerlöf också, sade Skurupsbon Eva Larsson till Ystads Allehanda när hon hade lagt sin röst.

Folkomröstningen är rådgivande, vilket innebär att kommunfullmäktige inte måste följa resultatet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading"When in Europe don’t miss Skurup" - välkänd kommunslogan på kommunhuset i Skurup i september 2025. Till vänster i bild syns den logotyp med Nils Holgersson som en majoritet i Skurup röstat för. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
"When in Europe don’t miss Skurup" - välkänd kommunslogan på kommunhuset i Skurup i september 2025. Till vänster i bild syns den logotyp med Nils Holgersson som en majoritet i Skurup röstat för. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Stor majoritet för Nils Holgersson i Skurup

TT

En stor majoritet i Skurup vill behålla Nils Holgersson sittande på en gåsrygg i kommunens logotyp, visar det preliminära resultatet av söndagens folkomröstning.

I början av året byttes den gamla loggan med en flygande Nils Holgersson med fält, sol och hav i bakgrunden ut mot en mer avskalad och stiliserad variant i svartvitt. Men av dem som deltog i folkomröstningen röstade 90 procent för den gamla, rapporterar P4 Malmöhus.

– Nils Holgersson är verkligen kultur för mig, och Selma Lagerlöf också, sade Skurupsbon Eva Larsson till Ystads Allehanda när hon hade lagt sin röst.

Folkomröstningen är rådgivande, vilket innebär att kommunfullmäktige inte måste följa resultatet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025