Lingon skyddar bäst mot fetma
Lingon stabiliserar blodsockret och motverkar kolesterolens negativa effekter. Bäst är förstås att äta de osockrade. (Foto: Yi Zhang Lu/ Epoch Times)


Kanske är det inte så underligt att det är just lingon som vi helst föredrar tillsammans med köttbullar och gräddsås. För det är just lingon, och ingen annan sorts bär, som bäst stoppar effekterna av fet kost, enligt en studie som gjorts på möss.

Vid Lunds universitet har fetma – och diabetesforskaren Karin Berger och doktoranden Lovisa Heyman låtit testa både fettrik kost och kost med låg fetthalt på möss. Mössen fick också äta olika sorters bär, lingon, blåbär, hallon, kråkbär, björnbär, katrinplommon, svarta vinbär och açaibär.

Mössen jämfördes sedan med en kontrollgrupp som inte fick någon sorts bär i sin kost.

Efter tre månader visade sig att mössen som fått lingon inte hade ökat i vikt mer än de möss som fått lågfettskost. De hade dessutom blodsocker- och insulinvärden som liknade mössens i lågfettsgruppen.

Även kolesterolhalterna och fettvärdena i levern var lägre än hos de möss som fått högfettskost utan bär.

Enligt forskarna har det aldrig tidigare gjorts en liknande studie. Något som de tror beror på att lingon äts mest i Skandinavien.

”På internationella konferenser har jag alltid fått börja med att förklara vad lingonberries är, och visa upp en burk med lingon som jag tagit med mig”, säger Lovisa Heyman, i ett pressmeddelande.

Men hur gick det för mössen som fick äta de andra bären? Idag är ju exempelvis och açaibären mycket populära och pekas ut som ”superbär”.

Både svarta vinbär och blåbär visade sig ha goda effekter trots att de inte kunde mäta sig med lingonen. Açaibären däremot som man förväntade sig mycket av, visade sig ha den sämsta effekten av alla bär.

”I stället blev det tvärtom. Açaibären gav i vår studie både ökad vikt och höga fettvärden i levern”, säger Karin Berger.

Lingonens gynnsamma effekter tros bero på att de innehåller ett ämne som kallas polyfenoler som är kända för dess antioxidantiska verkan.

Forskarna avråder dock från att ”sleva i sig lingonsylt” eftersom kokningen kan påverka lingonens nyttiga effekt och dessutom innehåller sylt mycket socker.

Lundaforskarna tipsar oss i stället att blanda frysta lingon på filen eller i smoothie.

Nu vill Lundaforskarna undersöka lingonens påverkan på molekylärnivå och dess effekt på människor.

Studien har publicerats i tidskriften Journal of Nutrition and Metabolism.