loadingI boken ”En socialsekreterares bekännelser” beskriver Maria Rennerstam hur svaga chefer skapar en dålig            arbetsmiljö som också underbygger bidragsfusk.   Foto: Andreas Brisman
I boken ”En socialsekreterares bekännelser” beskriver Maria Rennerstam hur svaga chefer skapar en dålig arbetsmiljö som också underbygger bidragsfusk. Foto: Andreas Brisman
Inrikes

Social­sekreterare larmade om slöseri med bidrag – döms

Glenn Mattsing

Visselblåsaren Maria Rennerstam kritiserade den egna arbetsplatsen för att slösa med skattepengar i samband med bidragsutbetalningar. Nu är hon dömd till skyddstillsyn för brott mot tystnadsplikten, men fallet går vidare till hovrätten.

Åtta månaders fängelse kan domen bli för den socialsekreterare som påtalade undfallenhet hos sin arbetsgivare, Skurups kommun, i samband med bidragsutbetalningar. I februari dömdes Maria Rennerstam i tingsrätten för brott mot tystnadsplikten och olaga förföljelse samt för att ha brutit mot kontaktförbudet mot sin chef. Fallet går nu vidare till hovrätten.

Redan den första veckan på det nya jobbet som vikarierande socialsekreterare vid försörjningsenheten i Skurup upptäckte Rennerstam ett utbrett bidragsfusk och slarvigt gjorda utredningar. Klienter hade fått bidrag utbetalt i åratal utan att uppvisa bankkontoöversikt eller att ha sökt de omkring 22 jobb per månad som krävs för att få ekonomiskt stöd.

Ljudinspelningar hos myndigheter

Försäkringskassan spelar enbart in samtal i talsvarsfunktionen. Syftet med att spela in kunden är att kunna identifiera vart samtalet ska inom organisationen.

Kronofogden har möjlighet att spela in samtal i hotsituationer. Även om det sker så är det inte vanligt förekommande.

Migrationsverket: Personal på Kontaktcentret har möjlighet att spela in inkommande telefonsamtal om man upplever att samtalet är hotfullt. Den enskilde medarbetaren som har tagit emot samtalet kan uppleva att det framförs ett hot mot honom/henne, mot annan personal på Migrationsverket eller mot Migrationsverket som myndighet. Inspelningarna med hot som leder till polisanmälan lagras. Om händelsen inte leder till en polisanmälan raderas inspelningarna senast efter tre dagar. Inspelningen kan komma att lämnas ut som allmän handling efter sekretessprövning under den tid inspelningarna är tillgängliga, och inte gallrade.

Källa: Försäkringskassan, Kronofogden, Migrationsverket

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingI boken ”En socialsekreterares bekännelser” beskriver Maria Rennerstam hur svaga chefer skapar en dålig            arbetsmiljö som också underbygger bidragsfusk.   Foto: Andreas Brisman
I boken ”En socialsekreterares bekännelser” beskriver Maria Rennerstam hur svaga chefer skapar en dålig arbetsmiljö som också underbygger bidragsfusk. Foto: Andreas Brisman
Inrikes

Social­sekreterare larmade om slöseri med bidrag – döms

Glenn Mattsing

Visselblåsaren Maria Rennerstam kritiserade den egna arbetsplatsen för att slösa med skattepengar i samband med bidragsutbetalningar. Nu är hon dömd till skyddstillsyn för brott mot tystnadsplikten, men fallet går vidare till hovrätten.

Åtta månaders fängelse kan domen bli för den socialsekreterare som påtalade undfallenhet hos sin arbetsgivare, Skurups kommun, i samband med bidragsutbetalningar. I februari dömdes Maria Rennerstam i tingsrätten för brott mot tystnadsplikten och olaga förföljelse samt för att ha brutit mot kontaktförbudet mot sin chef. Fallet går nu vidare till hovrätten.

Redan den första veckan på det nya jobbet som vikarierande socialsekreterare vid försörjningsenheten i Skurup upptäckte Rennerstam ett utbrett bidragsfusk och slarvigt gjorda utredningar. Klienter hade fått bidrag utbetalt i åratal utan att uppvisa bankkontoöversikt eller att ha sökt de omkring 22 jobb per månad som krävs för att få ekonomiskt stöd.

Ljudinspelningar hos myndigheter

Försäkringskassan spelar enbart in samtal i talsvarsfunktionen. Syftet med att spela in kunden är att kunna identifiera vart samtalet ska inom organisationen.

Kronofogden har möjlighet att spela in samtal i hotsituationer. Även om det sker så är det inte vanligt förekommande.

Migrationsverket: Personal på Kontaktcentret har möjlighet att spela in inkommande telefonsamtal om man upplever att samtalet är hotfullt. Den enskilde medarbetaren som har tagit emot samtalet kan uppleva att det framförs ett hot mot honom/henne, mot annan personal på Migrationsverket eller mot Migrationsverket som myndighet. Inspelningarna med hot som leder till polisanmälan lagras. Om händelsen inte leder till en polisanmälan raderas inspelningarna senast efter tre dagar. Inspelningen kan komma att lämnas ut som allmän handling efter sekretessprövning under den tid inspelningarna är tillgängliga, och inte gallrade.

Källa: Försäkringskassan, Kronofogden, Migrationsverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024