loadingKiruna kyrka ska flyttas till ny plats den 19-20 augusti. Flytten filmas och visas bland annat av Kin Museum i Kiruna. Foto: Noella Johansson/TT
Kiruna kyrka ska flyttas till ny plats den 19-20 augusti. Flytten filmas och visas bland annat av Kin Museum i Kiruna. Foto: Noella Johansson/TT
Inrikes

Skiss till prins Eugens altartavla visas i Kiruna

Vivvi Alström/TT

19 augusti flyttar Kiruna kyrka – och prins Eugens stora altartavla ”Den heliga lunden” med den. Tavlan är fastlimmad och får hänga kvar under flytten. För första gången visas nu skissen till altartavlan på Kin museum i Kiruna, tillsammans med en serie nya konstverk av konstnären Matts Leiderstam.

”Den heliga lunden” eller ”Soltavlan” som den också kallas, är mycket mer än bara en tavla, enligt Mats Leiderstam, som har studerat tavlans historia inför sin utställning ”Soltavlan”.

– Altartavlan är som ett fönster man kan titta ut genom i den annars så mörka kyrkan. På sommarhalvåret gör solljuset vackra solkatter och skuggorna från kyrkfönstrens rutnät vandrar över målningen, säger han.

Efter flytten blir solljuset på tavlan helt förändrat eftersom man vänder kyrkan 180 grader.

Detalj ur prins Eugens "Den heliga lunden". Foto: Lars Edelholm/Prins Eugens Waldemarsudde

– Ljuset kommer då att falla från ett annat håll, säger han.

Motiv från Florens

Tavlan, som är fem meter lång och nästan fyra meter hög, är unik på flera sätt – den saknar till exempel kristna symboler.

– I stället får landskapet bli en bärare av en andlig känsla. Även om prins Eugen inte var särskilt religiös, måste lunden ha varit en starkt andlig upplevelse eftersom han tog upp den i sin konst 13 år senare.

"Soltavlan" av Matts Leiderstam, som nu ställs ut på Kin museum i Kiruna. Foto: Foto: Jean-Baptiste Béranger

Motivet till altartavlan kommer sannolikt från Florens dit prinsen reste 1897 men har omarbetats efter ett sydsvenskt landskap 1911.

Aldrig visats

– Om 100 år kanske landskapet utanför kyrkan kommer att likna det sydsvenska i tavlan mer. Klimatförändringarna håller på att förändra fjällandskapet, konstaterar Matts Leiderstam.

Den skiss prinsen gjorde för den riktiga altartavlan, den så kallade kartongen, har legat ihoprullad på Waldemarsudde i många år. Den är målad på duk i naturlig storlek och har aldrig visats tidigare.

– Prins Eugen gjorde den här skissen för att prova om hans komposition skulle passa in i kyrkan. Det som är speciellt är att den övre delen fattas och ingen vet om den någonsin utfördes.

Det gav Leiderstam idén att göra en ny målning som ersättning för del som fattas.

– I utställningen kommer vi att presenterar min och Eugens kartong tillsammans som en stor installation.

Flytten filmas

Förutom den stora kartongskissen, visas också målningar av Matts Leiderstam.

– Jag har gjort en serie målningar som leker med tavlan som sådan, men på ett abstrakt sätt, säger han.

I utställningen ingår också en vitrin med text, skisser och fotografier som berättar "Soltavlans" historia och en filmad övervakning av kyrkans flytt från den gamla platsen till den nya.

– Från ett av museets fönster ser man den nya platsen för kyrkan och vi planerar att strömma utsikten till en skärm i utställningen, säger Matts Leiderstam.

Utställning om ”Soltavlan” i Kiruna kyrka

Kyrkflytten äger rum under den 19 och 20 augusti 2025. Förutom den 600 ton tunga kyrkan flyttas prins Eugens berömda altartavla ”Den heliga lunden” eller ”Soltavlan”, som den också kallas.

Utställningen om ”Soltavlan” visas på Kin museum i Kiruna 16/8–18/10.

I en serie nya målningar och en större installation för lobbyn har konstnären och forskaren Matts Leiderstam fördjupat sig i målningens tillkomsthistoria.

Utställningen är ett samarbete med Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, där den visas 15 november 2025 till 15 mars 2026.

