Charlotta Huldt-Ramberg är konstnärlig ledare och operasångerska. Under skärtorsdagen gick hon med sin man, teaterdirektör Hans Ramberg, på Shen Yun Chinese Spectaculars premiärföreställning på anrika Cirkus. Tillsammans driver de Spagettioperan Regina i Stockholm.
När Epoch Times först möter Charlotta och hennes man i pausen undrar vi vad de tycker.
– Jag är fascinerad av kinesisk kultur! Jag är helt uppfylld! Det är ju en kultur som har funnits medan vi befann oss på stenåldern här i Norden, säger hon med ett skratt. Det är en fantastisk rikedom. Det här är mycket folkloristiskt. Det är roligt att ta del av andra kulturers sagor, och samtidigt kan man se att det är mycket likt ens egen kultur.
Hennes man Hans reflekterar över erhu-solisten Xiaochun Qi:
– Det var väldigt väldigt fint, en av höjdpunkterna tycker jag.
– Jag tycker det är fantastiskt roligt att se scensättningarna och sättet som man berättar om mytologin och sagorna, säger han fortsättningsvis. Jag är även väldigt fascinerad över hur många discipliner som ändå finns i den asiatiska kulturen.
Efter föreställningen knyter vi ihop trådarna igen och fortsätter resonemanget. Charlotta:
– Roligt att se olika kulturer. De liknar ju varandra väldigt mycket. Det visar bara att vi är ett och samma sorts folk med olika variationer. Jag kan se att de är duktiga artister. Det ser jag tydligt. Och jag kan höra på sångarna som sjunger att de är väldigt bra, väldigt skolade. Jag är bara uppfylld! Det har varit fantastiskt och jätteroligt och finalen var jättefin.
Gällande frågan om Falun Gong så tycker Charlotta att det är en komplex historia. Hon menar att det är som i Ryssland, och att förändringar inte sker över en natt.
– Jag måste säga att demokrati inte är perfekt men minst icke-perfekt. Det var inte så kul på 1300-1400-talet i Sverige heller. Jag hoppas på att de [Kina] kan nå demokrati så småningom.