loadingSjöfartsverkets isbrytare Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets isbrytare Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Nytt EU-stöd ska hålla liv i Sveriges isbrytare

Maja Steen Danielsson/TT

EU skjuter till 56 miljoner för underhåll av Sveriges statsisbrytare – en viktig satsning för att hålla liv i verksamheten, enligt Sjöfartsverket.

– Tillskottet gör att vi kan genomföra extra satsningar, säger Jonas Franzén, ansvarig för samhällskontakter på myndigheten.

Vanligtvis finansieras underhållet av Sjöfartsverkets sex statsisbrytare helt och hållet med pengar från farledsavgifter.

De nya EU-medlen är därför ett välkommet tillskott för att hålla i gång Sveriges isbrytare – som enligt Franzén är i stort behov av underhåll.

– De isbrytare vi har är gamla och varje säsong är ett orosmoment. Tillskottet från EU gör att vi kan genomföra extra satsningar på underhållet, säger Franzén.

Nya system

Till dessa satsningar hör bland annat nya navigationssystem, nya nödgeneratorer och ett nytt brandsäkerhetssystem ombord.

En del av pengarna ska också gå till fortsatt ombyggnation av Idun – det senaste tillskottet till flottan som köptes i fjol – som ska uppgraderas med isradar och andra digitala system.

Även Finland och Estland omfattas av EU-satsningen och ska bygga varsin ny, mindre isbrytare.

”Ett första steg”

Några uppgraderade system på de svenska statsisbrytarna blir det dock inte redan till den kommande säsongen.

– Det är först till nästa år vi kan genomföra dessa förändringar, säger Franzén.

Samtidigt understryker han att den svenska isbrytarflottan kommer att behöva bytas ut helt och hållet på sikt. Underhållet av de befintliga fartygen, byggda på 1970- och 80-talet, genomförs bara för att kunna upprätthålla verksamheten i väntan på nya.

– I nuläget pågår en upphandling för byggnation av en ny isbrytare, så det är ett första steg mot en ny flotta. Men för en ny flotta behövs statliga medel, vi har inte de finansieringsmöjligheterna själva.

Isbrytare

Sjöfartsverket har de sex statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden, Ymer och Idun. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Nio av tio varor som kommer till Sverige går någon gång via sjön, och utan isbrytning hade hamnarna i norra Sverige riskerat att få stänga upp till 130 dagar om året.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett nära samarbete om isbrytningen. Det kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSjöfartsverkets isbrytare Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets isbrytare Frej vid kaj i hamnen i Luleå. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Nytt EU-stöd ska hålla liv i Sveriges isbrytare

Maja Steen Danielsson/TT

EU skjuter till 56 miljoner för underhåll av Sveriges statsisbrytare – en viktig satsning för att hålla liv i verksamheten, enligt Sjöfartsverket.

– Tillskottet gör att vi kan genomföra extra satsningar, säger Jonas Franzén, ansvarig för samhällskontakter på myndigheten.

Vanligtvis finansieras underhållet av Sjöfartsverkets sex statsisbrytare helt och hållet med pengar från farledsavgifter.

De nya EU-medlen är därför ett välkommet tillskott för att hålla i gång Sveriges isbrytare – som enligt Franzén är i stort behov av underhåll.

– De isbrytare vi har är gamla och varje säsong är ett orosmoment. Tillskottet från EU gör att vi kan genomföra extra satsningar på underhållet, säger Franzén.

Nya system

Till dessa satsningar hör bland annat nya navigationssystem, nya nödgeneratorer och ett nytt brandsäkerhetssystem ombord.

En del av pengarna ska också gå till fortsatt ombyggnation av Idun – det senaste tillskottet till flottan som köptes i fjol – som ska uppgraderas med isradar och andra digitala system.

Även Finland och Estland omfattas av EU-satsningen och ska bygga varsin ny, mindre isbrytare.

”Ett första steg”

Några uppgraderade system på de svenska statsisbrytarna blir det dock inte redan till den kommande säsongen.

– Det är först till nästa år vi kan genomföra dessa förändringar, säger Franzén.

Samtidigt understryker han att den svenska isbrytarflottan kommer att behöva bytas ut helt och hållet på sikt. Underhållet av de befintliga fartygen, byggda på 1970- och 80-talet, genomförs bara för att kunna upprätthålla verksamheten i väntan på nya.

– I nuläget pågår en upphandling för byggnation av en ny isbrytare, så det är ett första steg mot en ny flotta. Men för en ny flotta behövs statliga medel, vi har inte de finansieringsmöjligheterna själva.

Isbrytare

Sjöfartsverket har de sex statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden, Ymer och Idun. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Nio av tio varor som kommer till Sverige går någon gång via sjön, och utan isbrytning hade hamnarna i norra Sverige riskerat att få stänga upp till 130 dagar om året.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett nära samarbete om isbrytningen. Det kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025