loadingArkivbild på fartyg för ankar utanför Dubai. De två oljetankrarna ska ha kolliderat strax utanför Förenade arabemiraten. Foto: Jon Gambrell/AP/TT
Arkivbild på fartyg för ankar utanför Dubai. De två oljetankrarna ska ha kolliderat strax utanför Förenade arabemiraten. Foto: Jon Gambrell/AP/TT
Utrikes

Oljefartyg i krock nära Iran – oro för sjöfarten

TT

Två oljetankrar har kolliderat nära kritiska Hormuzsundet mellan Iran och Arabiska halvön, rapporterar norska medier.

I takt med det upptrappade kriget mellan Israel och Iran växer farhågorna för sjöfarten i den viktiga regionen.

Kollisionen mellan fartygen Front Eagle och Adalynn inträffade strax före midnatt, skriver norska Dagens Næringsliv. Det förstnämnda tillhör rederiet Frontline, ägt av den norskfödde skeppsredaren John Fredriksen.

På bilder i sociala medier syns stora bränder ombord de inblandade fartygen. Enligt AFP har ett 20-tal personer evakuerats och det finns inga rapporter om personskador.

Enligt Frontline är kollisionen inte relaterad till konfliktsituationen i regionen, men i ljuset av kriget mellan Israel och Iran växer oron för sjöfarten.

Sedan Israel anföll Iran i fredags har bedömare varnat för att Iran kan komma att stänga Hormuzsundet och blockera farleden. I lördags rapporterade den iranska statliga nyhetsbyrån Irinn att Iran ”överväger” att göra just det.

Till följd av det har vissa rederier ökat säkerheten ombord sina fartyg och andra har lagt om sina rutter, skriver AFP.

Runt en femtedel av all världens oljetrafik passerar Hormuzsundet utanför Iran. Därtill fraktas betydliga mängder gas dagligen där.

– Fartygsägare kommer snart att vara ovilliga att skicka fartyg in i Persiska viken, säger sjöfartsanalytikern Petter Haugen till Dagens Næringsliv.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingArkivbild på fartyg för ankar utanför Dubai. De två oljetankrarna ska ha kolliderat strax utanför Förenade arabemiraten. Foto: Jon Gambrell/AP/TT
Arkivbild på fartyg för ankar utanför Dubai. De två oljetankrarna ska ha kolliderat strax utanför Förenade arabemiraten. Foto: Jon Gambrell/AP/TT
Utrikes

Oljefartyg i krock nära Iran – oro för sjöfarten

TT

Två oljetankrar har kolliderat nära kritiska Hormuzsundet mellan Iran och Arabiska halvön, rapporterar norska medier.

I takt med det upptrappade kriget mellan Israel och Iran växer farhågorna för sjöfarten i den viktiga regionen.

Kollisionen mellan fartygen Front Eagle och Adalynn inträffade strax före midnatt, skriver norska Dagens Næringsliv. Det förstnämnda tillhör rederiet Frontline, ägt av den norskfödde skeppsredaren John Fredriksen.

På bilder i sociala medier syns stora bränder ombord de inblandade fartygen. Enligt AFP har ett 20-tal personer evakuerats och det finns inga rapporter om personskador.

Enligt Frontline är kollisionen inte relaterad till konfliktsituationen i regionen, men i ljuset av kriget mellan Israel och Iran växer oron för sjöfarten.

Sedan Israel anföll Iran i fredags har bedömare varnat för att Iran kan komma att stänga Hormuzsundet och blockera farleden. I lördags rapporterade den iranska statliga nyhetsbyrån Irinn att Iran ”överväger” att göra just det.

Till följd av det har vissa rederier ökat säkerheten ombord sina fartyg och andra har lagt om sina rutter, skriver AFP.

Runt en femtedel av all världens oljetrafik passerar Hormuzsundet utanför Iran. Därtill fraktas betydliga mängder gas dagligen där.

– Fartygsägare kommer snart att vara ovilliga att skicka fartyg in i Persiska viken, säger sjöfartsanalytikern Petter Haugen till Dagens Næringsliv.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025