Inrikes

Nytt navigeringssystem ska stödja sjöfarten vid GPS-störning

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
loadingGPS-systemet över Östersjöområdet utsätts för allt fler störningar. Nu utvecklas ett backup-system för sjöfarten. Foto: Siegfried Poepperl
GPS-systemet över Östersjöområdet utsätts för allt fler störningar. Nu utvecklas ett backup-system för sjöfarten. Foto: Siegfried Poepperl

GPS-störningarna har ökat kraftigt i Östersjöområdet, vilket påverkar både handel och säkerhet till sjöss. Nu samarbetar Sjöfartsverket med flera länder för att införa ett nytt system som gör det möjligt för fartyg att navigera även när satellitsignalerna har störts ut.

GPS-störningar har under det senaste året blivit allt vanligare och utgör ett växande problem för fartyg som trafikerar Östersjön. Ryssland har pekats ut som ansvarigt för störningarna, som inte bara påverkar civila transporter utan även räddningstjänst och militär verksamhet, vilket Epoch Times tidigare har skrivit om.

För att minska riskerna utvecklar Sjöfartsverket tillsammans med myndigheter i bland annat Finland och Estland och under ledning av Tyskland, ett nytt positioneringssystem som ska kunna användas när satellitsignaler störs eller slås ut.

Nytt navigeringssystem

Projektet ORMOBASS, Operational Ranging Mode Baltic Sea System, är ett gemensamt projekt mellan myndigheter och organisationer i Östersjöområdet och har pågått i tre omgångar sedan 2014.

Målet är att skapa ett robust och pålitligt navigationssystem i södra och mellersta Östersjön som kan stödja sjöfarten även när satellitsystemen störs. Projektet leds av luft- och rymdstyrelsen i Tyskland. Tester ombord på fartyg kommer att genomföras under 2026 och ett operationellt system ska vara framtaget till juni 2027.

Källa: Sjöfartsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Nytt navigeringssystem ska stödja sjöfarten vid GPS-störning

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
loadingGPS-systemet över Östersjöområdet utsätts för allt fler störningar. Nu utvecklas ett backup-system för sjöfarten. Foto: Siegfried Poepperl
GPS-systemet över Östersjöområdet utsätts för allt fler störningar. Nu utvecklas ett backup-system för sjöfarten. Foto: Siegfried Poepperl

GPS-störningarna har ökat kraftigt i Östersjöområdet, vilket påverkar både handel och säkerhet till sjöss. Nu samarbetar Sjöfartsverket med flera länder för att införa ett nytt system som gör det möjligt för fartyg att navigera även när satellitsignalerna har störts ut.

GPS-störningar har under det senaste året blivit allt vanligare och utgör ett växande problem för fartyg som trafikerar Östersjön. Ryssland har pekats ut som ansvarigt för störningarna, som inte bara påverkar civila transporter utan även räddningstjänst och militär verksamhet, vilket Epoch Times tidigare har skrivit om.

För att minska riskerna utvecklar Sjöfartsverket tillsammans med myndigheter i bland annat Finland och Estland och under ledning av Tyskland, ett nytt positioneringssystem som ska kunna användas när satellitsignaler störs eller slås ut.

Nytt navigeringssystem

Projektet ORMOBASS, Operational Ranging Mode Baltic Sea System, är ett gemensamt projekt mellan myndigheter och organisationer i Östersjöområdet och har pågått i tre omgångar sedan 2014.

Målet är att skapa ett robust och pålitligt navigationssystem i södra och mellersta Östersjön som kan stödja sjöfarten även när satellitsystemen störs. Projektet leds av luft- och rymdstyrelsen i Tyskland. Tester ombord på fartyg kommer att genomföras under 2026 och ett operationellt system ska vara framtaget till juni 2027.

Källa: Sjöfartsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025