loadingAudi Concept C. Foto: Alexandra Beier/AFP via Getty Images
Motor

När skenet bedrar

Audi Concept C. Foto: Alexandra Beier/AFP via Getty Images
Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf

Münchens bilsalong bjöd på en hej­dundrande bilfest och årgångsbubblet flödade i montrarna. Men skrapar man lite på ytan så är allt långt ifrån frid och fröjd. Den europeiska bilindustrin befinner sig i sin djupaste kris någonsin, och många tillverkare slåss för sin överlevnad. Det är nu det avgörs vem som vinner och vem som försvinner.

Audi Concept C

Audi Concept C (bild på omslaget) kommer med tydliga influenser från Auto Union Type C – alltså racerbilen som Bernd Rosemeyer dominerade tävlingsbanorna med på det glada 1930-talet. Historiens vingslag syns mest i fronten, och med lite fantasi framträder en ny silverpil. Nu är det givetvis eldrift som gäller, och som grädde på moset är konceptbilens elektriska hardtop integrerad i själva takkonstruktionen, vilket i sin tur innebär att Concept C är en fullfjädrad roadster. Kupén är ett stilrent nöje för två personer, och själva tekniken ligger på en realistisk nivå som gör att tysken känns redo för serieproduktion.

Cupra Tindaya bjuder på sylvass formgivning. Foto: CNP

Cupra Tindaya

Att Cupras designteam hade mässans vassaste penna är pinfärska Tindaya ett rullande bevis på. Konceptbilen bjuder på sylvass formgivning och ska väcka körglädjen till liv med föraren i centrum. Interiören är racinginspirerad med skålade säten, samtidigt som spanjorerna lagt stort fokus på ljud och ljus. Tindaya är döpt efter ett vulkaniskt berg på Fuerteventura, och insidan kantas av jordnära materialval. Metalliclacken skiftar från askgrått till beige, vilket ska föra tankarna till det heliga berget. Cupra Tindaya drivs av elmotorer men har även en bensinfyra på 1,5-liter vars enda uppgift är att ladda batteriet.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingAudi Concept C. Foto: Alexandra Beier/AFP via Getty Images
Motor

När skenet bedrar

Audi Concept C. Foto: Alexandra Beier/AFP via Getty Images
Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf

Münchens bilsalong bjöd på en hej­dundrande bilfest och årgångsbubblet flödade i montrarna. Men skrapar man lite på ytan så är allt långt ifrån frid och fröjd. Den europeiska bilindustrin befinner sig i sin djupaste kris någonsin, och många tillverkare slåss för sin överlevnad. Det är nu det avgörs vem som vinner och vem som försvinner.

Audi Concept C

Audi Concept C (bild på omslaget) kommer med tydliga influenser från Auto Union Type C – alltså racerbilen som Bernd Rosemeyer dominerade tävlingsbanorna med på det glada 1930-talet. Historiens vingslag syns mest i fronten, och med lite fantasi framträder en ny silverpil. Nu är det givetvis eldrift som gäller, och som grädde på moset är konceptbilens elektriska hardtop integrerad i själva takkonstruktionen, vilket i sin tur innebär att Concept C är en fullfjädrad roadster. Kupén är ett stilrent nöje för två personer, och själva tekniken ligger på en realistisk nivå som gör att tysken känns redo för serieproduktion.

Cupra Tindaya bjuder på sylvass formgivning. Foto: CNP

Cupra Tindaya

Att Cupras designteam hade mässans vassaste penna är pinfärska Tindaya ett rullande bevis på. Konceptbilen bjuder på sylvass formgivning och ska väcka körglädjen till liv med föraren i centrum. Interiören är racinginspirerad med skålade säten, samtidigt som spanjorerna lagt stort fokus på ljud och ljus. Tindaya är döpt efter ett vulkaniskt berg på Fuerteventura, och insidan kantas av jordnära materialval. Metalliclacken skiftar från askgrått till beige, vilket ska föra tankarna till det heliga berget. Cupra Tindaya drivs av elmotorer men har även en bensinfyra på 1,5-liter vars enda uppgift är att ladda batteriet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025