Konsthistoriker: "Att få se detta är oslagbart"
Entusiasmen var hög då ridån gick ned för sista gången i München. Detta var avslutningen på Divine Performing Arts Europa-turné 2008. (Jason Wang/Epoch Times)


Professor Siegfried Wichmann talar om den harmoniska sammansmältningen av natur och tanke.

Professor Siegfried Wichman är konsthistoriker och har rest över hela världen för att undersöka olika kulturer. Han såg Chinese Spectacular i München på fredagskvällen.

Som konsthistoriker och före detta ordförande i Tokyos internationella kalligrafi-förbund känner den 87-årige Wichman en djup kärlek för den asiatiska konsten och kulturen. Han var mycket imponerad av föreställningen.

– I föreställningen kunde vi se den högsta konstruktionen av naturalism, såväl som den högsta formen av abstraktion; jag finner denna kombination superb, sade Wichman.


Siegfrien Wichman, 87 år gammal och professor i konsthistoria. (Mihai Bejan/The Epoch Times)

Siegfrien Wichman, 87 år gammal och professor i konsthistoria. (Mihai Bejan/The Epoch Times)

– Var kan man hitta detta? Människorna sammankopplades och en ofantlig ny politik associeras med detta. Möjligheten till att få se denna föreställning är oslagbar. Jag berörs av uppbrottet från [nutiden] som associeras med detta [uppträdande].

Wichman anser att det är helt och hållet möjligt att åter väcka liv i den sanna kinesiska traditionella kulturen vilken i stort sett har försvunnit i och med uppkomsten av den europeiska kommunismen i Kina.

– De har en fyra
tusen år lång kultur såväl som ett stort antal konstverk till sitt förfogande. Men om kommunismen fortsätter som nu kommer det att förstöra landet. Om man ser på Chinese Spectacular noggrant kommer man märka att det finns en enhetlighet mellan scenerna och ändå är de var och en separata och individuella. Danserna utgör inte bara en enhet men ändå presenterar de en sammanhållning. Alla dessa är individer. Och det är detta som är den inneboende potentialen i Kina.

Wichman arbetade i många år vid museumet Pinakotheken i München och han var ansvarig för konstsamlingen Bavarian State. Så här kommenterade han den kinesiska konsttekniken:

– Målningarna av landskap som fanns i den tidiga kinesiska kulturen innehöll en meningsfull konstruktion och ändå var den objektiv till formen. Alltigenom var naturalism och den högsta formen av abstraktion insluten i konsten. Kineserna behöll denna typ av konstruktion under de föregående fyra tusen åren.

Epoch Times är stolt sponsor av Chinese Spectacular. För att läsa fler av våra artiklar om föreställningen, gå in på http://www.epochtimes.se/shen-yun-divine-performing-arts.html

Översatt från: http://en.epochtimes.com/news/8-4-21/69532.html