loading(Foto: AFP / Bertil Ericson)
(Foto: AFP / Bertil Ericson)
Inrikes

Sjukdom på Arlanda försenade flygen

(TT)

När två av fyra flygledare på Arlanda flygplats sjukanmälde sig på lördagen uppstod problem i tornet.

Med en halverad arbetsstyrka kunde man inte längre hålla tidtabellen.

-Vi pratar om förseningar på som mest tre timmar, säger Anders Stålhammar, informationschef på Luftfartsverket (LFV).

För ankommande flyg gällde att de blev beordrade att lyfta senare från andra flygplatser för att undvika cirkulerande plan i luften över Arlanda.

Framåt 20-tiden på kvällen såg läget ljusare ut.

-Nu har vi bara 50 minuters försening på ankommande flyg. Framåt 22-tiden tror vi att vi ska vara i takt igen och vid midnatt kommer nästa skift, säger Stålhammar.

Tidigare har LFV kunnat väga upp för sjukfrånvaro genom att beordra andra att arbeta övertid. Men i och med en skärpning i arbetstidslagen från 1 januari är det inte längre möjligt.

Att plocka in vikarier går inte heller, eftersom det i dag råder brist på flygledare i hela landet.

-Efter attackerna i New York den 11 september 2001 dök flygbranschen och flygledarutbildningar ställdes in. När branschen nu exploderat saknas det folk, säger Stålhammar.

Antalet platser på utbildningarna har nu fördubblats. Men först om två och ett halvt till tre år är de nya flygledarna färdigutbildade.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: AFP / Bertil Ericson)
(Foto: AFP / Bertil Ericson)
Inrikes

Sjukdom på Arlanda försenade flygen

(TT)

När två av fyra flygledare på Arlanda flygplats sjukanmälde sig på lördagen uppstod problem i tornet.

Med en halverad arbetsstyrka kunde man inte längre hålla tidtabellen.

-Vi pratar om förseningar på som mest tre timmar, säger Anders Stålhammar, informationschef på Luftfartsverket (LFV).

För ankommande flyg gällde att de blev beordrade att lyfta senare från andra flygplatser för att undvika cirkulerande plan i luften över Arlanda.

Framåt 20-tiden på kvällen såg läget ljusare ut.

-Nu har vi bara 50 minuters försening på ankommande flyg. Framåt 22-tiden tror vi att vi ska vara i takt igen och vid midnatt kommer nästa skift, säger Stålhammar.

Tidigare har LFV kunnat väga upp för sjukfrånvaro genom att beordra andra att arbeta övertid. Men i och med en skärpning i arbetstidslagen från 1 januari är det inte längre möjligt.

Att plocka in vikarier går inte heller, eftersom det i dag råder brist på flygledare i hela landet.

-Efter attackerna i New York den 11 september 2001 dök flygbranschen och flygledarutbildningar ställdes in. När branschen nu exploderat saknas det folk, säger Stålhammar.

Antalet platser på utbildningarna har nu fördubblats. Men först om två och ett halvt till tre år är de nya flygledarna färdigutbildade.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024