Münchens bilsalong bjöd på en hejdundrande bilfest och årgångsbubblet flödade i montrarna. Men skrapar man lite på ytan så är allt långt ifrån frid och fröjd. Den europeiska bilindustrin befinner sig i sin djupaste kris någonsin, och många tillverkare slåss för sin överlevnad. Det är nu det avgörs vem som vinner och vem som försvinner.
Audi Concept C
Audi Concept C (bild på omslaget) kommer med tydliga influenser från Auto Union Type C – alltså racerbilen som Bernd Rosemeyer dominerade tävlingsbanorna med på det glada 1930-talet. Historiens vingslag syns mest i fronten, och med lite fantasi framträder en ny silverpil. Nu är det givetvis eldrift som gäller, och som grädde på moset är konceptbilens elektriska hardtop integrerad i själva takkonstruktionen, vilket i sin tur innebär att Concept C är en fullfjädrad roadster. Kupén är ett stilrent nöje för två personer, och själva tekniken ligger på en realistisk nivå som gör att tysken känns redo för serieproduktion.
Cupra Tindaya bjuder på sylvass formgivning. Foto: CNP
Cupra Tindaya
Att Cupras designteam hade mässans vassaste penna är pinfärska Tindaya ett rullande bevis på. Konceptbilen bjuder på sylvass formgivning och ska väcka körglädjen till liv med föraren i centrum. Interiören är racinginspirerad med skålade säten, samtidigt som spanjorerna lagt stort fokus på ljud och ljus. Tindaya är döpt efter ett vulkaniskt berg på Fuerteventura, och insidan kantas av jordnära materialval. Metalliclacken skiftar från askgrått till beige, vilket ska föra tankarna till det heliga berget. Cupra Tindaya drivs av elmotorer men har även en bensinfyra på 1,5-liter vars enda uppgift är att ladda batteriet.










