loadingNellys vd Helena Karlinder-Östlundh. Foto: Pontus Lundahl/TT
Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nelly stämmer kinesiska e-handelsjätten för stöld

Tobias Österberg/TT

I ena ringhörnen återfinns kinesiska e-handelsjätten Shein. I den andra – svenska modeföretaget Nelly. Nu avgörs tvisten mellan de båda när Nelly stämmer Shein för att stulit bilder från klädföretagets hemsida.

Processen har pågått i ett år men kan nu vara på väg att komma till ett avslut. På tisdag inleds förhandlingarna i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.

– Jag hoppas verkligen att vi ska få en fällande dom. Det är viktigt för oss men också för hela branschen att man inte låter det här passera, säger vd Helena Karlinder-Östlundh när TT träffar henne i Nellys butik i centrala Stockholm.

Kunder tipsade

Vid lunchtid en fredag är det tydligt i butiken vilka som är klädföretagets främsta målgrupp, yngre tjejer.

Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det var också genom tips från sina kunder som Nelly blev uppmärksammade på bildstölderna. På Sheins hemsida fanns en rad modebilder på olika klädesplagg. Bilderna och plaggen var dock identiska med de som Nelly själv hade på sin hemsida.

– Vi har totalt hittat över 50 bilder så det känns väldigt systematiskt från deras sida. De har tagit bilder på de varor som varit våra toppsäljare, säger Helena Karlinder-Östlundh.

När Shein uppmärksammades på bildstölderna valde man enligt Helena Karlinder-Östlundh att plocka bort bilderna men samtidigt har inte något av klädjättens tre bolag velat ta något ansvar.

En gråzon

Stämningen berör endast stölden av själva bilderna, inte att Shein plagierat Nellys olika produkter.

– Det är svårt inom modebranschen för man inspireras av varandra och olika trender. Det är en gråzon men för mig var det här så uppenbart att det skett ett intrång, säger hon.

Shein har blivit synonymt med det som kommit att kallas ”ultra-fast fashion” när man lägger ut tusentals nya artiklar på sin hemsida dagligen, ofta till väldigt låga priser. Företaget har dock kraftigt ifrågasatts, inte bara ur miljöhänseende utan också arbetsrättsligt.

En BBC-dokumentär som sändes tidigare i år visade hur personer jobbar 75 timmar i veckan och bara en dag ledigt i månaden. Bolaget har samtidigt ryktats vara på väg till börsen med en värdering på svindlande 66 miljarder dollar.

I jämförelse med detta är Nelly som är noterat på Stockholmsbörsen en extremt liten aktör. Trots detta väljer man nu alltså att ta kostnaderna för att driva ärendet vidare. Hur mycket detta kostar företaget vill Helena Karlinder-Östlundh inte avslöja men medger:

– Vi vet vad vi lagt på detta och det är mycket, jag kan säga att det är mer än jag trodde när vi gick in i processen.

I ett uttalande till TT skriver Shein att ”man inte känner igen hur det här ärendet har beskrivits och att bilderna togs bort så fort Shein blev informerade”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNellys vd Helena Karlinder-Östlundh. Foto: Pontus Lundahl/TT
Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh. Foto: Pontus Lundahl/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nelly stämmer kinesiska e-handelsjätten för stöld

Tobias Österberg/TT

I ena ringhörnen återfinns kinesiska e-handelsjätten Shein. I den andra – svenska modeföretaget Nelly. Nu avgörs tvisten mellan de båda när Nelly stämmer Shein för att stulit bilder från klädföretagets hemsida.

Processen har pågått i ett år men kan nu vara på väg att komma till ett avslut. På tisdag inleds förhandlingarna i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.

– Jag hoppas verkligen att vi ska få en fällande dom. Det är viktigt för oss men också för hela branschen att man inte låter det här passera, säger vd Helena Karlinder-Östlundh när TT träffar henne i Nellys butik i centrala Stockholm.

Kunder tipsade

Vid lunchtid en fredag är det tydligt i butiken vilka som är klädföretagets främsta målgrupp, yngre tjejer.

Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det var också genom tips från sina kunder som Nelly blev uppmärksammade på bildstölderna. På Sheins hemsida fanns en rad modebilder på olika klädesplagg. Bilderna och plaggen var dock identiska med de som Nelly själv hade på sin hemsida.

– Vi har totalt hittat över 50 bilder så det känns väldigt systematiskt från deras sida. De har tagit bilder på de varor som varit våra toppsäljare, säger Helena Karlinder-Östlundh.

När Shein uppmärksammades på bildstölderna valde man enligt Helena Karlinder-Östlundh att plocka bort bilderna men samtidigt har inte något av klädjättens tre bolag velat ta något ansvar.

En gråzon

Stämningen berör endast stölden av själva bilderna, inte att Shein plagierat Nellys olika produkter.

– Det är svårt inom modebranschen för man inspireras av varandra och olika trender. Det är en gråzon men för mig var det här så uppenbart att det skett ett intrång, säger hon.

Shein har blivit synonymt med det som kommit att kallas ”ultra-fast fashion” när man lägger ut tusentals nya artiklar på sin hemsida dagligen, ofta till väldigt låga priser. Företaget har dock kraftigt ifrågasatts, inte bara ur miljöhänseende utan också arbetsrättsligt.

En BBC-dokumentär som sändes tidigare i år visade hur personer jobbar 75 timmar i veckan och bara en dag ledigt i månaden. Bolaget har samtidigt ryktats vara på väg till börsen med en värdering på svindlande 66 miljarder dollar.

I jämförelse med detta är Nelly som är noterat på Stockholmsbörsen en extremt liten aktör. Trots detta väljer man nu alltså att ta kostnaderna för att driva ärendet vidare. Hur mycket detta kostar företaget vill Helena Karlinder-Östlundh inte avslöja men medger:

– Vi vet vad vi lagt på detta och det är mycket, jag kan säga att det är mer än jag trodde när vi gick in i processen.

I ett uttalande till TT skriver Shein att ”man inte känner igen hur det här ärendet har beskrivits och att bilderna togs bort så fort Shein blev informerade”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025