loadingKvartalsrapport från betaljätten Klarna. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Kvartalsrapport från betaljätten Klarna. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Klarna växer snabbt – 100 miljoner konsumenter

Joakim Goksör/TT

Betaltjänsten Klarna gick back i första kvartalet, men har fått fart på tillväxten. I april nådde Klarna för första gången upp till milstolpen 100 miljoner aktiva konsumenter globalt. "Vår snabbaste tillväxttakt på två år", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Klarna redovisar en rörelseförlust för årets första kvartal på 90 miljoner dollar (cirka 870 miljoner kronor). Det kan jämföras med förlusten på 45 miljoner dollar under motsvarande kvartal i fjol.

I siffrorna har effekterna av försäljningen av enheten Klarna Checkout räknats bort.

Förlusten förklaras bland annat av aktierelaterade ersättningar till anställda på 59 miljoner dollar (cirka 570 miljoner kronor) under kvartalet.

Intäkterna steg med 13 procent

Men det justerade rörelseresultatet hamnade på plus 3 miljoner dollar, vilket kan jämföras med en förlust på 2 miljoner ett år tidigare.

Intäkterna steg med 13 procent – 15 procent om man tittar på jämförbara enheter – till totalt 701 miljoner dollar.

Förutom lyftet i konsumentled har antalet handlare som använder Klarnas betaltjänster ökat markant, upp till 724 000 stycken globalt, enligt bolagets rapport. Det är 27 procent fler än under första kvartalet i fjol.

"Vår AI-först-strategi skapar exceptionell avkastning", skriver medgrundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski i en kommentar i rapporten.

Han tillägger att Klarna klår konkurrenter och skalar upp sitt handelsnätverk snabbt och skapar nya produkter som kommer förändra hur pengar hanteras.

Inga detaljer om börsintroduktion

Klarna fick under kvartalet grönt ljus för att notera sin aktie på New York-börsen, men har än så länge inte presenterat datum eller andra detaljer om den eventuella börsintroduktionen.

Betaljätten har under kvartalet även säkrat flera nya stora avtal som öppnar för större marknadsandelar i USA framöver, bland annat med detaljhandelsbjässen Walmart och auktionssajten Ebay i USA.

"Vi bevakar förändringarna i den makroekonomiska miljön noga", skriver Klarna i rapporten.

"Klarna är fortsatt väl positionerat för att snabbt anpassa sig om det krävs", tillägger bolaget.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKvartalsrapport från betaljätten Klarna. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Kvartalsrapport från betaljätten Klarna. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Ekonomi & Näringsliv

Klarna växer snabbt – 100 miljoner konsumenter

Joakim Goksör/TT

Betaltjänsten Klarna gick back i första kvartalet, men har fått fart på tillväxten. I april nådde Klarna för första gången upp till milstolpen 100 miljoner aktiva konsumenter globalt. "Vår snabbaste tillväxttakt på två år", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Klarna redovisar en rörelseförlust för årets första kvartal på 90 miljoner dollar (cirka 870 miljoner kronor). Det kan jämföras med förlusten på 45 miljoner dollar under motsvarande kvartal i fjol.

I siffrorna har effekterna av försäljningen av enheten Klarna Checkout räknats bort.

Förlusten förklaras bland annat av aktierelaterade ersättningar till anställda på 59 miljoner dollar (cirka 570 miljoner kronor) under kvartalet.

Intäkterna steg med 13 procent

Men det justerade rörelseresultatet hamnade på plus 3 miljoner dollar, vilket kan jämföras med en förlust på 2 miljoner ett år tidigare.

Intäkterna steg med 13 procent – 15 procent om man tittar på jämförbara enheter – till totalt 701 miljoner dollar.

Förutom lyftet i konsumentled har antalet handlare som använder Klarnas betaltjänster ökat markant, upp till 724 000 stycken globalt, enligt bolagets rapport. Det är 27 procent fler än under första kvartalet i fjol.

"Vår AI-först-strategi skapar exceptionell avkastning", skriver medgrundaren och vd:n Sebastian Siemiatkowski i en kommentar i rapporten.

Han tillägger att Klarna klår konkurrenter och skalar upp sitt handelsnätverk snabbt och skapar nya produkter som kommer förändra hur pengar hanteras.

Inga detaljer om börsintroduktion

Klarna fick under kvartalet grönt ljus för att notera sin aktie på New York-börsen, men har än så länge inte presenterat datum eller andra detaljer om den eventuella börsintroduktionen.

Betaljätten har under kvartalet även säkrat flera nya stora avtal som öppnar för större marknadsandelar i USA framöver, bland annat med detaljhandelsbjässen Walmart och auktionssajten Ebay i USA.

"Vi bevakar förändringarna i den makroekonomiska miljön noga", skriver Klarna i rapporten.

"Klarna är fortsatt väl positionerat för att snabbt anpassa sig om det krävs", tillägger bolaget.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025