19 augusti flyttar Kiruna kyrka – och prins Eugens stora altartavla ”Den heliga lunden” med den. Tavlan är fastlimmad och får hänga kvar under flytten. För första gången visas nu skissen till altartavlan på Kin museum i Kiruna, tillsammans med en serie nya konstverk av konstnären Matts Leiderstam.
”Den heliga lunden” eller ”Soltavlan” som den också kallas, är mycket mer än bara en tavla, enligt Mats Leiderstam, som har studerat tavlans historia inför sin utställning ”Soltavlan”.
– Altartavlan är som ett fönster man kan titta ut genom i den annars så mörka kyrkan. På sommarhalvåret gör solljuset vackra solkatter och skuggorna från kyrkfönstrens rutnät vandrar över målningen, säger han.
Efter flytten blir solljuset på tavlan helt förändrat eftersom man vänder kyrkan 180 grader.

Detalj ur prins Eugens "Den heliga lunden". Foto: Lars Edelholm/Prins Eugens Waldemarsudde
– Ljuset kommer då att falla från ett annat håll, säger han.
Motiv från Florens
Tavlan, som är fem meter lång och nästan fyra meter hög, är unik på flera sätt – den saknar till exempel kristna symboler.
– I stället får landskapet bli en bärare av en andlig känsla. Även om prins Eugen inte var särskilt religiös, måste lunden ha varit en starkt andlig upplevelse eftersom han tog upp den i sin konst 13 år senare.

"Soltavlan" av Matts Leiderstam, som nu ställs ut på Kin museum i Kiruna. Foto: Foto: Jean-Baptiste Béranger
Motivet till altartavlan kommer sannolikt från Florens dit prinsen reste 1897 men har omarbetats efter ett sydsvenskt landskap 1911.
Aldrig visats
– Om 100 år kanske landskapet utanför kyrkan kommer att likna det sydsvenska i tavlan mer. Klimatförändringarna håller på att förändra fjällandskapet, konstaterar Matts Leiderstam.
Den skiss prinsen gjorde för den riktiga altartavlan, den så kallade kartongen, har legat ihoprullad på Waldemarsudde i många år. Den är målad på duk i naturlig storlek och har aldrig visats tidigare.
– Prins Eugen gjorde den här skissen för att prova om hans komposition skulle passa in i kyrkan. Det som är speciellt är att den övre delen fattas och ingen vet om den någonsin utfördes.
Det gav Leiderstam idén att göra en ny målning som ersättning för del som fattas.
– I utställningen kommer vi att presenterar min och Eugens kartong tillsammans som en stor installation.
Flytten filmas
Förutom den stora kartongskissen, visas också målningar av Matts Leiderstam.
– Jag har gjort en serie målningar som leker med tavlan som sådan, men på ett abstrakt sätt, säger han.
I utställningen ingår också en vitrin med text, skisser och fotografier som berättar "Soltavlans" historia och en filmad övervakning av kyrkans flytt från den gamla platsen till den nya.
– Från ett av museets fönster ser man den nya platsen för kyrkan och vi planerar att strömma utsikten till en skärm i utställningen, säger Matts Leiderstam.