Ljudkrig eller ”Loudness war” är ett fenomen som har uppmärksammats den senaste tiden. Loudness war innebär att man höjer de låga och höga ljuden till samma nivå i slutmixen av en inspelning.
Loudness görs på många av dagens cd-skivor med pop och rock. Volymen höjs men man tappar avsevärt i dynamik och det låter mindre levande och mer som en platt ljudmatta, något de flesta inte vill ha i sin stereo.
Anledningen till att man vill höja volymen är att man vill sticka ut gentemot andra skivor när man lyssnar på dem i skivaffären, på Spotify eller radion. Nivåerna höjs successivt tills det har nått en högsta nivå, där det inte längre låter bra.
Man har sedan 1960-talet experimenterat med denna typ av komprimering, men det har på senare tid tagit oanade proportioner.
När Metallica släppte sin skiva ”Death Magnetic” 2008, lät det så dåligt att många trodde att det var fel på skivan.
Nu börjar fenomenet också synas bland klassisk och jazzmusik, men har ännu inte nått samma kritiska nivå som på pop- och rocksidan.
Nu är det inte alla artister som har tagit till sig det här systemet, att dra upp nivåerna. Bland andra har den svenska artisten Robyn, har på sina senaste skivor behållit dynamiken mellan nivåerna.