loadingDet var år 2000 som Öresundsbron invigdes och blev den första fasta förbindelsen för järnväg och väg mellan Sverige och Danmark. Foto: Johan Wessman
Det var år 2000 som Öresundsbron invigdes och blev den första fasta förbindelsen för järnväg och väg mellan Sverige och Danmark. Foto: Johan Wessman
Inrikes

Ny förbindelse mellan länderna kan gå genom vattnet

Maria Eriksson

Det diskuteras en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark – en tunnel från Malmö, Helsingborg eller Landskrona. Trafikverket lägger snart fram sin utredning till regeringen. Epoch Times har tagit reda på mer.

Tue David Bak på den politiska samarbetsplattformen Greater Copenhagen är övertygad om att en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark kommer att byggas.

– Frågan är inte om, utan när det blir en förbindelse till. I Sverige är det just nu mycket fokus på norra Sverige, men det gäller att inte glömma de södra delarna, säger han.

Tunnlar och broar

De tre alternativen om ny fast förbindelse över Öresund:

HH-spåret

• Längd 17,2 km

• Kostnad 58 miljarder kr

• Färdig ca 2040

Öresundsmetro

• Längd 26 km (23 km tunnel)

• Kostnad 40 miljarder kr

• Färdig ca 2035/2040

Europaspåret

• Längd 21 km

• Kostnad 85 miljarder kr

• Färdig ca 2040

Fotnot: Kostnaden för Öresundsmetron är inklusive 50 procent korrektionsreserv.

Förbindelsen mellan Tyskland och Danmark

Mellan Rødby på danska ön Lolland och Puttgarden på tyska ön Fehmarn byggs Fehmarn Bält-förbindelsen, en 18 kilometer lång tunnel. Tunneln blir världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel och kommer att ta tio minuter att köra igenom med bil. Den beräknas stå klar 2029. I Tyskland byggs också en ny bro mellan ön Fehmarn och tyska fastlandet, som ska ha en dubbelspårig järnväg och en motorväg Infrastrukturprojektet kompletteras med flera utbyggnader av järnvägen i Danmark. 

Resor över Öresund

Varje dag pendlar 19 000 personer. Det genomförs 
87 000 personresor, 17 944 personbilstransporter och 3 238 godstrans­porter räknat med bro och färja.

Källa: Øresundsindex Trafikstatistik, Greater Copenhagen, Øresundsinstituttet med flera

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet var år 2000 som Öresundsbron invigdes och blev den första fasta förbindelsen för järnväg och väg mellan Sverige och Danmark. Foto: Johan Wessman
Det var år 2000 som Öresundsbron invigdes och blev den första fasta förbindelsen för järnväg och väg mellan Sverige och Danmark. Foto: Johan Wessman
Inrikes

Ny förbindelse mellan länderna kan gå genom vattnet

Maria Eriksson

Det diskuteras en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark – en tunnel från Malmö, Helsingborg eller Landskrona. Trafikverket lägger snart fram sin utredning till regeringen. Epoch Times har tagit reda på mer.

Tue David Bak på den politiska samarbetsplattformen Greater Copenhagen är övertygad om att en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark kommer att byggas.

– Frågan är inte om, utan när det blir en förbindelse till. I Sverige är det just nu mycket fokus på norra Sverige, men det gäller att inte glömma de södra delarna, säger han.

Tunnlar och broar

De tre alternativen om ny fast förbindelse över Öresund:

HH-spåret

• Längd 17,2 km

• Kostnad 58 miljarder kr

• Färdig ca 2040

Öresundsmetro

• Längd 26 km (23 km tunnel)

• Kostnad 40 miljarder kr

• Färdig ca 2035/2040

Europaspåret

• Längd 21 km

• Kostnad 85 miljarder kr

• Färdig ca 2040

Fotnot: Kostnaden för Öresundsmetron är inklusive 50 procent korrektionsreserv.

Förbindelsen mellan Tyskland och Danmark

Mellan Rødby på danska ön Lolland och Puttgarden på tyska ön Fehmarn byggs Fehmarn Bält-förbindelsen, en 18 kilometer lång tunnel. Tunneln blir världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel och kommer att ta tio minuter att köra igenom med bil. Den beräknas stå klar 2029. I Tyskland byggs också en ny bro mellan ön Fehmarn och tyska fastlandet, som ska ha en dubbelspårig järnväg och en motorväg Infrastrukturprojektet kompletteras med flera utbyggnader av järnvägen i Danmark. 

Resor över Öresund

Varje dag pendlar 19 000 personer. Det genomförs 
87 000 personresor, 17 944 personbilstransporter och 3 238 godstrans­porter räknat med bro och färja.

Källa: Øresundsindex Trafikstatistik, Greater Copenhagen, Øresundsinstituttet med flera

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024