loadingMusik kan vara vackert i hörlurar, men helst med bra dynamik. (Foto: Bas Bogaerts / AFP)
Musik kan vara vackert i hörlurar, men helst med bra dynamik. (Foto: Bas Bogaerts / AFP)
Hälsa & Livsstil

Ljudkrig mellan artister

Mikael Iso-Oja, Epoch Times Sverige

Ljudkrig eller ”Loudness war” är ett fenomen som har uppmärksammats den senaste tiden. Loudness war innebär att man höjer de låga och höga ljuden till samma nivå i slutmixen av en inspelning.

Loudness görs på många av dagens cd-skivor med pop och rock. Volymen höjs men man tappar avsevärt i dynamik och det låter mindre levande och mer som en platt ljudmatta, något de flesta inte vill ha i sin stereo.

Anledningen till att man vill höja volymen är att man vill sticka ut gentemot andra skivor när man lyssnar på dem i skivaffären, på Spotify eller radion. Nivåerna höjs successivt tills det har nått en högsta nivå, där det inte längre låter bra.

Man har sedan 1960-talet experimenterat med denna typ av komprimering, men det har på senare tid tagit oanade proportioner.

När Metallica släppte sin skiva ”Death Magnetic” 2008, lät det så dåligt att många trodde att det var fel på skivan.

Nu börjar fenomenet också synas bland klassisk och jazzmusik, men har ännu inte nått samma kritiska nivå som på pop- och rocksidan.

Nu är det inte alla artister som har tagit till sig det här systemet, att dra upp nivåerna. Bland andra har den svenska artisten Robyn, har på sina senaste skivor behållit dynamiken mellan nivåerna.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMusik kan vara vackert i hörlurar, men helst med bra dynamik. (Foto: Bas Bogaerts / AFP)
Musik kan vara vackert i hörlurar, men helst med bra dynamik. (Foto: Bas Bogaerts / AFP)
Hälsa & Livsstil

Ljudkrig mellan artister

Mikael Iso-Oja, Epoch Times Sverige

Ljudkrig eller ”Loudness war” är ett fenomen som har uppmärksammats den senaste tiden. Loudness war innebär att man höjer de låga och höga ljuden till samma nivå i slutmixen av en inspelning.

Loudness görs på många av dagens cd-skivor med pop och rock. Volymen höjs men man tappar avsevärt i dynamik och det låter mindre levande och mer som en platt ljudmatta, något de flesta inte vill ha i sin stereo.

Anledningen till att man vill höja volymen är att man vill sticka ut gentemot andra skivor när man lyssnar på dem i skivaffären, på Spotify eller radion. Nivåerna höjs successivt tills det har nått en högsta nivå, där det inte längre låter bra.

Man har sedan 1960-talet experimenterat med denna typ av komprimering, men det har på senare tid tagit oanade proportioner.

När Metallica släppte sin skiva ”Death Magnetic” 2008, lät det så dåligt att många trodde att det var fel på skivan.

Nu börjar fenomenet också synas bland klassisk och jazzmusik, men har ännu inte nått samma kritiska nivå som på pop- och rocksidan.

Nu är det inte alla artister som har tagit till sig det här systemet, att dra upp nivåerna. Bland andra har den svenska artisten Robyn, har på sina senaste skivor behållit dynamiken mellan nivåerna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024