Musik

Radikal deformering av Verdis ”Aida”

Magnus Löwendahl
loadingAmonasros entré i andra akten från det slags bur av metallnät som blivit så populär i modern operascenografi. Foto: Sören Vilks
Amonasros entré i andra akten från det slags bur av metallnät som blivit så populär i modern operascenografi. Foto: Sören Vilks

Kungliga Operan hade torsdagen den 28 augusti nypremiär på Michael Cavanaghs uppsättning av Giuseppe Verdis ”Aida”. Epoch Times närvarade torsdagen den 4 september och gjorde bedömningen att uppsättningen inte borde ha repriserats.

Triangeldramer är vanligt förekommande i operans värld, och ett av de mest storslagna, både till upplägg och innehåll, återfinns i Giuseppe Verdis ”Aida”.

Verdis och librettisten Antonio Ghislanzonis upplägg är briljant. ”Aida” börjar med ett starkt framåtdrivande in medias res: Första repliken är ett svar på en fråga som ställts av den unge fältherren Radamès till översteprästen Ramfis innan ridån gått upp.

Musik

Medverkande:

Aida – Oksana Nosatova

Radamès – Milen Bozhkov

Amneris – Miriam Treichl

Amonasro – Fredrik Zetterström

Dirigent – Vincenzo Milletarì

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Musik

Radikal deformering av Verdis ”Aida”

Magnus Löwendahl
loadingAmonasros entré i andra akten från det slags bur av metallnät som blivit så populär i modern operascenografi. Foto: Sören Vilks
Amonasros entré i andra akten från det slags bur av metallnät som blivit så populär i modern operascenografi. Foto: Sören Vilks

Kungliga Operan hade torsdagen den 28 augusti nypremiär på Michael Cavanaghs uppsättning av Giuseppe Verdis ”Aida”. Epoch Times närvarade torsdagen den 4 september och gjorde bedömningen att uppsättningen inte borde ha repriserats.

Triangeldramer är vanligt förekommande i operans värld, och ett av de mest storslagna, både till upplägg och innehåll, återfinns i Giuseppe Verdis ”Aida”.

Verdis och librettisten Antonio Ghislanzonis upplägg är briljant. ”Aida” börjar med ett starkt framåtdrivande in medias res: Första repliken är ett svar på en fråga som ställts av den unge fältherren Radamès till översteprästen Ramfis innan ridån gått upp.

Musik

Medverkande:

Aida – Oksana Nosatova

Radamès – Milen Bozhkov

Amneris – Miriam Treichl

Amonasro – Fredrik Zetterström

Dirigent – Vincenzo Milletarì

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025