loadingKanske skulle vi se färre sådana här köer om fler valde att sambila. (Foto: AFP/EPA/ANSA/GIORGIO BENVENUTI)
Kanske skulle vi se färre sådana här köer om fler valde att sambila. (Foto: AFP/EPA/ANSA/GIORGIO BENVENUTI)
Hälsa & Livsstil

Renare och billigare att åka tillsammans

Sofia Partanen, Epoch Times Sverige

Sambila – vad är det? Det är precis som det låter – att samåka i bil. Har du också tänkt på hur mycket man skulle kunna tjäna genom att låta fler än en person åka i samma bil?

Majid Ahmadian från Ronneby har tänkt på det. För sju år sedan satt han ofta och körde bil mellan Kalskrona och Göteborg. Han lade märke till hur många ensamma förare som satt i bilarna på vägarna. Då han kollade upp statistiken fick han reda på att 35 miljoner bilresor längre än 10 mil körs i Sverige varje år.

Med hjälp av Blekinge tekniska högskola satte Majid i februari igång arbetet med den nya hemsidan SamBila. I somras kunde man för första gången använda tjänsten för att söka efter lämpliga medresenärer för sina bilresor. I september fick Majid Blekinge läns landstings miljöpris för sitt initiativ.

På sambila.se kan man registrera sig som förare eller passagerare eller både och. Där finns ett system för sökning av resor och man uppmuntras att söka på andras annonser innan man lägger upp sin egen.

Säkerheten har man tagit hand om genom att inte visa några kontaktuppgifter utan istället använda ett privatmeddelandesystem där man själv väljer om man vill lämna ut sina kontaktdetaljer. Tanken är även att man ska betygsätta sina medresenärer efter resan och att det till slut ska byggas upp ett samåknings-community.

– Många känner en viss osäkerhet med att samåka. Vi vill bygga upp en gemenskap bland användarna så att de känner sig trygga med varandra, säger Majid.

Man kommer snart att kunna ladda upp bilder på sig själv och kanske sin bil och även använda en plustjänst som innebär att man blir en så kallad verifierad användare med elektroniskt id.

SamBila satsar på att i framtiden arbeta mer med stora företag och landsting genom att samordna transporterna för deras anställda.

Majid vet att många idag väljer att resa själva så länge de har råd, vilket ofta beror på bekvämlighet. Han tycker emellertid att alla borde prioritera chansen att göra en insats för miljön och dessutom spara en slant på köpet.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKanske skulle vi se färre sådana här köer om fler valde att sambila. (Foto: AFP/EPA/ANSA/GIORGIO BENVENUTI)
Kanske skulle vi se färre sådana här köer om fler valde att sambila. (Foto: AFP/EPA/ANSA/GIORGIO BENVENUTI)
Hälsa & Livsstil

Renare och billigare att åka tillsammans

Sofia Partanen, Epoch Times Sverige

Sambila – vad är det? Det är precis som det låter – att samåka i bil. Har du också tänkt på hur mycket man skulle kunna tjäna genom att låta fler än en person åka i samma bil?

Majid Ahmadian från Ronneby har tänkt på det. För sju år sedan satt han ofta och körde bil mellan Kalskrona och Göteborg. Han lade märke till hur många ensamma förare som satt i bilarna på vägarna. Då han kollade upp statistiken fick han reda på att 35 miljoner bilresor längre än 10 mil körs i Sverige varje år.

Med hjälp av Blekinge tekniska högskola satte Majid i februari igång arbetet med den nya hemsidan SamBila. I somras kunde man för första gången använda tjänsten för att söka efter lämpliga medresenärer för sina bilresor. I september fick Majid Blekinge läns landstings miljöpris för sitt initiativ.

På sambila.se kan man registrera sig som förare eller passagerare eller både och. Där finns ett system för sökning av resor och man uppmuntras att söka på andras annonser innan man lägger upp sin egen.

Säkerheten har man tagit hand om genom att inte visa några kontaktuppgifter utan istället använda ett privatmeddelandesystem där man själv väljer om man vill lämna ut sina kontaktdetaljer. Tanken är även att man ska betygsätta sina medresenärer efter resan och att det till slut ska byggas upp ett samåknings-community.

– Många känner en viss osäkerhet med att samåka. Vi vill bygga upp en gemenskap bland användarna så att de känner sig trygga med varandra, säger Majid.

Man kommer snart att kunna ladda upp bilder på sig själv och kanske sin bil och även använda en plustjänst som innebär att man blir en så kallad verifierad användare med elektroniskt id.

SamBila satsar på att i framtiden arbeta mer med stora företag och landsting genom att samordna transporterna för deras anställda.

Majid vet att många idag väljer att resa själva så länge de har råd, vilket ofta beror på bekvämlighet. Han tycker emellertid att alla borde prioritera chansen att göra en insats för miljön och dessutom spara en slant på köpet.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024