Kultur | Musikspalten

Pianotrions mästare – Schubert

Magnus Löwendahl
loadingPorträtt av Franz Schubert 1827, troligen målat av Franz Eybl. Foto: Public Domain
Porträtt av Franz Schubert 1827, troligen målat av Franz Eybl. Foto: Public Domain

Vi inleder denna gång vår fortsatta resa in i pianotrions rika värld med ett litet påpekande. När vi använder ordet ”pianotrio” för att tala om kompositionsformen, så talar vi egentligen om en sonat för piano, violin och cello. Det innebär att vi kan förvänta oss att en pianotrio är ett fyrsatsigt verk där första satsen är i sonatform, andra satsen lugn, tredje satsen dansant och sista satsen rörligt lättsam.

Franz Schuberts andra pianotrio i Ess-dur, skriven 1827 under tonsättarens näst sista år i livet, är formmässigt, i stort sett, just ett sådant verk. Men innehållet i den från tidigare tonsättare ärvda formen är utvidgat och förnyat på ett sätt som strävar in i evigheten.

Trions första sats är i den förväntade sonatformen: teman som har olika karaktär presenteras i en expositionsdel, får utvecklas eller strida mot varandra i en genomföringsdel, och sedan återkomma, i ny belysning, i den avslutande återtagningen. Men Schuberts teman är inte distinkta till sin karaktär på samma sätt som hos Haydn och Beethoven – de är mer komplexa och består snarare av grupper av teman som sinsemellan är olika.

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Kultur | Musikspalten

Pianotrions mästare – Schubert

Magnus Löwendahl
loadingPorträtt av Franz Schubert 1827, troligen målat av Franz Eybl. Foto: Public Domain
Porträtt av Franz Schubert 1827, troligen målat av Franz Eybl. Foto: Public Domain

Vi inleder denna gång vår fortsatta resa in i pianotrions rika värld med ett litet påpekande. När vi använder ordet ”pianotrio” för att tala om kompositionsformen, så talar vi egentligen om en sonat för piano, violin och cello. Det innebär att vi kan förvänta oss att en pianotrio är ett fyrsatsigt verk där första satsen är i sonatform, andra satsen lugn, tredje satsen dansant och sista satsen rörligt lättsam.

Franz Schuberts andra pianotrio i Ess-dur, skriven 1827 under tonsättarens näst sista år i livet, är formmässigt, i stort sett, just ett sådant verk. Men innehållet i den från tidigare tonsättare ärvda formen är utvidgat och förnyat på ett sätt som strävar in i evigheten.

Trions första sats är i den förväntade sonatformen: teman som har olika karaktär presenteras i en expositionsdel, får utvecklas eller strida mot varandra i en genomföringsdel, och sedan återkomma, i ny belysning, i den avslutande återtagningen. Men Schuberts teman är inte distinkta till sin karaktär på samma sätt som hos Haydn och Beethoven – de är mer komplexa och består snarare av grupper av teman som sinsemellan är olika.

Magnus Löwendahl
Förste musikkritiker
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025