Resandet i den regionala kollektivtrafiken minskade under 2025 för första gången sedan pandemin. Bussresandet står för den största nedgången och antalet resor ligger fortfarande under nivåerna före 2019.
Antalet påstigande resenärer sjönk med 1,3 procent jämfört med året innan, enligt statistik från Trafikanalys.
Totalt genomfördes nära 1,5 miljarder resor i den regionala linjetrafiken under det gångna året. I genomsnitt reste varje invånare drygt 145 mil med den regionala kollektivtrafiken. Det är något längre än året innan, men fortfarande kortare än före pandemin.













