En ny metod för inlärning som testats på en typ av havssnigel kan vara en nyckel till förbättrad minnesförmåga hos människor, enligt forskare på University of Texas som utfört en studie med målet att hjälpa människor med inlärningssvårigheter.
Studien innefattade tester på den kaliforniska sjöharen (Aplysia californica). Sniglarna visade upp förbättrad minnesfunktion, ett resultat som kan vara till nytta för människor som har handikapp på grund av åldrande, stroke eller hjärnskador.
Metoden krävde att man förutsåg tidpunkter då hjärnan skulle vara förberedd på inlärning och schemalade inlärningspassen till dessa idealiska perioder. Resultatet var ”att minnet kunde förbättras väsentligt”, sade John Byrne, en av författarna, i ett pressmeddelande.
För att identifiera de idealiska perioderna utvecklades en matematisk datormodell som förutsade tidpunkter för aktivitet i det protein i hjärnan som är ansvarigt för minnet. För närvarande baseras schemaläggningen av lektionerna på erfarenhet, men forskarna hoppas kunna förutse perioderna för toppar i inlärningsförmågan, om fler studier visar att modellen är framgångsrik.
”När man börjar ett inlärningspass startar man en mängd kemiska reaktioner. Om man får ytterligare undervisning uppstår fler effekter. Tanken är att få passen mer synkade”, sade Byrne. Vi har utvecklat en sätt att justera övningspassen så att de är i samklang med dynamiken i de biokemiska processerna.”
Två grupper av sniglar fick genomgå fem inlärningspass. En grupp fick inlärningspass med oregelbundna intervaller som förutspåddes av datormodellen. En annan grupp fick inlärningspass med regelbundna 20-minutersintervall.
Fem dagar efter att inlärningspassen var färdiga noterades en betydande ökning av minnet hos den grupp som tränats med ett schema som tagits fram av datormodellen. Ingen ökning noterades i den andra gruppen.
Ökningen identifierades genom att analysera nervceller i sniglarnas hjärnor, vilket visade större aktivitet hos dem som fick det speciella träningsschemat, enligt Byrne.
”Den här studien påvisar möjligheten att använda datorstödda metoder för att hjälpa till vid utformningen av träningsscheman för att förbättra minnet”, sade Byrne.
Studien publicerades på Nature Neurosciences webbsida den 25 december.
Översatt från engelska.