loading
Inrikes

Saab Automobils öde avgörs i dagarna

Barbro Plogander - Epoch Times

Biljätten General Motors är på fallrepet och de europeiska bilmärkena Opel och Saab är till salu. Till skillnad från USA:s regering lämnar inte den tyska respektive svenska staten några lån förrän de vet att satsade pengar inte går förlorade.

Den 1 juni ska General Motors (GM) redovisa sina framtidsplaner för USA:s regering som har beviljat företaget 19 miljarder dollar i lån. Håller inte GM:s planer måttet begärs bilföretaget ändå i konkurs.

I GM:s sfär ingår bland annat biltillverkarna Opel och Saab Automobile som nu är till försäljning. Det finns intressenter till de europeiska märkena och GM har fått in tre bud på Opel, som finns i Tyskland. Det är tyst om Saab, men det finns tre spekulanter även här.

Till skillnad från USA:s regering håller den tyska staten hårt i sina skattepengar och Tysklands ekonomiminister Karl-Theodor zu Guttenberg sade till tidningen Bild am Sontag:

– Vi har nu tre bud på att ta över Opel, men det betyder inte att en affär automatiskt kan förverkligas med någon av dem. Vi måste först ha en hög grad av säkerhet i att de stora summor skattepengar vi satsar inte går förlorade.

– Från min synvinkel uppfyller ingen av de här tre budgivarna den säkerheten, tillade Guttenberg.

Den svenska regeringen har samma inställning som den tyske ekonomiministern, de håller hårt i slantarna. När Saab Automobile begärde en förhandling om så kallat offentligt ackord, nedskrivning av skulderna, med 75 procent, sade den svenska staten nej. Företaget är skyldigt den svenska staten 348 miljoner kronor.

– Skulle vi säga ja till ett ackord i det här läget så gör vi det in blanco, utan att veta om en ny ägare har möjlighet att driva företaget lönsamt. Det kan vi inte göra när det handlar om skattebetalarnas pengar, säger Mats Hagelin på Skatteverket till Göteborgs Posten.

Saab Automobile lämnade ändå in en begäran om ackord eftersom mer än hälften av fordringsägarna gick med på det. Det krävs dock att 75 procent av fordringsägarna går med på ett sådant förfarande. Företaget hoppas att staten får information om ny ägare innan förhandlingarna vid Vänersborgs tingsrätt äger rum den 17 juni.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Saab Automobils öde avgörs i dagarna

Barbro Plogander - Epoch Times

Biljätten General Motors är på fallrepet och de europeiska bilmärkena Opel och Saab är till salu. Till skillnad från USA:s regering lämnar inte den tyska respektive svenska staten några lån förrän de vet att satsade pengar inte går förlorade.

Den 1 juni ska General Motors (GM) redovisa sina framtidsplaner för USA:s regering som har beviljat företaget 19 miljarder dollar i lån. Håller inte GM:s planer måttet begärs bilföretaget ändå i konkurs.

I GM:s sfär ingår bland annat biltillverkarna Opel och Saab Automobile som nu är till försäljning. Det finns intressenter till de europeiska märkena och GM har fått in tre bud på Opel, som finns i Tyskland. Det är tyst om Saab, men det finns tre spekulanter även här.

Till skillnad från USA:s regering håller den tyska staten hårt i sina skattepengar och Tysklands ekonomiminister Karl-Theodor zu Guttenberg sade till tidningen Bild am Sontag:

– Vi har nu tre bud på att ta över Opel, men det betyder inte att en affär automatiskt kan förverkligas med någon av dem. Vi måste först ha en hög grad av säkerhet i att de stora summor skattepengar vi satsar inte går förlorade.

– Från min synvinkel uppfyller ingen av de här tre budgivarna den säkerheten, tillade Guttenberg.

Den svenska regeringen har samma inställning som den tyske ekonomiministern, de håller hårt i slantarna. När Saab Automobile begärde en förhandling om så kallat offentligt ackord, nedskrivning av skulderna, med 75 procent, sade den svenska staten nej. Företaget är skyldigt den svenska staten 348 miljoner kronor.

– Skulle vi säga ja till ett ackord i det här läget så gör vi det in blanco, utan att veta om en ny ägare har möjlighet att driva företaget lönsamt. Det kan vi inte göra när det handlar om skattebetalarnas pengar, säger Mats Hagelin på Skatteverket till Göteborgs Posten.

Saab Automobile lämnade ändå in en begäran om ackord eftersom mer än hälften av fordringsägarna gick med på det. Det krävs dock att 75 procent av fordringsägarna går med på ett sådant förfarande. Företaget hoppas att staten får information om ny ägare innan förhandlingarna vid Vänersborgs tingsrätt äger rum den 17 juni.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024