Motor | Test

Micra i fransk basker

Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP
loadingRenault 5. Foto: CNP
Renault 5. Foto: CNP

Kinesiska elbilar har skakat om den europeiska marknaden rejält och lockar kunder med aggressiva priser. Men den europeiska bilindustrin har ett trumfkort som de nya märkena från öst saknar: en historia fylld av anrika modellnamn. Nya Renault 5 är ett lysande exempel på hur nostalgi kan bli ett kraftfullt vapen i elbilskriget, och nu ger sig även Nissan in i striden med en ny Micra – som visar sig vara betydligt mer fransk än japansk.

Det är ingen hemlighet att Renault och Nissan har en helig allians som sträcker sig över decennier. Dagens testbil är således en förklädd Renault 5, och båda elbilarna tillverkas sida vid sida i franska Douai. Släktskapet är inte bara tydligt på papperet, utan märks också bakom ratten på den sjätte generationens Nissan Micra.

Om vi börjar med designen så bjuder nya Micra på lekfulla och futuristiska linjer, medan ”originalet” gått all-in på retrostuket och spelar på 1970-tals­känslan. Gillar du inte den ena, så gillar du förmodligen den andra.

Renault 5

Elmotor: 
Max effekt 150 hk.
Max vridmoment 245 Nm. 
Batteri:    Litiumjon på 52 kWh.
Laddeffekt 11 kW AC / 100 kW DC.

Kraftöverföring:
Motorn fram, framhjulsdrift.
Fast reduktionsutväxling.

Fjädring:
Fram: fjäderben med undre triangellänk.
Bak: multilänkaxel.

Styrning: 
Elservo.
Vändcirkel 10,3 meter. 

Bromsar:
Skivor fram och bak.
ABS.
Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 254, längd 397, bredd 183, höjd 150.
Tjänstevikt 1 452.
Max släpvikt 500. 

Prestanda:
Toppfart 150 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 
8,0 sek.

Förbrukning:
15,8 kWh/100 km blandad körning.
Räckvidd 41,5 mil (WLTP).

Pris: 421 000 kronor.

+ Plus

Upp till 5-års nybilsgaranti
Utrustning och teknik
Köregenskaper 
Fräck design

- Minus

Mycket pengar för en småbil
Trångt baksäte för vuxna 

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor | Test

Micra i fransk basker

Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP
loadingRenault 5. Foto: CNP
Renault 5. Foto: CNP

Kinesiska elbilar har skakat om den europeiska marknaden rejält och lockar kunder med aggressiva priser. Men den europeiska bilindustrin har ett trumfkort som de nya märkena från öst saknar: en historia fylld av anrika modellnamn. Nya Renault 5 är ett lysande exempel på hur nostalgi kan bli ett kraftfullt vapen i elbilskriget, och nu ger sig även Nissan in i striden med en ny Micra – som visar sig vara betydligt mer fransk än japansk.

Det är ingen hemlighet att Renault och Nissan har en helig allians som sträcker sig över decennier. Dagens testbil är således en förklädd Renault 5, och båda elbilarna tillverkas sida vid sida i franska Douai. Släktskapet är inte bara tydligt på papperet, utan märks också bakom ratten på den sjätte generationens Nissan Micra.

Om vi börjar med designen så bjuder nya Micra på lekfulla och futuristiska linjer, medan ”originalet” gått all-in på retrostuket och spelar på 1970-tals­känslan. Gillar du inte den ena, så gillar du förmodligen den andra.

Renault 5

Elmotor: 
Max effekt 150 hk.
Max vridmoment 245 Nm. 
Batteri:    Litiumjon på 52 kWh.
Laddeffekt 11 kW AC / 100 kW DC.

Kraftöverföring:
Motorn fram, framhjulsdrift.
Fast reduktionsutväxling.

Fjädring:
Fram: fjäderben med undre triangellänk.
Bak: multilänkaxel.

Styrning: 
Elservo.
Vändcirkel 10,3 meter. 

Bromsar:
Skivor fram och bak.
ABS.
Antispinn/sladd.

Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 254, längd 397, bredd 183, höjd 150.
Tjänstevikt 1 452.
Max släpvikt 500. 

Prestanda:
Toppfart 150 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 
8,0 sek.

Förbrukning:
15,8 kWh/100 km blandad körning.
Räckvidd 41,5 mil (WLTP).

Pris: 421 000 kronor.

+ Plus

Upp till 5-års nybilsgaranti
Utrustning och teknik
Köregenskaper 
Fräck design

- Minus

Mycket pengar för en småbil
Trångt baksäte för vuxna 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025