loading
Inrikes

Regeringen vill ha bort etanoltull

(TT)

EU-tullen på etanol bör vara kvar, sade näringsminister Maud Olofsson (c) för två månader sedan. Slopa tullen snarast, säger nu partikamraten och regeringskollegan, jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Att minska koldioxidutsläppen är huvudsyftet i omställningen från fossila bränslen till etanol och andra biodrivmedel. Enligt ett EU-direktiv ska etanol stå för 5,75 procent av drivmedlen 2010.

EU klassificerar etanol som en jordbruksprodukt och tar sedan 2006 ut ett tullskydd på cirka 1:80 kronor litern. Den höga tullen missgynnar fattigare länder som Brasilien och Pakistan.

”Vi EU-länder måste vara beredda att avlägsna sådana handelshinder som inte stämmer med tankarna i (världshandelsorganisationen) WTO”, skriver jordbruksminister Eskil Erlandsson (c), handelsminister Sten Tolgfors (m) och miljöminister Andreas Carlgren (c) i ett debattinlägg i Dagens Industri.

Regeringen driver i EU en frihandelslinje och tror inte på tullar som miljöpolitiskt redskap. Ministrarna pekar på att EU-tullen framför allt missgynnar brasiliansk etanol, som är mer fördelaktig ur energisynpunkt. I slutänden blir det också dyrare för konsumenten, anser de.

I slutet av november sade näringsminister Maud Olofsson (c) till TT att hon inte ville ha en öppen marknad för etanol:

– Om vi i Sverige ska kunna utveckla etanolproduktionen så är kostnaderna i början väldigt höga och vi måste upp i volymer.

Den första utvecklingsfasen är över och då är tullskyddet inte längre motiverat, säger Eskil Erlandsson i telefon från Bryssel.

– Nu har vi produktion i Sverige. Efterfrågan har ökat kraftigt och priserna stigit, inte minst vid pumparna.

– För min del ser jag inget problem med att avveckla det (tullskyddet) mer eller mindre omedelbart. Sverige bör ta initiativ för att inleda den processen i EU, säger han.

TT: Bedömer du att svensk etanolindustri klarar av en ökad priskonkurrens från billigare brasiliansk etanol?

– Ja, det gör jag.

Så här kommenterar han regeringens svängning i frågan om etanoltull:

– Vi har pratat om detta, Maud och jag, och är nu överens om att Sverige har kommit över den första utvecklingsfasen.

Statssekretare Ola Alterå (c):

– Vi har haft ögonen på frågan och vad som går att göra åt det. Maud svarade innan vi hunnit sätta ned foten.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Regeringen vill ha bort etanoltull

(TT)

EU-tullen på etanol bör vara kvar, sade näringsminister Maud Olofsson (c) för två månader sedan. Slopa tullen snarast, säger nu partikamraten och regeringskollegan, jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Att minska koldioxidutsläppen är huvudsyftet i omställningen från fossila bränslen till etanol och andra biodrivmedel. Enligt ett EU-direktiv ska etanol stå för 5,75 procent av drivmedlen 2010.

EU klassificerar etanol som en jordbruksprodukt och tar sedan 2006 ut ett tullskydd på cirka 1:80 kronor litern. Den höga tullen missgynnar fattigare länder som Brasilien och Pakistan.

”Vi EU-länder måste vara beredda att avlägsna sådana handelshinder som inte stämmer med tankarna i (världshandelsorganisationen) WTO”, skriver jordbruksminister Eskil Erlandsson (c), handelsminister Sten Tolgfors (m) och miljöminister Andreas Carlgren (c) i ett debattinlägg i Dagens Industri.

Regeringen driver i EU en frihandelslinje och tror inte på tullar som miljöpolitiskt redskap. Ministrarna pekar på att EU-tullen framför allt missgynnar brasiliansk etanol, som är mer fördelaktig ur energisynpunkt. I slutänden blir det också dyrare för konsumenten, anser de.

I slutet av november sade näringsminister Maud Olofsson (c) till TT att hon inte ville ha en öppen marknad för etanol:

– Om vi i Sverige ska kunna utveckla etanolproduktionen så är kostnaderna i början väldigt höga och vi måste upp i volymer.

Den första utvecklingsfasen är över och då är tullskyddet inte längre motiverat, säger Eskil Erlandsson i telefon från Bryssel.

– Nu har vi produktion i Sverige. Efterfrågan har ökat kraftigt och priserna stigit, inte minst vid pumparna.

– För min del ser jag inget problem med att avveckla det (tullskyddet) mer eller mindre omedelbart. Sverige bör ta initiativ för att inleda den processen i EU, säger han.

TT: Bedömer du att svensk etanolindustri klarar av en ökad priskonkurrens från billigare brasiliansk etanol?

– Ja, det gör jag.

Så här kommenterar han regeringens svängning i frågan om etanoltull:

– Vi har pratat om detta, Maud och jag, och är nu överens om att Sverige har kommit över den första utvecklingsfasen.

Statssekretare Ola Alterå (c):

– Vi har haft ögonen på frågan och vad som går att göra åt det. Maud svarade innan vi hunnit sätta ned foten.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024