Prins Eugen (1865–1947) var yngste son till kung Oscar II och drottning Sophia. Uppdraget att utföra altartavlan fick han av vännen och gruvdisponenten Hjalmar Lundbohm.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKiruna kyrka ska flyttas till ny plats den 19-20 augusti. Flytten filmas och visas bland annat av Kin Museum i Kiruna. Foto: Noella Johansson/TT
Kiruna kyrka ska flyttas till ny plats den 19-20 augusti. Flytten filmas och visas bland annat av Kin Museum i Kiruna. Foto: Noella Johansson/TT
Inrikes

Skiss till prins Eugens altartavla visas i Kiruna

Vivvi Alström/TT

19 augusti flyttar Kiruna kyrka – och prins Eugens stora altartavla ”Den heliga lunden” med den. Tavlan är fastlimmad och får hänga kvar under flytten. För första gången visas nu skissen till altartavlan på Kin museum i Kiruna, tillsammans med en serie nya konstverk av konstnären Matts Leiderstam.

”Den heliga lunden” eller ”Soltavlan” som den också kallas, är mycket mer än bara en tavla, enligt Mats Leiderstam, som har studerat tavlans historia inför sin utställning ”Soltavlan”.

– Altartavlan är som ett fönster man kan titta ut genom i den annars så mörka kyrkan. På sommarhalvåret gör solljuset vackra solkatter och skuggorna från kyrkfönstrens rutnät vandrar över målningen, säger han.

Efter flytten blir solljuset på tavlan helt förändrat eftersom man vänder kyrkan 180 grader.

Detalj ur prins Eugens "Den heliga lunden". Foto: Lars Edelholm/Prins Eugens Waldemarsudde

– Ljuset kommer då att falla från ett annat håll, säger han.

Motiv från Florens

Tavlan, som är fem meter lång och nästan fyra meter hög, är unik på flera sätt – den saknar till exempel kristna symboler.

– I stället får landskapet bli en bärare av en andlig känsla. Även om prins Eugen inte var särskilt religiös, måste lunden ha varit en starkt andlig upplevelse eftersom han tog upp den i sin konst 13 år senare.

"Soltavlan" av Matts Leiderstam, som nu ställs ut på Kin museum i Kiruna. Foto: Foto: Jean-Baptiste Béranger

Motivet till altartavlan kommer sannolikt från Florens dit prinsen reste 1897 men har omarbetats efter ett sydsvenskt landskap 1911.

Aldrig visats

– Om 100 år kanske landskapet utanför kyrkan kommer att likna det sydsvenska i tavlan mer. Klimatförändringarna håller på att förändra fjällandskapet, konstaterar Matts Leiderstam.

Den skiss prinsen gjorde för den riktiga altartavlan, den så kallade kartongen, har legat ihoprullad på Waldemarsudde i många år. Den är målad på duk i naturlig storlek och har aldrig visats tidigare.

– Prins Eugen gjorde den här skissen för att prova om hans komposition skulle passa in i kyrkan. Det som är speciellt är att den övre delen fattas och ingen vet om den någonsin utfördes.

Det gav Leiderstam idén att göra en ny målning som ersättning för del som fattas.

– I utställningen kommer vi att presenterar min och Eugens kartong tillsammans som en stor installation.

Flytten filmas

Förutom den stora kartongskissen, visas också målningar av Matts Leiderstam.

– Jag har gjort en serie målningar som leker med tavlan som sådan, men på ett abstrakt sätt, säger han.

I utställningen ingår också en vitrin med text, skisser och fotografier som berättar "Soltavlans" historia och en filmad övervakning av kyrkans flytt från den gamla platsen till den nya.

– Från ett av museets fönster ser man den nya platsen för kyrkan och vi planerar att strömma utsikten till en skärm i utställningen, säger Matts Leiderstam.

Utställning om ”Soltavlan” i Kiruna kyrka

Kyrkflytten äger rum under den 19 och 20 augusti 2025. Förutom den 600 ton tunga kyrkan flyttas prins Eugens berömda altartavla ”Den heliga lunden” eller ”Soltavlan”, som den också kallas.

Utställningen om ”Soltavlan” visas på Kin museum i Kiruna 16/8–18/10.

I en serie nya målningar och en större installation för lobbyn har konstnären och forskaren Matts Leiderstam fördjupat sig i målningens tillkomsthistoria.

Utställningen är ett samarbete med Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, där den visas 15 november 2025 till 15 mars 2026.

Prins Eugen (1865–1947) var yngste son till kung Oscar II och drottning Sophia. Uppdraget att utföra altartavlan fick han av vännen och gruvdisponenten Hjalmar Lundbohm.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025