loadingEtt fullsatt Konsert & Kongress i Linköping tog emot Shen Yun,  Divine Performing Arts, från New York.(Foto: Jan Jekielek/Epoch Times
Ett fullsatt Konsert & Kongress i Linköping tog emot Shen Yun, Divine Performing Arts, från New York.(Foto: Jan Jekielek/Epoch Times
Inrikes

Linköping slog vakt om Shen Yuns rätt att framträda

Hans Bengtsson, Epoch Times Sverige

I ett helt fullsatt Konsert & Kongress samlades på torsdagskvällen Linköpingsbor och människor från andra delar av landet som bland annat kommit dit genom arrangerade bussresor. I publiken fanns sju riksdagsmän från Östergötland med Andreas Norlén (m) i spetsen, som reagerat på Kinas försök att stoppa showen.

– När kommunisterna i Kina försöker exportera sin censur till Sverige känner vi att vi tydligt behöver markera att detta är oacceptabelt. Vi måste slå vakt om yttrandefriheten. Vi är här för att göra en markering och förhoppningsvis ge ett nålstick på den kinesiska diktaturen.

Andreas Norlén berättade i pausen att han fick en association till ett reportage han såg om Richard Nixons Kinaresa -72.

– Han tvingas genomlida någon kinesisk operett, eller någon form av dansföreställning med folk i arbetarkläder. Då ser man kontrasten mellan den konstlade kulturen och den här äkta kinesiska kulturen.

Utmärkande drag i Shen Yuns Chinese Spectaular tyckte Andreas Norlén var färgrikedomen, koreografin och de historiska berättelserna.

– Det är verkligen en motbild mot den maoistiska – så kallade – kulturen.

Det som gjorde starkast intryck på honom under första akten var trumnumret, Trummorna vid Tanghovet.

– Man kände riktigt hur hela lokalen vibrerade av trumvirvlarna, det var mäktigt.

Han menar att kommunisterna försökt ta över inte bara politiken utan också kulturen.

– Det var, som jag uppfattar det, en del av strategin för att ta total kontroll över samhället. Det räcker inte att bara kontrollera det politiska systemet utan man måste också kontrollera människors själar och hjärtan, och det gör man ju genom kulturen.

Därmed menar han att det maoistiska systemet också var ett övergrepp på den traditionella kinesiska kulturen.

– Då är det befriande att se att det finns de som vill hålla den traditionella kulturen vid liv, tycker jag.

Kinas kommunister har inte bara påverkat kulturen inom landet utan även försökt inskränka det kulturella utrymmet i Sverige, genom att försöka stoppa Shen Yun i Linköping.

– Det är en ren oförskämdhet att en främmande makt försöker styra vad som visas på svenska scener. Det är helt oacceptabelt. Jag tycker det är väldigt glädjande att de försöken slog tillbaka i en bumerangeffekt. Vi har fått höra av arrangörerna att när kommunisterna gjorde det här utspelet så sköt biljettförsäljningen i höjden och det är helt utsålt. Det bästa sättet att bemöta den typen av påtryckningar är att gå hit och ta del av den här härliga föreställningen.

Även allmänheten har berörts av debatten som följde på ambassadens försök att stoppa föreställningen.

Många tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att de beter sig på det här sättet, säger Andreas Norlén.


Andreas Norlén (m) ville med sin närvaro på föreställningen visa att han inte accepterar att Kina försöker styra det kulturella utbudet i Sverige. Efter föreställningen pratade han med Shen Yuns premiärdansös Regina Dong. (Foto: Jan Jekielek/Epoch Times)

Andreas Norlén (m) ville med sin närvaro på föreställningen visa att han inte accepterar att Kina försöker styra det kulturella utbudet i Sverige. Efter föreställningen pratade han med Shen Yuns premiärdansös Regina Dong. (Foto: Jan Jekielek/Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt fullsatt Konsert & Kongress i Linköping tog emot Shen Yun,  Divine Performing Arts, från New York.(Foto: Jan Jekielek/Epoch Times
Ett fullsatt Konsert & Kongress i Linköping tog emot Shen Yun, Divine Performing Arts, från New York.(Foto: Jan Jekielek/Epoch Times
Inrikes

Linköping slog vakt om Shen Yuns rätt att framträda

Hans Bengtsson, Epoch Times Sverige

I ett helt fullsatt Konsert & Kongress samlades på torsdagskvällen Linköpingsbor och människor från andra delar av landet som bland annat kommit dit genom arrangerade bussresor. I publiken fanns sju riksdagsmän från Östergötland med Andreas Norlén (m) i spetsen, som reagerat på Kinas försök att stoppa showen.

– När kommunisterna i Kina försöker exportera sin censur till Sverige känner vi att vi tydligt behöver markera att detta är oacceptabelt. Vi måste slå vakt om yttrandefriheten. Vi är här för att göra en markering och förhoppningsvis ge ett nålstick på den kinesiska diktaturen.

Andreas Norlén berättade i pausen att han fick en association till ett reportage han såg om Richard Nixons Kinaresa -72.

– Han tvingas genomlida någon kinesisk operett, eller någon form av dansföreställning med folk i arbetarkläder. Då ser man kontrasten mellan den konstlade kulturen och den här äkta kinesiska kulturen.

Utmärkande drag i Shen Yuns Chinese Spectaular tyckte Andreas Norlén var färgrikedomen, koreografin och de historiska berättelserna.

– Det är verkligen en motbild mot den maoistiska – så kallade – kulturen.

Det som gjorde starkast intryck på honom under första akten var trumnumret, Trummorna vid Tanghovet.

– Man kände riktigt hur hela lokalen vibrerade av trumvirvlarna, det var mäktigt.

Han menar att kommunisterna försökt ta över inte bara politiken utan också kulturen.

– Det var, som jag uppfattar det, en del av strategin för att ta total kontroll över samhället. Det räcker inte att bara kontrollera det politiska systemet utan man måste också kontrollera människors själar och hjärtan, och det gör man ju genom kulturen.

Därmed menar han att det maoistiska systemet också var ett övergrepp på den traditionella kinesiska kulturen.

– Då är det befriande att se att det finns de som vill hålla den traditionella kulturen vid liv, tycker jag.

Kinas kommunister har inte bara påverkat kulturen inom landet utan även försökt inskränka det kulturella utrymmet i Sverige, genom att försöka stoppa Shen Yun i Linköping.

– Det är en ren oförskämdhet att en främmande makt försöker styra vad som visas på svenska scener. Det är helt oacceptabelt. Jag tycker det är väldigt glädjande att de försöken slog tillbaka i en bumerangeffekt. Vi har fått höra av arrangörerna att när kommunisterna gjorde det här utspelet så sköt biljettförsäljningen i höjden och det är helt utsålt. Det bästa sättet att bemöta den typen av påtryckningar är att gå hit och ta del av den här härliga föreställningen.

Även allmänheten har berörts av debatten som följde på ambassadens försök att stoppa föreställningen.

Många tycker att det är väldigt anmärkningsvärt att de beter sig på det här sättet, säger Andreas Norlén.


Andreas Norlén (m) ville med sin närvaro på föreställningen visa att han inte accepterar att Kina försöker styra det kulturella utbudet i Sverige. Efter föreställningen pratade han med Shen Yuns premiärdansös Regina Dong. (Foto: Jan Jekielek/Epoch Times)

Andreas Norlén (m) ville med sin närvaro på föreställningen visa att han inte accepterar att Kina försöker styra det kulturella utbudet i Sverige. Efter föreställningen pratade han med Shen Yuns premiärdansös Regina Dong. (Foto: Jan Jekielek/Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024