Motor | Test

”Laban” spökar igen – på el

Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP
loadingRenault 4 E-Tech. Foto: CNP
Renault 4 E-Tech. Foto: CNP

Den första barnboken om Lilla Spöket Laban kom ut 1965 och blev en dundersuccé. Sedan dess har spöket fortsatt att charma generation efter generation – senast i en ny animerad film från 2024. Renault 4, som i folkmun kallades Laban, tillverkades däremot mellan 1961 och 1992. Men likt ett spöke har modellen nu återuppstått i en ny elektrisk skepnad. Vi har provkört nya Renault 4 E-Tech, och det är en återkomst som inte skrämmer någon.

Renault 4 är med över åtta miljoner tillverkade exemplar märkets största framgång genom tiderna. Med generösa utrymmen, en märklig växelspak och ett attraktivt pris bröt den mot det mesta som då ansågs självklart för en liten familjebil. Redan från start erbjöds en lyxigare version med tillägget 4L, och därmed föddes smeknamnet Laban.

Renaults strategi att återuppliva klassiska modellnamn i elektrifierad tappning har visat sig vara en lyckad väg framåt. Renault 5 E-Tech togs emot med öppna armar, och nu rullar 4 E-Tech Electric vidare i samma hjulspår med ambitionen att kombinera nostalgi med framtidens teknik.

Renault 4 E-Tech

Elmotor:
Max effekt 150 hk.
Max vridmoment 245 Nm.
Batteri:
Litiumjon på 52 kWh.
Laddeffekt 11 kW AC/100 kW DC.
Kraftöverföring:
Motorn fram, framhjulsdrift.
Fast reduktionsutväxling.
Fjädring:
Fram: fjäderben med undre triangellänk.
Bak: multilänkaxel.
Styrning:
Elservo.
Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar:
Skivor fram och bak.
ABS.
Antispinn/sladd.
Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 262, längd 414, bredd 181, höjd 157.
Tjänstevikt 1 532.
Max släpvikt 750.
Prestanda:
Toppfart 150 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 8,2 sek.
Förbrukning:
15,1 kWh/100 km blandad körning.
Räckvidd 39,8 mil (WLTP).
Pris:
434 900 kronor.

+ Plus
Utrymmen för klassen 
Standard­utrustning 
Charmig design
Köregenskaper
- Minus
Trångt baksäte för vuxna
Vindbrus och vägljud

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Motor | Test

”Laban” spökar igen – på el

Willy Priske och Johannes Gardelöf/CNP
loadingRenault 4 E-Tech. Foto: CNP
Renault 4 E-Tech. Foto: CNP

Den första barnboken om Lilla Spöket Laban kom ut 1965 och blev en dundersuccé. Sedan dess har spöket fortsatt att charma generation efter generation – senast i en ny animerad film från 2024. Renault 4, som i folkmun kallades Laban, tillverkades däremot mellan 1961 och 1992. Men likt ett spöke har modellen nu återuppstått i en ny elektrisk skepnad. Vi har provkört nya Renault 4 E-Tech, och det är en återkomst som inte skrämmer någon.

Renault 4 är med över åtta miljoner tillverkade exemplar märkets största framgång genom tiderna. Med generösa utrymmen, en märklig växelspak och ett attraktivt pris bröt den mot det mesta som då ansågs självklart för en liten familjebil. Redan från start erbjöds en lyxigare version med tillägget 4L, och därmed föddes smeknamnet Laban.

Renaults strategi att återuppliva klassiska modellnamn i elektrifierad tappning har visat sig vara en lyckad väg framåt. Renault 5 E-Tech togs emot med öppna armar, och nu rullar 4 E-Tech Electric vidare i samma hjulspår med ambitionen att kombinera nostalgi med framtidens teknik.

Renault 4 E-Tech

Elmotor:
Max effekt 150 hk.
Max vridmoment 245 Nm.
Batteri:
Litiumjon på 52 kWh.
Laddeffekt 11 kW AC/100 kW DC.
Kraftöverföring:
Motorn fram, framhjulsdrift.
Fast reduktionsutväxling.
Fjädring:
Fram: fjäderben med undre triangellänk.
Bak: multilänkaxel.
Styrning:
Elservo.
Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar:
Skivor fram och bak.
ABS.
Antispinn/sladd.
Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 262, längd 414, bredd 181, höjd 157.
Tjänstevikt 1 532.
Max släpvikt 750.
Prestanda:
Toppfart 150 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 8,2 sek.
Förbrukning:
15,1 kWh/100 km blandad körning.
Räckvidd 39,8 mil (WLTP).
Pris:
434 900 kronor.

+ Plus
Utrymmen för klassen 
Standard­utrustning 
Charmig design
Köregenskaper
- Minus
Trångt baksäte för vuxna
Vindbrus och vägljud

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher / VD / ansvarig utgivare
Vasilios Zoupounidis
Ställföreträdande ansvarig utgivare
Aron Lamm
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025