Jazz anses numera höra framför allt sommaren till. Inte bara på Skansen och på olika festivaler – på senare år även i SVT.
SVT:s musikredaktion har köpt in nya sändningsrättigheter för nio olika konserter av eller dokumentärer om kända jazzsångerskor. För dem som saknar några av de allra största namnen under rubriken ”Jazz queens” finns ytterligare sex program sedan tidigare på SVT Play.
Först ut av de nya programmen (SVT2 lördag kl 20.30) är en konsert från Royal Albert Hall med den unga brittiska sångerskan Raye, vars debutalbum ”My 21st century blues” släpptes så sent som för tre år sedan. Hon sägs blanda jazz, soul, rhythm & blues, pop, hiphop och blues.









